söndag 17 januari 2016

Rus och Yra

Det första steget i att skapa romantisk stämning i en text är att ge karaktärerna passande namn. Dessa får gärna associera till något vackert, som exempelvis blommor. Sol-Britt och Svan-Erik leder också tankarna till livets nektar. Själv har jag valt att fokusera på extasen som ska infinna sig och ändrat namnen Kim och Lim till Rus och Yra.

Yra ger Rus en servett att torka sina jordgubbscheesecakekladdiga fingrar med, och Rus tar förvirrat emot den.

Rus: Förlåt, jag visste inte att jag var kladdig ...

Yra: Det gör ingenting! Jag tycker det känns ... bra på något sätt.

Rus: Bra att jag är kladdig? Tycker du ...?

Yra : Ja ... kanske betyder det att du inte har så stort kontrollbehov?

Rus: Ja ...?

Andäktig tystnad.


Den början sätter tonen, man inser direkt att något redan hänt mellan de två, something unspeakable. När man kommit hit kan man sänka laddningen en aning med en alldaglig replik, och sedan låta romantiken komma tillbaka som en smocka i replikerna som följer.

Rus: Ovanligt god mjölk i det här kaffet.

Yra: Sa du sockertopp?

Rus: Nej, det tror jag inte? Men jag vet inte, jag känner mig lätt vimmelkantig.

Yra: Det är något med luften här inne? Det är som om det fanns kärlek i den ...

Rus: Är det du som sprider den?

Yra: Nej, du ...

Rus: Åh, nej, det är du.

Yra: Nej, du!


Ja, sedan fortsätter de så ett tag 'det är du, nej det är du, nej duu, nej duuu', och så vidare. Som ni ser har jag inte petat in alla romantiska repliker jag googlade fram, vilket innebär att det måste bli en fortsättning på det här fikat. Den största utmaningen blir att på ett naturligt sätt få in den där leken vid bryggan intill vassen.

7 kommentarer:

Marina sa...

Om inte annat kan de ju gå till sjön och tvätta av kladdet vid vassen...

Karin sa...

Det blir bra det här! En leende fjäril bara, så är du hemma!

Kalle Byx sa...

Svan-Erik blir bra. Med jordgubbscheesecakekladdiga fingrar!

nillas liv på pinnen sa...

Marina: Tack! Jag behöver alla tips jag kan få ...

Karin: Okej, jag klämmer in en leende fjäril!

Kalle: Du gillar namnet Svan-Erik? Kunde tänka mig det. :)

Anonym sa...

Jag visste hela tiden att det de där kladdiga fingrarna skulle leda till något bra.
Nu har jag skrivit flera stycken på min berättelse om du vill läsa. Knasterfaster

Karin sa...

PS. Min moster berättade om en romantisk replik som hon dock inte tände på. Så du kan väl återanvända den vid tillfälle: "Du är fettet på mitt livs buljong!" Rätt oemotståndligt, eller hur?

Fotograf Mette Ottosson sa...

Hur har det gått för dem? Spänningen är olidlig!