måndag 17 oktober 2011

Research (för att ge sina karaktärer ett trovärdigt ordförråd)

Sms 1 till yngsta: Använder du ordet 'vischan'?

Svar: vad betyder det?

Sms 2 till yngsta: Vad kallar du 'ute på landet'?

Svar: utanför stan? långt åt helvetet? landet?

Sms 3 till yngsta: Ok, tack! *smajli*


”Alltså, han bor långt åt helvete utanför sta’n så de är vana vid att han sover över hos kompisar”, svarade han innan Melvin hann öppna munnen. ”Och sista bussen har gått nu, tror jag.”


Tack stumpan!

18 kommentarer:

Zelda sa...

Haha på pricken!
Sonen köpte ett "överlevnadskit" åt storasyrran när hon fyllde 20. Han tycker att hon bor "ute i skogen" bara för att folkhögskolan hon går är lite ute på landet.

Marina sa...

Härligt!

h sa...

Haha, det blev ju bra. Research är viktigt. ;)

Är det bara jag och knasterfaster som håller ut och trycker interesting??

Anonym sa...

Tur man har sina juveler att fråga till råds när det kniper. :)

mockapocka sa...

Låter ju hur trovärdigt som helst. Tur du har yngsta. Vischan hade ju låtit urmossigt.
(vill läsa mera!!!!! =))

Shamrock sa...

Research är viktigt ;)

reneesfotoblogg sa...

Bonnvischan är mer adekvat. Fråga mig, jag är expert på ämnet såsom varande bonde och boende på landsbygden.

Lisbeth sa...

Ja men det var ju bra i alla fall om det är en nutida roman annars måste jag säga att då rynkar jag på ögonbrynen. Nu har jag inte så mycket att rynka med. Jag slant med rakhyveln när jag genade och la pincetten åt sidan

Maj Korner sa...

Bystan? Vad är det för fel på bystan?

Titti sa...

Använder verkligen dina romanfigurer den vokabulären!?! (nu tillhör ju inte just JAG de lättchockerade, men...)

Annars så är ju "de där yngsta" befriande rättframma i sina lägesbeskrivningar. Finns inga omskrivningar i deras språkvärld, liksom!

Kämpa på nu bara! Jag kan väl skriva upp den beiga på önskelistan till jultomten?

kramen!

(p.s Det där med "lyxhustru" var förresten bara min läggning åt spännande upplägg till en historia som hoppade fram... ;p Jag har tagit ledigt och vi har betalat min båtbiljett ur egen sparbössa *suck* men liiite lyxigt är det allt!)

Knasterfaster sa...

När jag bodde i Norrtälje för väldigt länge sedan så var det bonnigt att säga Stockholm om Stockholm. Vi sa att vi åkte till stan när vi åkte dit. Vi kallades för bönder fastän vi bodde i flerfamiljshus mitt inne i Nortan(=Norrtälje). Vet inte varför jag skriver om det här nu. Jag tror inte det fanns något "långt åt helvete utanför stan" när jag var ung. De som bodde där räknades inte och så luktade de illa.

Singelmamman sa...

Tonåringar är en ständig källa till VVI = väldigt viktig information.

Annika, Bokplantan sa...

Så här svarade jag dig precis på min blogg: Lustigt att just du svarade Nilla, för jag tänkte precis på dig. Jag tror nämligen att de som fascineras av Doktor Glas även fascineras av främlingen. Inte för att de är lika, men ändå.
Spark i rumpan på dig! :-)

Anonym sa...

Min dotter som snart fyller 24 pratar av någon anledning som en klämmig ungdomsbok från 50-talet. Hon samlar på omodern slang.

Joanna Björkqvist sa...

Grym sms-växling! Jag sitter också och filar på dialogerna nu och lektören som läste mitt manus undrade om det var rimligt att en 29-åring använder ett ord som "konservativt". Det tyckte jag att det var i sammanhanget... Hon är ändå utbildad på Handels...

Mika sa...

Hahaha! Det blev ju hur bra som helst!

Agneta sa...

Jag gissar på att han som svarade innan Melvin hann öppna munnen är en ungdom och inte 50+ ...

Maria sa...

Jaha det är SÅ mina barn ska säga om några år när de ska förklara varför de inte kan komma hem!!

Vi bor nämligen långt åt helvete utanför stan!!

Fast vi har förstås ingen buss alls.....