söndag 3 juli 2011

Hemtex! Hit!

Jag tycker mig kunna skilja på bomull och syntet, men nu är jag plötsligt osäker. Köpte lakan i veckan på Hemtex, Harmony, 100 % bomull enligt etiketten, gröna och fina. När jag packade upp dem kändes de inte som bomull, men jag snackade med mig själv och kom fram till att det nog bara var kemikalier och dylikt som gav den syntetiska känslan. Finns ju så mycket skit nu för tiden. Jag slängde in dem i tvättmaskinen och bäddade sedan raskt med dem i hopp om att den syntetiska känslan plötsligt skulle vara puts väck.
Nu, två nätter senare, känns de fortfarande stickigt syntetiska och min förmåga att snacka bort det med mig själv är på väg att ebba ut. Bland annat därför att de drar till sig damm, trådar, hundhår etc på det där elektrostatiska sättet, ni vet.
Min teori är att deras "100%-iga" bomull är uppblandad med polyester eller någon annan konstgjord fiber, men hur bevisar man det vid en reklamation?
Är det någon annan som känner igen problemet, eller får ni alltid fina rena bomullslakan när ni köper 100% bomull? I så fall kan det ju vara jag som lider av någon art av irrationell syntetparanoia.
Men fan tro't.

23 kommentarer:

Eva sa...

Nä du - den tiden är förbi när man kunde lägga sig mellan frasiga bomullslakan. Nu luktar de ju inte ens gott när de är nytvättade! Garanterat smygsyntet!

Madlar sa...

Köpt påslakanset på hemtex som jag misstänker har 99% plast o en gnutta bomull. Tyget känns blankt o tätt o jag blir ännu mer tantsvettig än normalt när jag bäddat med det. Det är snyggt men egentligen oanvändbart. Så här års är det "bäck och bölja" som gäller!

Shamrock sa...

I går på IKEA stod jag och höll i ett lakansset och funderade på samma sak. Det stod 100% bomull på etiketten men materialet kändes inte som 100% bomull utan som något annat.

Maj Korner sa...

Du får länka till din blogg på deras sida så kanske du får svar!

http://www.hemtex.com/sv-fi/fi/produkter/underlakan-harmony-enkelsang#?bloggat

Maj Korner sa...

Fråga mig inte varför jag valde just den BEIGA varianten av lakan, att länka till!

Lippe sa...

Jag har ett sätt att avslöja!! Om man eldar på en liten, liten bit av lakanet och det blir mörk rök, tyget smälter mer än brinner så är det syntet i! Om du är osäker så ta en sytråd du vet är bomull så ser du hur bomull bär sig åt och jämför sedan med en syntettråd.
Ett sätt att avslöja bluffen! Hur lätt det sedan är att byta ett lakan du eldat på är en annnan sak.
Tänk dej snacket i fikarummet:
- Du, vet du? Jag hade en kund här idag som ville byta ett lakan för att det inte brann på rätt sätt!!! Asgarv!!
Lycka till ;)

frunatmaken sa...

Visst saknar man "gammelvärldens" tjocka rejäla lakansväv.

Kalle Byx sa...

Lider av samma noja.

Märta sa...

Tänk att man ska behöva känna sig lurad jämt och ständigt! Tror jag ska provelda på några av mina misstänkta fakebomullslakan.
Annars har jag turen att ha ärvt ett helt fång handvävda gamla lakan och kan därmed sussa min törnrossömn i en härlig frasande säng.

* M E T T E * sa...

Åh, jag vet precis hur du menar, och fy bubblan läskigt är det att sova i. Jag tror jag ska börja köpa svindyra lakan istället, kanske Ralph Lauren eller nåt, där de inte vågar fuska. Bara det bästa för de bästa tänker jag?

* M E T T E * sa...

(två örngott för en tusing hittar du tex här: http://www.ralphlauren.com/product/index.jsp?productId=1813185&cp=1760785.2258667&ab=ln_home_cs1_sheets&parentPage=family)

Mina dagar sa...

