måndag 4 november 2013

Måndag i november

Och när jag kom till jobbet i morse hade någon j*vel uppdaterat min dator till Windows 7. Himla rart, kan man tycka, men TYVÄRR innebar det att ingenting fungerade. Skulle skriva ut; inga skrivare installerade. Behövde ett tomt worddokument; Microsoft word borta. Inte helt borta, visade det sig när jag fick hjälp av en stackars kollega som råkar ha sin arbetsplats i samma skrubb som jag, men tillräckligt borta för att jag skulle få hjärnblödning på sakernas tillstånd.

Vad är det med den här satans tekniken som måste förändras hela tiden? Vad har den för problem? Och vad var det för fel på Windows 6? Jag var nöjd redan med Windows 1. Och jag har en teori. Den går ut på att vi är så otroligt lurade av företag som vill tjäna pengar på att kränga nya versioner av Windows. På samma sätt som modehusen ständigt ändrar på modet så att folk hela tiden måste köpa nya kläder. Om de (folket) vill hänga med, alltså. Det vill inte jag och därför köper jag samma typ av kläder nuförtiden som jag gjort de senaste trettio åren. Samma färger också, alla mina kläder går i vitt, beige, brunt, grått och svart.

Vilka färger går era kläder i? Ni måste inte svara om ni inte vill.

17 kommentarer:

Markattan sa...

Ja man kan få ett jävelspel för mindre.

Färg på mina kläder?
Skulle väl bäst beskrivas som urtvättad, ursprungsfärg mörkt grön, svart och jeans...

Lät ju hur kul och poppigt som helst.

Markattan

Mika sa...

Turkost och brunt... mer svart senaste tiden... men mest för att jag fick för mig att orange var färgen med stort F för ett tag sedan och det är svårt att hitta annan färg än svart att komplettera med (om man inte vill avstå från kläder på någon del av kroppen förstås)

Kram!

Linas drake sa...

Usch för uppdateringar av redan fungerande och bra versioner. Gillar inte heller att behöva "lära om" varenda gång någon på windows eller apple får för sig att det skulle vara bättre på något annat sätt. Jag bytte över från windows till apple för första gången någonsin i somras, när min dator tog slut, för att windows krånglade till så. Ett par veckor efter det råkade jag uppdatera systemet på apple, som jag just lärt mig, och fick lära om igen. Avsky!

Färg på kläder... lite allt möjligt. Väldigt blandat. Kanske lite för ostrukturerat.

Linas drake sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marina sa...

Jag håller absolut med - vilket innebär att jag alltid får skäll av nära och kära eftersom vissa saker slutar fungera på mina tekniska prylar, vilket min omgivning påstår beror på min totala brist på intresse av att uppdatera.

Åsa Hellberg sa...

För tillfället marinblått, väldigt fint tycker jag.

Mian sa...

Blä för uppdatering av Windows. Massor av krångel när vi bytte till 7:an på mitt jobb...
Här är det rätt trista dova färger på kläderna som gäller på mörka delen av året.
Och blåjeans ibland.
Sedan blommar jag ut i färgstarkt på sommaren.

nillas liv på pinnen sa...

Markattan: Ungefär lika poppig som jag, ungefär. Det är tur att vi är så pass poppiga på insidan som vi är!

Mika: Turkost är fint. Jag tror du passar väldigt bra i det.

Linas drake: Avsky, var rätta ordet. Och det är tur att det finns ostrukturerade människor, rys på motsatsen.

Marina: Sånt skäll får jag med! Vad är det för fel på våra omgivningar?!

Åsa: Kan jag tänka mig. Lite somrig hamnkänsla på det.

Mian: Färgprakt på sommaren är grejen. Jag har en cerise bikini, vad har du?

Mian sa...

Nilla: turkos bikini, en gammal :-)

Gafflan sa...

Som dina färger med enstaka inslag av rosa eller rött.

Karin sa...

Svart. Nästan alltid svart. Uppiffat med knallgrått när jag känner mig riktigt djärv.

Och dessa jämrans uppdateringar hela tiden är till för att apparater gradvis ska bli inkompatibla med varandra och hamna på sopberget. Dom är onda, dom som planerar och genomför detta attentat mot sinnesfrid och kreativitet.

Fotograf Mette Ottosson sa...

Turkost, blått, grönt, rött, rosa, svart, grått, brunt, guld.

Hanna Lans sa...

Jag tror helt klart som du, det är för att företagen ska tjäna pengar inget annat.

Vad gäller kläder har jag alltid gillar vitt. Men det enda som finns tag på i Sverige är svart. Alltså klär jag mig i svart och längtar till sommaren då jag kan köpa vita saker igen.

cat sa...

Var glad att ni inte har windows 8 säger jag bara. Man blir helt tokig av det skitsystemet.
Idag har jag mörkblå jeans och en stickad tröja i olika orange nyanser.

Titti sa...

Himla kul av IT-avdelningen att ändra om utan att informera innan!

Jag har de flesta färger, utom orange, ser jag när jag gläntar på garderobsdörren.

nillas liv på pinnen sa...

Mian: :)

Gafflan: Beige, brunt, grått och svart är ändå snyggast.

Karina: Onda är precis vad de är!
Och jag känner att jag måste inhandla något knallgrått per omgående.

Mette: Oj, vad du är färgglad då! Är det något som är typiskt för alla Mettar?

Hanna: Vitt på sommaren och svart på vintern, det låter som en Ingmar Bergman-film.

Cat: Har de installerat Windows 8 en vacker måndagmorgon så säger jag upp mig på stående fot.

Titti: Eller hur! Vad hände med informationen?! Man kan bli galen för mindre. Jag har inte heller några kläder i orange. Men jag har ett knallrosa paraply.

Magica de Hex sa...

Svart. Svart. Svart. Vitt, Benvitt. Grått. Olivgrönt. Svart. Rött.