lördag 13 oktober 2018

När det brummar och vibrerar

Blir jag galen. Och sedan tre veckor tillbaka gör det just det, brummar och vibrerar, i min lägenhet.

Min teori är att något gjorts med ventilationssystemet i min trappuppgång. Just nu (i denna stund) hör jag det inte, men jag hör det väldigt väl ibland. Speciellt på nätterna när jag ska sova. Det kommer stötvis, brummar en stund, är tyst några sekunder och sedan brummar det igen. Felanmälde det per omgående när det först dök upp, och några dagar senare satt en lapp på min dörr om att de hade gjort något åt det, och att de hoppades att det skulle vara bättre nu. Det var det inte.

Åkte till Malmö och kunde skita i det några dagar. Upptäckte dock att det brummade hos Skåne också. Samma brummande vibration. Finns uppenbarligen fläkt/ventilation där också, men tänkte att om inte Skåne störs av det så ska jag inte uppmärksamma honom på det, så jag sa inget.

Satt för någon vecka sedan och planerade med en arbetskompis på jobbet och upptäckte plötsligt att det brummade där också. Ventilationssystem är vår tids farsot, skulle jag vilja påstå. Uppmanade min arbetskompis att lyssna, men hon hörde ingenting. Hon är snart sextio och har kanske lite nedsatt hörsel.

Häromdagen gjorde jag en till felanmälan: DET HAR INTE BLIVIT BÄTTRE. Och igår plingade det på dörren, när jag var som minst förberedd. Två personer från hyresvärden klampade in i min lägenhet för att lyssna. Såklart hörde de inget! Folk hör ju dåligt.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Längtar efter att bo ute på landet, där det är tyst. Jag sa till snubbarna som var här att jag nog måste flytta om de inte fixar det, så jobbigt är det för mig. De såg bekymrade ut och sa att de skulle se vad de kunde göra. Jag har ju bott i den här lägenheten i fem år utan att klaga nästan alls, så jag antar att de tar mig på allvar.

Eller inte.

5 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Kanske att det är en "brummare"? För den som inte lever sitt liv på landet och inte är så bevandrad i biologin så är en brummare en ko som har hormonrubbningar och mest går omkring och just brummar.
Fast kanske inte eftersom ljudet finns på så olika ställen.
För övrigt finns det vetenskapsbevis på att olika frekvenser påverkar oss olika.
På mitt jobb fanns en ventilation som drev mig till vansinne men min kompanjon hade inga besvär. Följaktligen slogs fläkthelvetet av och på 25 gånger om dagen och jag fick psykbryt lika många gånger.

nillas liv på pinnen sa...

Renée: Det är inte okej att vi med fin hörsel ska utsättas för ventilationsterror! Herregud, öppna ett par fönster och låt det dra en stund om det känns instängt. Men då går förstås hela ventilationsindustrin i konkurs ... Ack, så synd.

Småländskan sa...

Vet exakt hur du känner och upplever detta förbannade brummande runt omkring oss. Visserligen är jag 60+ men har hörsel som en oförstörd 20-åring.
Minns i mitt "förra liv" när mannen och jag flyttade in i en nästan ny enplansvilla, där det inte fanns element, utan såna där ventilationsgrejer/luft-till-luft-saker,i taken. Luften kanon, men de lät! Mannen hörde inte, så det blev många diskussioner om min påstående hörsel. Tog kontakt med ventilationsproffs, lät dem mäta och det visade sig att vi behövde ljuddämpare till grejerna. Blev betydligt bättre, men för mig inte hundra bra. När jag vid en HET diskussion med mannen helt sonika gick ut och krympte/stängde av hela skiten... DÅ hörde han! Eller egentligen inte hörde, utan upplevde tystnaden, som blev som ett vakuum, ett phuuuuhh.
Ungefär, som jag upplever när jag numera bor i lägenhet. Det låter från elementen, när de sätter igång efter sommarens värme. Har nästan inga element på här, men trots de står på noll låter de. Ibland så mycket att det skakar till när de sätter igång. Haft fastighetsskötare här, alla förståsigpåare, men det hjälper inte. Min son, som jobbar med ventilation/värme, menar att det är gammal utrustning i källaren, nåt som liksom inte orkar upp i rören och han har snackat med berörda personer om detta och hur man kan åtgärda. Tyvärr ingen åtgärd ännu!
Annars bor jag i en brf som funkar kanonbra!
Skulle också kunna skriva en hel roman om brummet på mina förra arbetsplatser, där det var kontorslandskap, sen egna rum, men hela tiden detta förbannade brummande! Tror de flesta inte riktigt förstår vilka ljud som ständigt och jämt omger oss.


nillas liv på pinnen sa...

Småländskan: Nä, alla är så vana vid att ständigt omges av ljud så de hör det inte. Man kan ju vänja sig vid vilket skit som helst nästan ...

Lillian sa...

Håller helt med, ventilation åt både höger och vänster är vår tids hot mot folkhälsan! Det och stress kanske...