tisdag 22 juni 2010

Varför är vi äldre utanpå än inuti?

Nej, det är vi inte.
Vi är precis lika gamla inuti som utanpå.
Att vi tror att vi är runt tjugo inuti beror på att egenskaper som livsglädje, nyfikenhet, lust, längtan, galenskap och skönhet på grund av en gigantisk missuppfattning kopplats ihop med ungdomlighet.
Vi som är något till åren komna och har genomskådat denna kommersiella myt vet ju att ungdomstiden endast är den tid i livet när man ligger i träning för dessa egenskaper. En träningfas som sannerligen går upp och ner som en bergochdalbana om jag minns det hela rätt.
Annat är det nu när man fått stil på det hela. Tjong i medaljongen, säger jag bara.

24 kommentarer:

Agneta sa...

Du är en mycket klok kvinna, Nilla! Tror banne mig att jag ser upp lite till dig.

Gafflan sa...

Jag instämmer! Tjong i medaljongen och amen på det.

Fru Venus sa...

*asg* Åh, Nilla, min "husgud" :-) Naturligtvis har du rätt! Och anledningen till att jag är så tjock är att egentligen var det meningen att jag/vi skulle ha varit tvillingar, men "vi" delade aldrig på oss i mammas mage!! Japp. Därför ser det ut som det gör nu...

Märta sa...

Huvudet på spiken! Tjong i medaljongen! Rätt upp i krysset!
:D

♥ Carina ♥ sa...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv...;)
Kram och ha en fin dag!

Anonym sa...

Jag skulle säga att man törs leva ut mer av sin nyfikenhet numera än när man var ung.

Camilla sa...

Jag skulle definitivt inte vilja vara en dag yngre än vad jag är idag. Trots skavanker och "volanger" så trivs man med sig själv.
Jag gillar också Fru Venus idé om det där med tvillingar. Den kommer jag anamma framöver.

Åsa Hellberg sa...

Bra tänkt, Nilla!

Mika sa...

...åh...har aldrig tänkt på det innan... det är ju sant!!! Jag är inte "ung" jag är galen, lustfylld, drömmande, livsglad... och det slår tjong i medaljongen så mycket högre!

Kram

Ulrika sa...

;)
Härliga människa!
Det är ett gigantiskt misstag att tro att dylika egenskaper hör ihop med ungdomen.
Jag har aldrig mått så bra som nu, bortsett från vissa detaljer och dagar förstås.


Annars lever livet tamejtusan ganska bra faktiskt!

Katarina sa...

Nej, nu tycker jag att det är ännu konstigare att utsidan blir fulare med åren när insidan blir klokare och vackrare?

Speciellt eftersom jag inte nödvändigtvis anser att männen lever i samma otakt, tvärtom bli vissa mäns utsida faktiskt bara bättre med åldern.

Fast det är klart, vissa mäns insida förädlas kanske inte i någon större omfattning...

Anna sa...

Åh, visst är det härligt när man kommit hit och allt är fulländat... ;)

MissC sa...

Helt klart så!! :)

Singelmamman sa...

Allt är med det sagt! Stil är det jag verkligen äger. Tack Nilla.

Lysande ögonblick! sa...

så bra skrivet!

Maj Korner sa...

Det där var riktigt smart uttänkt och det känns väldigt sant!

Dessutom innebär det att jag kan fortsätta blåsa såpbubblor från balkongen och det tackar jag särskilt för!

nillas liv på pinnen sa...

SoS: Nähä...? Jag är inte så mycket att se upp till, trust me.

Gafflan: Jag instämmer också!

Fru Venus: Ja, inte beror det på att du är i medelåldern i alla fall.

Märta: Apropå krysset så vann Uruguay över Mexico i dagens match. Såg du den?

Carina: Fin och fin...

frnatmaken: Ja, på den tiden vågade man ju knappt leva överhuvudtaget.

Tant M, som i tant Medelålders?

Åsa: Jag tänker alltid bra.

Mika: Japp, så är det.

Ulrika: Vissa detaljer, ja. Det är tur att man har sin blogg så man kan gnälla om dom däringa detaljerna.

Katarina: Åh, nej då. Utsidan blir inte fulare, det är ett missförstånd som bottnar i ett alldeles för ungt skönhetsideal. Vi är hjärntvättade. Men snygga.

Anna: Ja, jag förstår inte att man kan bli så fulländad som vi är!

MissC: Ja. Förstår inte att jag alltid råkar skriva ner sanningen. =O

Singelmamman: Du och stil är synonyma!

Alexandra: =)

Cina sa...

Haha! Ja fy tusan för den där träningsperioden! Annat är det nu, jag håller fullständigt med! Medelåldershet är underskattat. Ja, inte av oss dår´å!

nillas liv på pinnen sa...

Maj: Såpbubbleblåsning känns väldigt adekvat!

Cina: Nä, inte av oss, som har sett ljuset.

Yvonne sa...

Visst är det så!
Jag skulle INTE vilja vara 20 igen!
Jag är glad att jag befinner mig där jag är nu.
En förträfflig, okonstlad ålder! =)

Varm kram, vännen!

cat sa...

Jag tjongar i medaljongen jag också :)

M. sa...

Eller så kan det va så att man (jag) bara känner sig korkad och omogen ibland och därför tycker att man (jag) är ung inuti.

nillas liv på pinnen sa...

Yvonne: =D

Cat: =D

M.: Jo, jag bortsåg kanske från korkfaktorn...de där tillfällena då det känns som att man regredierar till barnstadiet...usch ja.

kalbomàman sa...

Precis!!!!! Ungdomstiden är överskattad. Fett överskattad. ;D Normalt är överskattat.