torsdag 25 mars 2010

Bra frågor att ha

- Är du sur på mig? frågade jag idag en kollega när jag mötte henne i trappan.
Bara sådär. Helt oplanerat, det bara poppade ur mig.

Jag har känt ett tag att det funnits grus i maskineriet från hennes sida, utan att göra något åt det. Eller, jo, jag har gjort något; jag har undvikit henne eftersom jag är lite rädd för arga kollegor.

- Öh, nej, inte direkt...men...*Tony Irving; släng dig i väggen*... bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla.
- Jaha, sa jag. Sen förklarade jag hur jag såg det.
Efter en stunds prat lämnade vi varandra och jag kände hur jag plötsligt var tio kilo lättare och kvittrande glad. Först nu kände jag vad jobbigt det varit med just det här gruset. Och vad energikrävande det är att använda undvikande-av-konflikt-genom-att-gå-runt-problemet-i-en-vid-cirkel-metoden. Utmattande.

Att den där frågan ska behöva sitta så långt inne!

- Är du sur på mig?
- Är det något du är arg på?
- Vad är det?
- Varför hejar du inte?
- Vad är det för fel?
- Vad har du för problem?
- Vad menar du med den där blicken?
- Eres idiota rota?
- Fuck you!

Fler förslag?

36 kommentarer:

* M E T T E * sa...

Are you mad?

(höhö)

Katarina sa...

Otroligt bra gjort, Nilla! Det måste ju ha varit befriande för kollegan också.

Jag tror att det jag skulle behöva öva på, mer än ordvalet, är tonläget. Om jag kommit till det läget att jag var så less på att någon uppenbarligen hade något problem med mig men inte ville ta upp det utan gå och sura istället skulle jag vara redigt irriterad. Och om jag låter det höras spelar det nog ingen roll vad jag säger. Då kan jag nog lika gärna välja det sista alternativet på listan. :-)

M sa...

ut med det bara eller spit it out för att vara lite internationella

Malla sa...

Jadu, jag tar med det här inlägget och stoppar det i bakfickan. Jag behöver det. Tack!

Fru Venus sa...

- Har jag gjort nåt eller är det bara dig det är fel på ?

- Haru nå fel?

- Gillar du inte mig finns det säkert andra arbetsplatser

- Nu tar vi snacket så är det gjort!

Lätt o vara kaxig nu, men du var skitaduktig! Heja dig! Kram

Anonym sa...

Any problemas??? Keee???


Magda på http://magdafunderarnu.blogg.se

desperat hemmafru sa...

Fy fasen vad modigt!!! Jag är verkligen expert på hur man ska säga - i teorin... Är skitfeg när det väl kommer till kritan! Men ju äldre man blir, desto lättare blir det att våga stå för det man vill fråga eller säga. Jag blir bättre - men det tar tiiiiid ;-)

Gafflan sa...

Det tycker jag var bra gjort! Du gjorde det som är så svårt att göra, ställa den enkla frågan. Det är svaret vi är så rädda för så det är nog troligen det som gör att vi hellre bär med en massa dövikt i form av obehag.
Bra gjort Nilla :D

Märta sa...

Visst är det skönt! Jag har slutat gå i cirklar och brukar fråga snabbt och hänsynslöst för jag orkar inte ödsla energi på det där gruset. Ibland är det inte alls uppskattat men då har jag iaf gjort mitt och kan släppa det.
Bra gjort av dig, Nilla! :)

Madlar sa...

Tummen upp! Ofta är det ju så att båda är medvetna om gruset men man undviker det i förhoppning om att det ska gå över, allt för att unvika eventuell konflikt. Eller oxå brakar det loss o får onödiga proportioner.

Knaada sa...

Tror du glömde: Fuck off n die.

Men din metod funkar nog bättre mot grus, sand å sånt där.

veronica sa...

Har såna frågor att ställa till flera stycken, men det är svårt.
Håller just nu på att arbeta upp ett "House"-betende. Vara rak och kan du inte ta det, so what, jag har inte problem med det-beteendet.

Men, attans va svårt, jag som är en sån mjukis..

Tack ändå för att du dela med dej, för det ger lite styrka:)

Åsa Hellberg sa...

Heja!
Jag har inget att tillägga, är oerhört nöjd med dina alternativ:)

Kram Åsa

Ulrika sa...

Good for you!! Så var det ur världen, Grattis!! Du vann både ett bättre arbetsklimat och en trevligare kollega.
Jag har också ett osnackat snack som ligger och småjäser...

Miss Upsey Daisy sa...

Rensa luften är the shit. Alltid jag som gör det.. folk är för fega nuförtiden ;-)

Koola Viola sa...

"Stick och fis" funkar bra för mig.
(Är de arga på mig är det säkert av en sån löjlig anledning så jag inte vill höra den ändå. Ho ho.)

Malde sa...

Bra gjort! Vet dock inte om jag är lika modig ännu...

vildhunden sa...

