fredag 27 december 2013

HAN VAR INTE DÄR

Man kan undra vad han har för problem.

Och medan den här något segdragna händelseutvecklingen står still har jag räknat ut sannolikheten för att två personer av vitt skilda kön ska råka handla på sin ICA-affär vid samma tidpunkt under dagen.

Affären i fråga är dagligen öppen mellan 07.00 och 22.00 och sannolikheten är alltså 11 %.

Då har jag inte tagit hänsyn till faktorer som våra respektive rörelsemönster inuti butiken. Mitt eget är mycket slumpmässigt och flexibelt. I genomsnitt går jag en sträcka som motsvarar fyra varv vid varje köptillfälle; fyra 'varv' av extremt random karaktär. Ett slikt rörelsemönster ökar sannolikheten för att stöta ihop med folk när man shoppar sin middagsmat, och det inte bara en gång, men jag brukar låtsas att jag inte ser dem jag redan hälsat på.

Å andra sidan kanske hans rörelsemönster är strikt schemalagt, vilket i så fall påverkar sannolikheten åt rakt motsatt håll. Jag känner en som är så effektiv att hen i genomsnitt går ett halvt varv vid varje köptillfälle, men ändå kommer åt alla hyllor och diskar. Ett sådant mönster minskar drastiskt chansen för att stöta ihop med folk eftersom folket inte hinner se att personen i fråga passerar; allt de uppfattar är ett vinddrag. Något vi kan utesluta i det aktuella fallet, med hänvisning till att jag uppfattat bra mycket mer av honom än ett vinddrag. Faktum är att han brukar se ganska avslappnad ut, vilket likt en liten vätgasfylld ballong driver sannolikheten mot oväntade höjder.

Hursomhelst. De elva procenten stämmer inte med mitt empiriska material som pekar med hela handen mot typ 50 %. Minst.

13 kommentarer:

Katarina sa...

Har du inte gjort ett schema över vid vilka tider och var i butiken ni stött ihop tidigare?

Jag undrar om du verkligen tar det här på allvar.

reneesfotoblogg sa...

Ställ dig på vakt i närheten av kassan och bered dig på att vänta. Ha gärna lite överlevnadskost i fickan typ russin, choklad etc.
När han så kommer med sin korg och ska betala så glider du upp lite elegant bakom honom och säger: -Nämen vilket sammanträffande, vad roligt,hur har julen varit? Här andas du och låter honom få en syl i vädret. För övrigt kan du följa min förra kommentar. Herregud människa lite får du bjuda till själv!

Singelmamman sa...

Ovanstående kommentarer är ju guld värda, kan jag tänka.

Markattan sa...

Du kanske kan jobba extra i kassan för att vara på den säkra sidan?
Eller tvinga dina elever att sälja hembakta bullar utanför dörren, under ditt överinseende...?
Eller skramla med röda korsets bössa?

Markattan

Titti sa...

Lierar mig med både Katarina och reneesfotoblogg!

Och nästa gång ni råkar mötas, gör då sällskap med honom ut ur butiken. Om du inte vill kommentera väderprognosen för de närmaste dagarna, så hitta på nåt bättre då.

Nu vill vi se lite resultat här!

Karin sa...

Men HAR du kollat hans varukorg? Tänk om där ligger snus, färdiggjord bearnaisesås och kassler? Vad gör du då?

Knasterfaster sa...

Jag tycker inte att du ska bry om vad han stoppar i varukorgen. Han kanske handlar åt en skröpplig granne eller åt en släkting (som han ska ärva). Sätt upp en efterlysning på han på anslagstavlan i affären.

Kalle Byx sa...

Intressant studie i sannolikhet.

Åsa Hellberg sa...

Kan du inte bara ställa dig vid entrén ett tag, eller ett par timmar?

Mian sa...

Jag skulle nog satsa på en rejäl stund, 3-4 timmar.
Och nästa gång ni stöter ihop är det läge för att skugga honom lite diskret och kolla var han bor eller vad han har för bil m.m.
Jisses så spännande detta är.

Cina sa...

ICA. Jag känner igen mig. Gick där och skramlade med korg bl a kl 19.15 på fredagar då alla par hade handlat klart. Ögonkontakt. Viktigt. Ni har ju redan haft handkontakt så jag skulle säga att det är på G. Kolla om det finns någon lämplig parkbänk ledig inom synhåll utanför affären och håll span på hans handlingsrutiner.
Jag fick ju själv napp på ICA, stod utanför och pratade i telefon när Hjärtat kom fram och började prata. Vi har hållit ihop i åtta månader nu så ICA funkar. Helt klart!

nillas liv på pinnen sa...

Katarina: Helvete, det har jag missat ...

Renée: Så du menar att jag ska andas också ...? On top of all the shit.

Singel: Hmm, bättre förslag kan jag nog tänka mig.

Markattan: Alltså ... jag känner att jag kanske inte ska dra in mina elever i det här ...?

Titti: Alltså ... resultat är ganska tråkiga tycker jag.

Karin: Snus och färdig bearnaisesås okej, men kassler: uuuäääk.

Knaster: Efterlysning på anslagstavlan ... 'Du som hejar på mig ibland ring 934845745645873420'
Något sådant du tänkte? Tillsammans med en bild på mig förstås för att undvika onödiga felringningar.

Kalle: Jag är matematiker, du vet.

Åsa: Eller om du kunde göra det åt mig? Vänta länge på samma ställe är inte riktigt min grej.

Mian: Tre-fyra timmar??? Det låter extremt jobbigt. Att smyga på honom vore kanske kul däremot. När jag var liten smög jag på folk och jag var väldigt bra på det. Och jag misstänker att det är med smygning som med cykling; har man en gång lärt sig det så sitter takterna i.

Cina: Now we're talking! Skramla med korg utanför affären kvart över sju, alltså?

Knasterfaster sa...

Ja, det är precis en sådan efterlysning jag menar. Du har inte så mycket tid över för att hinna med allt det där som de andra föreslår.