onsdag 12 maj 2021

Nej då, jag har inte gett upp

Jag läser och läser. Är på sidan trettiofem nu. Jag struntar i att hålla koll på takten, för gör jag det så blir jag bara stressad.

Inte mycket har hänt sedan sist. Lata (yngsta dottern som med hjälp av sin mor ska bli med man) har varit på Zoo med sin bästa väninna, Malati. En ung kvinna med mycket stake i, och sådana karaktärer är ju alltid uppiggande. De påminner mig om att jag också skulle vilja ha mycket stake. Mer än jag redan har alltså, för ibland dignar det av den varan, ska sägas. Speciellt i trygga situationer där jag vet att jag inte kommer åka ut med huvudet före för att jag kaxar upp mig. I mer otrygga situationer lyser min stake ofta med sin frånvaro, tyvärr. Då kommer mina smidiga, lättsamma och tillmötesgående sidor fram, och tvi vale för dem. Lägg till behagfull, samarbetsvillig och lojal och vi har en dödande cocktail som bränner ut människor på löpande band. 

Det ser dock inte ut att bli fallet i A Suitable Boy, för i den här romanen har jag ännu inte stött på några smidiga och lättsamma personer. De flesta verkar vara ganska komplicerade (läs: jävligt jobbiga). Möjligtvis med undantag av Lata då, som än så länge är vänligt sinnad och på gott humör, trots att hennes morsa hotar med att gifta bort henne inom kort. För hennes skull hoppas jag att hennes vänliga sinne kommer sina någonstans runt sidan hundra. Att gå omkring och vara godmodig när man är omgiven av så många idioter är inte hälsosamt, det vet jag av egen erfarenhet.

Spännande ska det bli att läsa fortsättningen!

2 kommentarer:

Karin sa...

Ja, det var ju inte såvärst mycket på femton sidor, vilket på sätt och vis är lovande. Enligt vedertagen dramaturgi borde vedermödorna börja torna upp sig nu, falska vänner leda hjältinnan på villospår, giriga släktingar smida ränker, godhjärtade hjälpare dyka upp ... Men tack och lov är det inte alltid romaner från icke-anglosaxiska (och icke-anglosaxiskt influerade) länder följer den väg som stakades ut i Campbells succéhandbok Writer´s journey. Ett concept som fördärvat mången lovande berättelse.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Ja, eller hur! Frihet från koncepten är vad som behövs. Berättelser som går sina egna väger. <3