fredag 23 oktober 2020

Hemma med symtom - det nya svarta

Har idag varit hemma med symtom, som det heter nuförtiden. Ont i halsen och huvudvärk. Det har jag ganska ofta och är inget jag brukar bry mig om (eftersom jag är lite störd i huvudet), men nu är det såklart inte tal om att gå till jobbet. I synnerhet som smittan för närvarande sprider sig som en löpeld i Örebro. Eventuellt är 'löpeld' en överdrift, men jag är osäker. Ena stunden basuneras det ut att situationen är väldigt allvarlig, och att alla nu måste skärpa sig big time med avstånden och spritandet. I nästa andetag får man höra att vi i vårt land ligger bra till som fan, jämfört med andra länder, och att striktare restriktioner inte behövs eftersom vi svenskar är så bra på att följa myndigheternas råd.

Frågetecknen hopar sig, det gör de.

Hursomhelst. Idag har jag haft tre lektioner framför datorn här hemma. Mina grupper i engelska har läst en HORROR STORY, och min grupp i matte har med den äran tränat på att använda prioriteringsreglerna. Same same, but different, med andra ord. Det vanliga knallar på i ovanliga tider.

Har förresten hört att Covid är här för att stanna. Det var inte Tegnell som sa det, men det låter ändå sannolikt. När den ena virusstammen dött ut kommer en muterad variant, och när den har gjort sitt kommer en ny. Så kommer det sedan fortsätta tills hela världens befolkning är utslagen och moder jord äntligen får möjlighet att läka och återhämta sig efter de senaste tvåhundra årens brutala misshandel. Slutet gott allting gott, kommer hon tänka, vår vackra planet.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

Karin sa...

Prioriteringsregler låter VÄLDIGT användbart. "Du måste lära dig att prioritera" hör man ju ofta. Mindre ofta HUR.

Jag såg för ett tag sedan en bild på planeterna i trivsamt samspråk. Jorden kliade sig i huvudet och beklagade sig och sa att hon nog fått människor. Jupiter och Venus skakade medlidsamt på huvudena, men Mars sa tröstande: "Ingen fara, det brukar gå över av sig själv."

Krya på dig!

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Ja, man kanske skulle utvidga begreppet prioriteringsregler och inte bara tillämpa dem inom matematiken. Bra idé. 1. Andas 2. Ät och drick 3. Sov 4. Älska 5. Lek. Nåt sånt.
Vad gäller jorden kan man förstå om det överst på listan står att utrota människorna ... Men sorgligt, så vi kanske ska göra ett försök att skärpa oss?