tisdag 6 juni 2023

Nära

Benny: De satt nära varandra hela kvällen. Nära, nära. Tänkte du på det?

Britta: Förutom när Hans gick ut för att röka. Jag fick känslan att han behövde luft. Andrum.

Benny: Tror du? 

Britta: Märkte du inte hur hon klängde på stackaren? Hon är förmodligen rädd att förlora honom.

Benny: Tror du?

Britta: Man såg det på henne, otrygg ambivalens kallas det. Hon kommer kväva deras förhållande, sanna mina ord.

Benny: Det vet jag inte, de verkade passa ihop, tyckte jag.

Britta: Nej, Hans är en fri själ. Han behöver någon som förstår hans behov av frihet, hans behov av att älska utan tyglar.

Benny: Älska utan tyglar? 

Britta: Det handlar om att äkta kärlek bara överlever om man ger varandra lebensraum. 

Benny: Så som vi gör?

Britta: Nja. Vi skulle kunna vässa oss på den punkten.

Benny: Tycker du att vi klänger för mycket på varandra?

Britta: Nej, men det vore väl bra om vi gjorde lite mer grejer var för sig? 

Benny: Som vadå?

Britta: Du skulle kunna gå en matlagningskurs …

Benny: Okej?

Britta: En grekisk, kanske. 

Benny: Du då?

Britta: Jag vill lära mig något nytt. Skulle kunna tänka mig en kurs i geologi.

Benny: Annars skulle ju du kunna gå en kurs i spansk matlagning, så piggar vi båda upp våra middagar.

Britta: Nej, det vill jag inte. Jag vill förstå vår planet bättre, det är vad jag brinner för. Jag vill lära mig mer om mineraler och sånt. Stenar.


Note: Det behöver inte vara ett intresse för Hans som gör att Britta vill lära sig mer om geologi. Stenar är ju jätteintressanta i sig själva med alla sina olika beståndsdelar och sin miljonåriga historia. 

2 kommentarer:

Karin sa...

Oj, oj, Britta, varthän barkar detta!?

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Om jag visset! Hon är helt omöjlig att styra denna människa.