Av en slump har jag tre personer i min närhet som för ca ett och ett halvt år sedan köpte samma typ av dator: HP Pavilion dv4.
Av en slump har alla tre nu exakt samma problem med sina datorer; överhettning, bullrande fläktar och flimmer på skärmen. Av en slump? SKULLE INTE TRO DET!
Garantin på ett år har gått ut förstås, men om det är ett konstruktionsfel har man ändå rätt att få datorn lagad, eller ersatt med en ny. (Jag har juristkontakter.)
Så nu jävlar! Ska vi reklamera!
Om jag verkar en aning uppångad så beror det på all tid jag i eftermiddag lagt ner på att försöka få tag på en levande människa att prata med om detta på återförsäljarföretaget (netonnet). Herregud, säger jag bara. Producenterna av telefonsvarare måste skära guld med täljkniv nu för tiden. Det tar typ tio minuter att lyssna igenom förstamenyn, när man sen valt en siffra kommer man till en ny meny som hurtigt läses upp för att man ska välja en ny siffra, för att sedan få en ny meny på x antal alternativ uppläst för sig, och när man sen ytterligare en gång valt en siffra är där ett meddelande inspelat om att man kan hitta informationen på hemsidan. Klick.
Man inser i detta läge att man måste välja ett annat alternativ för att få en pratbar person på tråden och får då ringa upp och lyssna om på alltihop! Och sen fick jag göra det en gång till för personen jag fick tag i sa åt mig att ringa butiken där jag köpt datorn men dit går det inte att ringa för de har inga telefontider! Inte ens ett telefonnummer! Hahahahaha. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Peta in telefonköer här och där så får ni bilden klar för er.
Kan det verkligen vara lagligt att fresta på människors nerver på detta vis? Och min tid! Är den inte värd ett skit? Nej, det är den förstås inte. Dessutom är det säkert rätt många som ger upp där någonstans bland alla menyer och köer, och då slipper de ju den kunden...
Men så frustrerande. Blir arg bara jag läser.
SvaraRaderaHoppas det löser sig till det bästa. :-)
Hemskt irriterande. Fast kolla om fläkten är full av damm, då blir dom överhettade (säger Leon)
SvaraRaderaDet är bland det mest irriterande som finns. Speciellt när det inte finns nåt val som passar och det inte går att komma fram till en allmäntelefonist som kan hjälpa en till rätta. Grrr:ar lite åt dig också.
SvaraRaderaMalla: Det är tre personer i olika hushåll så i så fall har denna dator en extraordinär förmåga att samla damm. Ingen av dessa personer har behövt damma fläkten på någon annan dator de haft. Inte jag heller. Eller dammar folk i allmänhet sina fläktar med jämna mellanrum? *undrar*
SvaraRaderaVi har också prblem med vår dator som är drygt 1,5 år gammal. Även vår låter bullrigt från fläkten och den är inte alls lika pigg längre. Men vi har en Acer, iaf står det så på den! ;)
SvaraRaderaSå irriterande, hoppas att du får tag i "rätt" person snart!
ps. Nej jag har aldrig behövt dammsuga fläkten förut!
Råkade ut för exakt samma sak när jag skulle ringa Teliabutiken. Blev så glad när jag hittade ett direktnummer dit. Lurad! Blev kopplad till ett likadant rabblande som du. Skittrist Skitfrustrerande Ja, skit alltså
SvaraRaderaFast att dammsuga av fläkten kan nog vara ide' ändå, de samlar faktiskt damm som sjutton. Men ge dig fan inte när det gäller reklamationen. Stryk skulle de ha som behandlar sina kunder så där!
SvaraRaderaVälkommen i gänget!
SvaraRaderaLyssna gärna på "Arga tanten" på YouTube. Hon som klagar på tekniken.
Vanvettigt rolig och på pricken som man känner sig i dom situationerna.
Go Nilla go!
SvaraRaderaHåller med om att det är irriterande med alla knappval och telefonköer
Jorå, min 2-åriga HP dog ihjäl nu i somras!
SvaraRaderaBörjade med högljudd fläkt och slutade med att överhettningsskyddet slog till efter 10 minuters användande.
Rengjorde minituöst men inte hjälpte det inte!
På min lokala datorsupportfirma sa dom att det var lika bra att köpa ny för det var tveksamt om det gick att få tag i en ersättningsfläkt till en så gammal (!) laptop.
Blä för HP!
Själv har jag skaffat ett coolerstand som jag ställer min laptop på. Lägger man datorn mot ett plant underlag så kan inte fläktarna jobba "normalt". Att köra så mycket man kan på batteri tycks också vara bra, i alla fall blir min Pavillion inte lika varm då...
SvaraRaderaMen surt som tusan att inte få hjälp!
Tror att det är en affärsidé faktiskt, det här med oändliga telefonköer, trycka hit och trycka dit och till slut bli bortkopplad. Sen tror jag också att vissa apparater är förprogrammerade att hålla garantitiden ut sen blir det bara ett "POFF"! Och man måste köpa nytt!
SvaraRaderaLite klimakteriesymtomvarning får jag av att bara tänka på detta!
Oftast svär jag över att vi inte har alla dessa "billiga kedjor", men när man behöver hjälp är det skönt att gå till lilla butiken runt hörnet :-) På dom jävlarna, lycka till!!
SvaraRaderaÅh! En hp en sådan har jag också haft. Reklamerade den 3 gånger ingenting hände... så jag reklamerade den en gång till och fick en ny denna gången en vaio.
SvaraRaderaPrecis samma problem på min HP som din verkar ha. Den blev SÅ varm att jag trodde den skulle börja brinna. Buss på dom bara!
Fruktansvärt irriterande med både telefonköer och datorhaveri. Lycka till.
SvaraRaderaOj min fläkt har också börjat väsnas ikväll. Kanske bäst jag stänger av nu och dammsuger den imorgon så att inte datorn går sönder. Lyckat till med raklamationeringen!!!
SvaraRaderaJAG KOMMER INTE GE MIG!
SvaraRaderaI första taget.
Men du verkar lugn och sansad ändå. Sånt, det du beskriver, borde klassas som tortyr.
SvaraRaderaDu har helt rätt med din slutsats. Systemet är till för att ett antal kunder helt enkelt ska ge upp.
SvaraRaderaMen värre är det när man själv ska tala om vad man är ute efter och den datoriserade rösten hela tiden upprepar att den inte förstår vad jag vill. Eller som när jag säger support för bredband och rösten talar om för mig att den tänker koppla mig till digitaltv-avdelningen.
Morr jag blir arg bara jag tänker på det!
Det är bara för människor som är riktigt starka i nerverna sådant.
SvaraRadera