söndag 21 mars 2010

Nästa veckas uttryck

Efter tips från Maj Korner blir nästa veckas uttryck:


Bättre lyss till den sträng som brast

än att aldrig spänna en båge


Ambitionen är att säga detta fina ordspråk minst tio gånger per dag i olika sammanhang där det passar in. Det ska det nog göra här och där. Om bara viljan finns så.

När jag själv hör uttrycket kommer jag osökt att tänka på en liten historia som en kollega till sportkommentatorn Fredrik Belfrage en gång berättade i TV för många herrans år sedan.

*väldigt fritt ur minnet*

Jo, Fredrik Belfrage var ute och åkte tåg å jobbets vägnar.
Vid något tillfälle under det här jobbpasset hade han träffat en kvinna som han så snabbt blev kompis med att båda två lagt sig på samma brits i liggvagnen. Det vet ju var och en att de där smala britsarna bara är gjorda för en person i taget, men hur det nu kom sig så låg de tu och trängdes på en och det ville sig inte bättre än att upphängningsanordningen för britsen brast och själva britsen fälldes in mot väggen med en smäll med följden att Fredrik och hans nya kompis landade med ett brak i britsen under.
Väldigt trist för Fredrik, tyckte den berättande kollegan men tröstade honom just med orden: Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig få spänna sin båge. Det tycker jag var väldigt fint gjort. I TV och allt.
Nu kanske inte jag kan räkna med att jag ska snubbla över lika klockrena situationer i veckan, men vi får väl se.

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Tror säkert du kan fälla in denna tankevärda mening många många gånger under veckan som kommer.
Du är ju en vän av ord. Så klart det faller sig naturligt för dig, du är ju lärare dessutom.

Tänk vilken uppskattad lärare du blir om du kan få varje elev att förstå meningen med denna mening!

Fru Venus sa...

Om du nu råkar hamna ut för nåt liknande, var snäll och berätta för oss!

Pillargontanten sa...

Jag länkade till ditt inlääg, hoppas det var okey, tyckte idén om att använda uttrycket hela veckan, var alldeles brilljant!

Jag antar den "utmaningen"....

Knasterfaster sa...

Man har inte roligare än man gör sig! Du kommer att få en rolig vecka på jobbet tror jag!

nillas liv på pinnen sa...

Ulrika: Den faller sig inte så himla naturligt ännu, måste jag säga, men jag tränar.

Fru Venus: Lovar!

Pillargontanten: Ha, vad roligt! Givetvis var det okej. =)

Knasterfaster: Och en trött...(eftersom jag aldrig kommer i säng)

Åsa Hellberg sa...

Haha, vad roligt.
Tack och kram.