söndag 19 september 2010

Om vanmakt och dess konsekvenser

Idag går jag inte och röstar för det gjorde jag i fredags.

Min främsta önskan inför kvällen är att Sverigedemokraterna inte kommer in i riksdagen.
Om de ändå gör det är min önskan att de etablerade partierna, och framförallt de som styrt Sverige de senaste fyra åren, inser att de starkt bidragit till Sverigedemokraternas popularitet genom att försämra livsvillkoren för de människor som har det svårast i vårt samhälle. Det är nämligen ur den gruppen som Sverigedemokraterna hämtar flest röster. Det är deras vanmakt som placerar SD i maktens korridorer.
Den här utvecklingen har vi sett förr, till exempel i Tyskland på trettiotalet, ett årtionde då fattigdomen bland stora grupper tyskar ökade kraftigt.
Ett samhälle med stora skillnader mellan de som har och de som inte har blir ett otryggt samhälle för alla. Men allra mest så för de som blir utsedda till syndabockar.

21 kommentarer:

Shamrock sa...

Har även hört att många som har svårt att läsa blandar ihop socialdemokrat och sverigedemokrat på valsedlarna. Såg nog ett exempel på det när jag röstade för jag reagerade på att det var konstigt att den personen tog den valsedeln...

XXX sa...

Har också förtidsröstat och sitter här med en nervös klump i magen över resultatet. Måtte inte SD ta sig in.

Mika sa...

...dina ord är så prickande lika dom jag skulle vilja säga...

Det är sannerligen din gåva att säga sånt som behöver sägas.

Åsa Hellberg sa...

Jag harklar mig lite och tycker nog att våra invandrare kanske är de som har det svårast, och det är väl tveksamt om så många av dem röstar på SD?

Jag tror helt enkelt att en del människor är precis så främlingsfientliga som siffrorna säger...

Fru Venus sa...

Jag ska faktiskt följa vad som händer i Sverigelandet, om SD kommer in tror jag att det kommer att synas hos oss också....

Nilla sa...

Åsa: Majoriteten av SD's väljare kommer från den grupp i samhället som har det sämst ekonomiskt. Det betyder inte att alla människor inom denna grupp röstar på SD, i synnerhet inte de med invandrarbakgrund.

En ung kvinnlig journalist, som jag just nu inte minns namnet på, har skrivit en bok baserad på intervjuer med SD-symatisörer. Det visade sig, enligt henne, att merparten av dessa framförallt skulle rösta på SD för att protestera mot de etablerade makthavarna och inte för att de var insatta i SD's politik och ville att den ska styra Sverige.

Jag kan förstå att människor som känner vanmakt inför sin egen livssituation känner ett behov av att protestera, ett behov av att för en gångs skull kunna sparka uppåt. Att de dessutom dras med och sparkar på människor med invandrarbakgrund gör situationen allvarlig, men det gör dem inte nödvändigtvis till rasister.

Historien visar att i stort sett vem som helst kan dras med i detta om förutsättningarna är de "rätta". Och det är politikernas ansvar att ta sparkandet på allvar och se sin egen stora del i utvecklingen.

Malla sa...

Ja, jag håller allt jag kan hålla för att de inte ska komma in!!

Ettie Bee sa...

Jag har precis kommit hem från röstandet och precis som du så hoppas jag innerligt att de inte kommer in. Inte bara för att jag inte gillar deras politik utan för vad det kan ställa till med i övrigt...

Realisten sa...

Lysande inlägg, Nilla!

mockapocka sa...

Fy satan vilken ryslig tanke. Att läsa fel på valsedeln och rösta SD i stället för S. *försöker febrilt minnas varenda sekund i vallokalen. Hur såg valsedeln ut?*

Åsa Hellberg sa...

Det senaste undersökningarna säger väl mer att det är frustrerade mittenväljare (inte längre underutbildade män på landsorten)som inte tycker att de etablerade partierna tar "rätt" ansvar och där invandringen (läs islamiseringen)utgör ett stort hot. Man längtar tillbaka till 50-60 talets folkhem, där Sverige var "svenskt".

Singelmamman sa...

Håller med dig Nilla till hundra procent.

Nilla sa...

Åsa: Ja, jag utgår från analys av 2006 års val, och mycket kan ju ha förändrats sen dess. (http://www.henrikoscarsson.com/2008/11/sd-vljarna-kartlagda.html)
Vi har ju, tyvärr, sett att främlingsfientliga strömningar spritt sig i samhällen förr, Frankrike är ett aktuellt exempel. Med den kunskap jag har vågar jag ändå påstå att främlingsfientliga partier alltid byggs upp genom att hämta väljarstöd hos en frustrerad underklass. Det ska bli intressant, men förmodligen inte roligt, att se analyserna av detta års valresultat sen.

loba sa...

Väl talat!
Det är med en nervös klump i magen jag kommer att följa valvakan ikväll.

Åsa Hellberg sa...

Det är det allra viktigaste för mig i detta val, och för väldigt många fler verkar det som... tack och lov.

Magica de Hex sa...

Håller fullständigt med. Helt och hållet faktiskt!

Märta sa...

*Applåderar*
Blir en nagelbitande kväll framför TV:n. Vallokalundersökningarna visar ju på ett skrämmande resultat..

Spader Madame sa...

Tror att du delvis har rätt, så ser det till exempel ut i Lilla jobb-byn! Håller också mina tummar för att de inte kommer in - än är det inte över- men det ser illa ut!

Y sa...

Valvakan är olidlig just nu. Jag får ångest av att se siffrorna vad gäller SD. På samma sätt som jag fick ångest när tanten framför mig idag tog deras valsedlar. Uurk...

Mina dagar sa...

Nu vet vi resultatet, och jag är i chock:(!

Lysande ögonblick! sa...

och idag finner jag inga ord. Vilken sorg.