fredag 13 september 2013

Ligger i soffan och existerar

En ganska bortglömd aktivitet i mitt liv för närvarande. Det är bara prestera och effektivisera för hela slanten. I alla fall på min arbetsplats, där jag tillbringar merparten av min vakna tid. Det kanske är annorlunda på era arbetsplatser, men det kan jag inte tänka mig. Att prestera och effektivisera ligger i tiden, vilket är ett problem för mig som haaatar ordet prestera.

För att inte tala om effektivisera, fi fan för den lede. Jag säger det på jobbet gång på gång, att det inte går att effektivisera. Att det bara är en nutida myt. Försöker man går det oundvikligen åt helvete, och det är det ju ingen som tjänar på.

Men det är ingen som lyssnar, helt obegripligt men så är det. Ingen som vill ta in min klokskap. Jag antar att jag är en sådan som ligger före min tid, missförstådd av min samtid men hyllad så småningom. Då när alla fattar att effektiviseringarna i början av tjugohundratalet var ett gift som avhumaniserade människor och starkt bidrog till den uppåtgående våldsspiralen i samhället. Den dagen blir det loligt.

17 kommentarer:

Agneta sa...

Jag hatar också att prestera och effektivisera. I alla fall om det är en order, som kommer från någon annan än mig själv.
Hur kan man välja att inte se alla stressade och pressade människor?

Vi pratar om finansbubblor och bostadsbubblor, men vänta bara tills hälsobubblan spricker.

Åsa Hellberg sa...

Jag håller med Agneta!

Knasterfaster sa...

Jag tycker inte att det är rätt att bara existera på en arbetsplats. Om det är någon arbetskamrat som bara existerar så kan det väl vara rätt att effektivisera och om det inte går kanske radera bort denne? Det ju ändå mina och dina skattepengar vi pratar om, är det inte? Jag hoppas att du är extremt effektiv i det du sysslar med idag!

Kalle Byx sa...

Ligg kvar i soffan du och njut av att du är före din tid.

Karin sa...

Min oomkullrunkeliga åsikt i detta ämne är att klasstorlekarna ska vara mellan 24 och 28 elever i så gott som alla ämnen, möjligen undantaget bild. Och kanske, kanske kemi.

Magica de Hex sa...

Så klokt.

FiaLisa sa...

Du glömde producera. Tycker inte din chef att du ska producera undervisning? Jag förväntas producera sjukvård :p

Marina sa...

Jag tycker att existenserande i soffan låter som en bra sysselsättning - gör du det med gott samvete och njut av din klokskap!

nillas liv på pinnen sa...

Agneta och Åsa: Man väljer att inte se dem eftersom det finns en föreställning i vårt samhälle om att det inte finns pengar till vettiga arbetssituationer.

Knaster: Eller radera chefen som inte tar sitt ansvar i den här situationen!
I min bransch innebär effektiviseringarna att lärarna får mindre och mindre tid för varje enskild elev. Mindre tid att hjälpa och mindre tid att sitta ner och prata när det behövs, till exempel.
Kortsiktigt sett blir det billigare för skattebetalarna men på längre sikt blir det mycket mycket dyrare.

Kalle: Jag gör mitt bästa men det är fan inte lätt.

Karin: I kemilab har vi halvklass för att undvika onödiga explosioner.

Magica: Japp.

FiaLisa: Ja, jag glömde producera. Eller som det uttrycks i ett av våra lönekriterier: 'Läraren levererar även när förutsättningarna är svåra.'
LEVERERAR! Idioter. Man måste gång på gång påminna överheten om att man jobbar med människor. MÄNNISKOR.

Marina: Mm, jag gör så gott jag kan.

Karin sa...

Japp, det var precis det jag menade. Halvklass i Kemi. Med tillägget att man borde ha halvklass i bild också, för att undvika onödiga explosioner...

Lena sa...

Den nästa sista meningen lånar jag. Den blir bra när kommundirektören pratar om att leana, effektivitetsflöden och kvalitetsbristkostnader. (Jodå, jag jobbar i skolan och vi ska även där måna om våra kunder...) Ska bli intressant att se hur hen reagerar.

cat sa...

Jag vill att din klokskap ska råda på varenda arbetsplats. Du borde hyra ut dig som klokskapspratare!

Fotograf Mette Ottosson sa...

Klokare än Nilla får man leta efter! <3

Anonym sa...

jag har köpt en dyr ost, en smoothie och en höstjacka, och det känns jättebra

/linn

Fotograf Mette Ottosson sa...

Idag lyssnade jag på Språket i P1, och de pratade om ett uttryck jag är säker på att du kommer att gilla: "hon rakade iväg till affären". Den du! Jag gillade det i alla fall och tänker absolut börja använda det. Kram!

Mika sa...

Jag tycker inte heller om effektivitet och prestera. Jag tycker om att köra på känsla och vara kreativ. Mycket roligare.

Nu ska jag köra på känslan och gå och lägga mig så jag kan vara kreativ imorgon.

JÄÄÄÄSP

//Mika

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Det vore bra med halvklass jämt. Då skulle man hinna med alla elever.

Lena: Låna på! Läste senaste numret av Pedagogiska magasinet idag och såg att det inte var jag som kom på att effektiviseringar i skolan suger, det var en som redan hade skrivit om det! Himla bra. Måste betyda att en våg av sunt förnuft är på väg.

Cat: Hö hö. Jag skriver hellre än pratar. Förutom när jag pratar med mina elever förstås.

Mette: Nej då, det finns en i senaste numret av Pedagogiska magasinet som skrivit om problemen med effektiviseringar. Läste det idag.
Ja, hur underbart är inte det uttrycket? Att raka iväg. Mycket intressant och något jag absolut ska börja använda.

Mika: Att sova är inte det sämsta, mmm.

Linn: Lovely! :)