"…jag plötsligt var tio kilo lättare och kvittrande glad…"

Där ser du hur lätt det är att banta och att dessutom må bra. :-D

Have a good time! :-)

Maj Korner sa...

Stiligt Sickan! Kom ihåg känslan du fick efteråt till nästa gång du har grus i dojjan.

Själv kör jag med dubbla strumpor för att slippa känna det.

stina sa...

Om ni blev klokare av det och det löste sig till det bättre, jag menar inte alltid en sån fråga kommer på rätsidor. Vilket ju erat grus verkar ha gjort :p

Välkommen i gänget *tummen upp*

Men jag biter mig många gånger i tungan (fråga inte hur den ser ut så här i halvlek) Tycker att har någon problem med något jag sa eller gjorde så är det upp till denne att ställa frågan istället så åtminstånde JAG slipper skiten= gruset

Oftas beror det på ren och skärt missförstånd.

Strong av dig att våga fråga, du är väldigt unik för 98% av Sveriges befolkning är konflikt rädda.

P.s % har jag inte koll på men det sistnämda stämmer ganska så bra.

Go kväll/natt :O)

Tänkte bara sa...

Det brukar vara bäst att gå rakt på sak, men jag väntar lite. Först tror jag att jag inbillar mig men när jag är säker på att det är något tar jag upp det.

Fanny sa...

"eres idiota rota" jajaja mama por dios!

nillas liv på pinnen sa...

Fanny <3 : Jag vill ju träna min spanska! =)

cat sa...

What's your problem dude. Kanske kan upplevas som lite konfrontativ ;)

kommandoran sa...

Ursäkta, men du glömde sätta frågetecken efter "fuck you". Så att det blir semantiskt rätt menar jag

Cina sa...

Har inte fler förslag, dina räcker så väl! Bra gjort!
Tänker att jag väger för mycket, det gör jag, ska nog använda några av dina frågor och se om det hjälper.

Ulrika sa...

Erudumeller?

Detta kan man fråga och avsluta med höjda ögonbryn och indragen haka, samt en liten irriterad skakning på skallen.

Och, viktigast är att klicka (eller vad man ska säga) med tungan samtidigt som man drar in andan lite irriterat(gärna genom näsan), detta innan man går därifrån helt nonchalant..

S sa...

Nä inga förslag.
Men jag hejjar på dig jag!
You Go! :)

reneesfotoblogg sa...

1.Antingen kan du dra till Häcklefjäll eller så talar du om vad som är fel!
2.Stick och brinn eller lätta ditt hjärta!
3. Ska du sura länge till.... ELLER?
4. Har du PMS?
mvh R

Magica de Hex sa...

Grattis, du är tuff du. Skulle inte tro att detta skulle hända mig ...

Agneta sa...

Idag gick jag in till en kollega som jag stört mig på i flera månader och ifrågasatte hans arbetsätt. Jag fick uppbåda all energi för att hålla mig lugn och trevlig i tonen. Det gick bra, tror jag. Jag var lugnare än vad jag trodde jag skulle vara, och trevligare också.

Det tråkiga är att han ljög för mig. Nu retar jag mig ännu mer på honom.

Men han slutar efter sommaren och jag längtar.

Och vad ville jag ha sagt med denna kommentar, i ditt inlägg? Vet inte. Antagligen ville jag bara skriva av mig lite...

Y sa...

Inga fler förslag, så mycket har skrivits redan, men BRA gjort Nilla! Jag avskyr när man bara "känner av" att något inte stämmer, verkligen avskyr. Ibland är jag lika modig som du var nu, ibland fegar jag och blir osäker på mig själv, förstorar upp, tar på mig onödig skuld. Alltid bättre att få ut det i det öppna som man säger i ett av länderna västerut.
Njut av ditt nya lätta jag hela helgen nu ;)!

Knasterfaster sa...

Oj så många som har tyckt till här. Jag känner mig lite överflödig. Bra gjort utav dig! Det är skönt att få saker och ting ur sig!

Mika sa...

"Muckar`u eller?"

Jag hatar också sånt. Varför pratar inte folk mer??? Varför berättar man inte när det är något som man irriterar sig på? Varför ska man gå runt och fundera på vad man gjort som den andra inte gillar???
Starkt av dig att fråga! Nu ligger du 57 poäng högre på karmalistan än din kollega!!!!

Karma kram
Mika

Lena sa...

Inge förslag, men jag tycker att du vart modig som frågade.

Ofta är det ju bara små skitsaker som har hänt, bättre att få det ur världen!!

Kram
Lena

Eva sa...

Har gjort samma sak på ICA-parkeringen. Helt plötsligt kom hon som tittat snett på mig en längre tid och.....BLURP så bara jag sa det: Är du sur på mig eller? Det var hon ju...men vi rensade luften och efter det är det ok mellan oss.
Förslag:
- Har du ont nånstans eller?
- Är jag genomskinlig eller har du drabbats av gula fläcken? (mot såna som ignorerar en)

...självklart skulle jag aldrig våga yppa dessa kommentarer själv, men jag skulle vilja!!