Hur gick det med den där reklamationen? Det kan man inte veta förrän om ca tre veckor.
En valp i 18-årsåldern stod bakom disken när jag kom dit. Det är svårt att ställa en sån till svars för hela Netonnet. Och HP därtill. Han hade bruna oroliga ögon och en underläpp som hotade att börja darra när som helst. Jag blåste upp mig när jag langade fram datorn, det kan vara förklaringen. Ville att det skulle synas att nu var det allvar. Jag skyndade mig att tagga ner när jag såg effekten. Försökte vara bestämd på ett mer avslappnat sätt. Det gick sådär. Jag blev väldigt trött för det tog ungefär en halvtimme för killen att fylla i reklamationsformuläret. Han frågade sin arbetskompis flera gånger hur han skulle göra. Arbetskompisen var också osäker på det. Jag tror aldrig de gjort en reklamation förut. Jag funderade ett tag på att sätta mig ner på en stol en bit bort för jag började känna av min ischias när jag stod där och väntade, men jag förblev stående.
När formuläret var färdigifyllt och utskrivet visade han mig var jag skulle skriva under. Skriva under? Jo, jag skulle skriva under att jag stod för kostnaden för frakt, hantering och undersökning om det visade sig att HP inte tyckte att jag hade någon anledning att reklamera. Vad kan det bli fråga om för pengar? frågade jag. Det kan man inte veta, svarade valparna. Jag sa då att jag inte tänkte skriva under på att jag ska betala utan att ha en aning om vad summan kan komma att uppgå till. Kan man inte reklamera annars? undrade jag. Nej, svarade de. Men det är ju inte klokt, sa jag. Då ringde de efter en överordnad som kom och gav mig ett "special"löfte om att kostnaden max skulle bli 500 kr.
Det kan inte vara många som reklamerar varor, sa jag. Nej, det är inte så vanligt, sa chefkillen. Och så log han.
Allvarligt talat, hur stor är chansen att de ska godkänna min reklamation? Att många människor har precis samma problem med den här datorn hjälper inte. HP säger ändå att det bara är en slump. Och vad kan jag sätta emot då? Har jag råd att driva en process? Nej, det har jag inte. De som påstår att marknadsekonomin är självreglerande för konsumenternas bästa HAR FEL! Vi är tämligen maktlösa.
När jag cyklade därifrån kyldes jag ner av ett stilla duggregn. Det var skönt. När jag kom in till stan köpte jag ett pingvinkort. Sen cyklade jag hem.
16 kommentarer:
En slump att så många har samma problem...jojo.
Om de är smarta så går reklamationen vägen (fick du med där att du VET att fler har samma problem?) - för det det kostar för dem, vinner de tusenfalt i goodwill...
Det finns inget så dyrt som badwill.
Om de är smarta så vet de det.
Fick du med där att du har en välbesökt blogg? Om inte, se till att få med det! ;-)
Vi reklamerade en tre år gammal
PS3;a och fick en ny direkt i handen.
Vanligt fel, och man ersatte alla som fick det med en ny.
Jag blev överlycklig, eftersom jag hade trott att jag skulle få köpa en ny...
Gafflan, Mamma J och Åsa: Tack för era kommentarer! Nu fick jag lite jävlaranamma igen. Ska ringa till det där servicecentret och trycka på.
Men man vet aldrig. Stevens kamera slutade fungera när vi var på Gotland.
Det var jag som köpt den åt honom på On-Off, med en extra försäkring. På två år. Nu hade det gått 2 1/2 år, ungefär.
Men Steven visste att man har reklamationsrätt för fabriksfel i tre år så han gick till On-Off. Han förklarade som det var, att kameran bara slutat fungera, att försäkringen inte gällde längre men att han gärna ville få veta om det var ett fel som gick att laga.
Killen i kassan lyssnade, knappade lite och frågade sedan Steven hur han ville ha pengarna. Eller om han ville ha en ny kamera.
Jag tror man kunnat peta omkull Steven med en fjäder just då. Jag höll då på att trilla av stolen när han berättade för mig.
Men nu är jag både en trogen On-Off- och Sony-kund.
Och håller tummarna för att HP och NetonNet behandlar dig lika bra.
Stackars valpar... ;-) Jag tror det går igenom, de har säkert en kvot att fylla med "arga kärringar som man inte vill bråka i onödan med" och kanske din dator platsar där!? Vad är ett pingvinkort??
Fru Venus: Ett kort med en pingvin på! =)
Det är nog en taktik att bara ha snorvalpar i sådana där butiker för de är så bra att darra på underläppen och då taggar gnällspikarna/kärringarna ned. Pingviner är fina djur!
Åh, det finns en fantastiskt fin bok som heter Pingvinkvartetten. Handlar om ett gäng, kvartett! pingiviner som åker till New York och spelar jazz.
I övrigt avskyr jag alla elektronikkedjor de behandlar oss kunder som skit. och jag tar ingen skit.
Jag ska inte tala om vad jag gjorde med min bärbara HP Pavillon!
Jo förresten, det ska jag!
Jag kommenderade Husbonden att ta den största släggan och slå datorn i mycket små beståndsdelar.
Dresserad som han är så gjorde han det!
Behöver jag säga att nästa bärbara inte blir HP.
Undrar bara; vad betyder Pavilion dv4? Och var befinner sig del 1 om det nu finns en del 2 och del 3?
Innan du hämtar ut den tycker jag att du ska ta ett snack med konsumentverket eller kommunens konstumentvägledare. Jag hade nytta av det när jag tjafsade med Telenor
Renée: Visst blir man förbannad!!!
Mocka: Inlägg den 9 september. Jag skrev inte del 1 för jag visste inte då att det skulle bli en följetong.
Shamrock: Jag ska ringa dem på måndag!
BRA !!!! Heja, heja Nilla,,,du är inte ensam ska du veta och inte jag heller nu när jag vet att vi är två ??? ;)
Valpar... jag tror dom anställts för sin unga ålders skull och att dom egentligen inte har någon kunskap utan står där för att butiken ska se bemannad ut.
Jag känner en kille som jobbade på Siba. Han säger att det enda dom gjorde var att gå runt och snacka datorer och spel med VARANDRA!? Haha... jag funderar på att ta anställning direkt.
Jag tror inte att du behöver göra någon process av det. Kanske får du lämna in datorn tre gånger och det kan ta en jäkla tid... men det bör bli en gammal hel eller en helt ny så småningom.
Hm... du tog backup på den innan du skickade den va?
Skicka en kommentar