På Hemtex ska/bör man köpa Satin (stavning..ingen aning??)

Sonen jobbade där i en liten fjuttig vecka och fick då veta att det inte går så bra för företaget;)

Åsa Hellberg sa...

Vi köpte marinblå till sonen som passade så fint i hans nya rum.
Det var som att allt damm drog sig till lakanen.
Jag tror att det har med vävningen, mer än med bomullen, att göra.

nillas liv på pinnen sa...

Eva: Smygsyntet är rätta ordet! Tror jag.

Madlar: Jag har gamla bomullslakan som är bomull och inget annat, men det är ju fan att man inte ska kunna köpa nytt!

Shamrock: Önskar att jag också hade avstått. Men mina var väl inpackade i plast.

Maj: Tack, det är gjort! Jag väntar med spänning.

Lippe: Jag ska göra det för jag vill veta! Och hellre elda upp dem än sova i dem. Tack för tipset.

frunatmaken: Varför kan vi inte ha det nu för tiden, i vårt högteknologiska samhälle där typ allt ska vara möjligt.

Kalle: Jag tror inte det är noja.

Märta: Lyllos dig!

METTE: Tusen spänn för två örngott! Jag vet inte om jag skulle sova så bra sen...

Mina dagar: Jag köpte satin också, påslakanen, och de är okej.

Åsa: Jag tror inte att det har med vävningen att göra. Konstfiber är elektrostatiska, så jag tror att det är lite sånt i...

* M E T T E * sa...

Man sover väl alltid gott på pengar?

Hälsar Mette von Anka

cat sa...

Oj nu har ett nytt problem uppdagats för mig. Jag har inte ens funderat över om mina bomullslakan inte skulle vara äkta bomull.
Men så länge jag inte sitter fastklibbad i dem eller badar i svett, så tror jag nog att det är bomull eller det hoppas jag i alla fall.

nillas liv på pinnen sa...

Mette von Anka: Jaha? Jag har aldrig testat, men nu måste jag ju det då.

Cat: Det är nog bomull i så fall.

Cicki sa...

Det här är helt sjukt. Vi har ett underlakan och två örngott köpta på Hemtex. Allt annat är typ Ikea, Coop eller Jysk. Detta underlakan från Hemtex drar åt sig katthår och damm något bedrövligt. Endast detta lakan beter sig så. Vi har undrat varför. Av de två örngotten vi köpte där så är det ena snett. Alltså är det felklippt från början och vred sig efter tvätt. Det ser helt sjukt ut. Numera föredrar jag att köpa Kronborgs lakan på Jysk. De är billiga och bra. Sköna att använda. I alla fall de jag köpt.

nillas liv på pinnen sa...

Cicki: Visst drar inte ren bomull till sig damm o dyl? Det är ju någon slags statisk elektricitet som gör det, och det är väl bara konstfibrer som bildar sån?
Du som håller på så mycket med textilier, tänker jag.

Cicki sa...

Nej, riktig bomull drar inte åt sig damm och sånt. Om man inte vill testa med att bränna, som Lippe föreslår, så kan man knöla ihop tyget i handen. Om det fortsätter att vara skrynkligt efteråt så är det bomull. Slätar det lätt ut sig så är det någon form av konstfiber.

Bruno Bergenholtz - Hemtex AB sa...

Hej Nilla.

Vad tråkigt att du inte är nöjd med ditt underlakan. Vi garanterar dock att våra Harmony underlakan är tillverkade av 100% bomull. Vill man ha en mjukare känsla rekommenderar vi underlakan i satin som är väldigt populära.

Vänliga hälsningar
Bruno Bergenholtz på Hemtex huvudkontor

Bruno Bergenholtz - Hemtex AB sa...

Och en sak till:
Är du inte nöjd med en vara så skall du självklart gå tillbaka till butiken och reklamera.
Hoppas det löser sig, önskar en trevlig sommar.

veronica sa...

Oj, självaste Bruno som svarar;)

Hoppas det löste sig och du får dina 100%-iga lakan.