torsdag 10 juni 2010

Ligger i de spanska startgroparna

Jag har kommit in på en skrivarkurs.
Det är bra.
Sista veckan har jag spridit nyheten om min tjänstledighet på jobbet.
När de frågar vad jag ska göra dååå då?! svarar jag att jag ska läsa ett par kurser.
När de frågar vilka dååååå?! säger jag: En kurs i spanska.
Och så en liten skrivarkurs.
En skrivarkurs på spanska?! säger de då.
Ja, säger jag. En skrivarkurs på svenska är ju alldeles för lätt.
Så nu måste jag prata spanska flytande när jag kommer tillbaka till jobbet i januari, annars kommer min trovärdighet droppa.

23 kommentarer:

Agneta sa...

Vad kul! Grattis! Är det på halvfart, helfart, distansfart?!
Och spanskan, inte kan väl dina kolleger flytande spanska? De kommer inte märka. Och talar de perfekt spanska så... skit i dem. Kul med skrivarkurs!
Nu blir jag avundsjuk (men inte missunnsam) jag vill också vara tjänstledig och gå kurs. Och nej, vår ekonomi tillåter inte det. Jag får glädjas å dina vägnar istället.
Fast jag ska ju också gå kurs till hösten, fast distans, och inte vara ledig. Tyvärr tyvärr! Jag VILL också ta ledigt (för alltid) från mitt jobb.

nillas liv på pinnen sa...

Stortosmått: Det är en folkhögskolekurs på halvdistans. 75%. Känns jättekul!
Jag väntar tålmodigt på att du säger upp dig, som du vet.

Malla sa...

men det fixar väl du galant ;)

Osloskånskan sa...

Holá! (där har du mitt spanska ordförråd)

M. sa...

Kul! Grattis!

Du gör så jävla rätt. Du är en förebild. Heja!

Gafflan sa...

Så roligt Nilla! Underbart när det finns roliga saker man ser fram emot.

S sa...

Den där spanskan hade jag hoppats att du skulle köra som nätbaserad kurs! ;)

Tjänstledighet är du värd! Det är lite synd att de tagit bort "friår", det hade jag nappat på! (har inte råd att vara tjänsteledig).
Kram

Ewa sa...

Hola hola!
Åh så kul för dej. Una cerveza, por favor. Det har jag lärt mej iaf

Fru Venus sa...

Åh! Tapas Cava! (tror det betyder grattis i massor) Jag tror på dig, till 100 % men jag kommer att stoppa dig när du bloggar på bara spanska ;-) Kram

veronica sa...

Tur att det finns översättningsprogram om du kommer att bli spanskskrivande;)

Maj Korner sa...

Om du åtminstone sagt franska! För det hade du väl som önskedröm ett tag, att kunna. Och då kan man ju alltid säga "ursäkta franskan" när man pratar.

Miss Upsey Daisy sa...

Du är cool du.

RESPEKT.

Cina sa...

Åh! Vad glad jag blir! Kul att du är tillbaka och vad roligt med skrivarkurs. Spanskan fixar du med ljudbok. Plättlätt! Väl?

* M E T T E * sa...

Mantequilla betyder smör, där har du ett till (som du eventuellt redan kunde) :-)

nillas liv på pinnen sa...

Malla: Givetvis. Sån kapacitet som jag har.

oslo: Det är en början! Allt har en början.

M.: Många säger det, att jag är modig och allt möjligt. Jag är bara utmattad egentligen, och känner mig inte ett dugg modig.

Gafflan: Så borde det vara jämt!

Stina: När friårsmöjligheten fanns tyckte jag inte att det passade att ta ledigt. Och det gjorde det väl inte heller dårå. Nu passar det.

Ewa: Kan vara bra att kunna om man tycker om öl.

Fru Venus:Det dröjer, kan jag lova dig, tills jag börjar blogga på spanska. =)

veronica: Då skulle ni få kul. De där översättningsprogrammen är ju helt galet dåliga.

Maj: Jodå, jag vill lära mig franska också. Tror jag ska göra det faktiskt.

MUD: Haha. Yea man.

Cina: Hur svårt kan det va? Har en massa spanjorer lärt sig det så kan väl jag.

Mette: Ja, nu när du sa det. Så kom jag ihåg det.

Ulrika sa...

Låter härligt med skrivarkursen, men tänk på att skriva på spanska är något helt annat än att prata.

Därför kan du ju säga att du fixar att skriva på spanska men inte prata.
Det tror dom säkert på, särskilt när det är du som säger det.

Fast en svensk skrivarkurs är ju ine heller illa ;)
Ser fram emot att få ta del av resultatet!

Stina med Blenda sa...

Åhhh !!! Lycka till *tummen upp*

P,s kan inte spanska för tummen upp så jag hoppas du lär mig sen ;)

linn sa...

hanna tb quiere estudiar el castellano este otono...no sé si es, tipo, una enfermidad, o si solo es q yo y kajsa y fanny les inspiramos tanto... puede ser q ustedes entendian q, si queren comunicar comigo, y especialmente con fanny, necesitan espanol. o, talvez, empezamos una moda. q piensas?

nillas liv på pinnen sa...

Linn: Si, si.

Stina med Blenda sa...

Tror jag får ropa på dotter min....så hon får översätta =D

nillas liv på pinnen sa...

Linn: You pienso q no exista el palabra "talvez" porque no esta en el diccionario.

Linn sa...

aaa tenes razon, se escribe "tal vez" y significa "puede ser"

besos

Madlar sa...

Ja, o funkar inte spanskan flytande så se till att ha skrivit en tjuhelsikes tjock bok :)