fredag 29 november 2019

November del 10 - avdelningen jobbnöjen

Var till reningsverket på studiebesök med mina elever idag, och solen lyste över den snöbeklädda nejden. SOLEN. Så satans otippat, men fint. Gick en rundvandring utomhus bland slambassängerna och bara NJÖT. Jo, det luktade bajs, men man kan inte få allt. Försökte förklara det för eleverna när de höll på med sina 'uuuäärk'. Tonåringar är så känsliga. Jag vet inte vad de trodde det skulle lukta på reningsverket. Vaniljstång?

Men de kommer nog mogna med tiden. När studiebesöket var över följde jag dem till busshållplatsen och meddelade att jag själv skulle springa tillbaka till skolan. Skrockande över deras tappade hakor drog jag iväg i rask takt och kom fram samtidigt med bussen. En aning omoget kanske men man måste ju visa att man äger, inte sant. Frågan är om inte det är själva kärnan i lärarjobbet? Har i alla fall inte stött på någon annan kärna under mina tjugotvå yrkesverksamma år.

Inga kommentarer: