söndag 10 januari 2016

Dejtingtips

Har ingen aning om varför dejting blivit ämnet för min blogg, jag är jätteförvånad.

Men man ska inte försöka styra sina inlägg, de behöver få gå sin egen väg, så det är bara att acceptera att nu är det så här. Dejting, dejting, dejting. Och så vidare.

Och att läsa upp en lista av ord för sin dejtperson är i sanning en mycket fruktbar idé. Man slipper då det vanliga tugget (som jag antar förekommer) om var och ens livssituation, vilket för de flesta torde vara en välsignelse.

Detaljerna:

Om listan av ord ska räcka till en normallång dejt behöver den kanske vara åttio ord lång. Då har jag lagt in en kontemplationspaus efter varje ord. Vill man ha en mindre omfångsrik ordlista kan man efter varje uppläst ord prata om vad orden har för betydelse, så väl i en strikt mening, som i en personlig.

Eller så kan man låta fantasin skena i en ordlek, à la Renée, som gjorde ett litet poem av ordlistan i mitt förra inlägg.

Ordlistan:

pastös = uppsvälld
penjoar = lätt kamkofta
rumla = ah, men det vet ni ...
pensionär = person som pensionerats
perkussion = en metod att genom knackning på kroppsytan bestämma storleken på de inre organen
överförfinad = dekadant, urartad

Poemet:

Om jag, som är lätt pastös ikläder mig en penjoar och rumlar runt med en pensionär då torde det inte uppstå några överjordiska toner av perkussion utan situationen framstår nog mer som en aning överförfinad.


Som ni ser är möjligheterna oändliga. För er som ska på dejt, alltså.

8 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Jäklar vilken succé hen skulle göra.

Karin sa...

Men hej och hå! Här händer det ju grejer. Jag som inte har kollat här på ett tag har en hel del att läsa igen. Ville bara säga välkommen tillbaka!

nillas liv på pinnen sa...

Kalle: Du tror det! :D

Karin: Välkommen själv! :) Var sak har sin tid, och nu är det tydligen tid att blogga igen.

reneesfotoblogg sa...

Nu tänkte jag mig snarare perkussion som i slagverk sådant som den saligen avsomnade Gene Krupa trakterade. Kan ju vara bra om man skulle tappa rytmen.

EvaHultin sa...

Knas! :)

nillas liv på pinnen sa...

Renée: Man kan ju tänka sig en kombo av dessa två betydelser?

Eva: Ja, jag är ju lite knasig ... :) Eller mycket, kanske. :D

Mian sa...

Lisös är ett kul ord, om du kan tänka dig nån annan bokstav än p alltså...

Mian sa...

See nu att det fanns fler initialer i din lista...