onsdag 24 januari 2018

Idag har mina elever läst en informativ text om havsuttrar

Sea otters!

För att öka intresset för det tvivelaktiga ämnet visade jag en liten film där en uttermamma gosar med sin nyfödda utterunge. Så gulligt att man nästan dog.

Eleverna:

'Men gud vad äckligt!'

'Är det någon slags råtta?'

Jag: 'Nej, det är uttrar! Jättesöta ju!'

Eleverna: 'Nääääääääääe!'

Ja, sen tragglade vi oss igenom texten om en utter som fick missfall och hjärnskador på grund av kattbajs som människor spolat ut i havet. Många ingående detaljer, så det tog hela lektionen. Ingen hit, som ni kanske förstår, men om några år kommer de se tillbaka och vara tacksamma över att jag visade dem vad en informativ text är. Det var också idag som de lärde sig ord som brain seizures och cat feaces. They will be fucking grateful. Det är så man får tänka.

4 kommentarer:

DDT sa...

Men vad är det för fel på dina elever? Uttrar är ju ungefär de sötaste djur som finns. Om vi bortser från den sydamerikanska jätteuttern då, den är inte så gullig.

Kalle Byx sa...

Jag tror de kommer att tacka dig sen ;)

Markattan sa...

De kommer med all säkerhet bjuda in dig till ett jubileum om ett antal år och unisont tacka dig för just den här lektionen.

Markattan

nillas liv på pinnen sa...

DDT: Jag har nog missat den sydamerikanska jätteuttern. Kanske låta dem skriva en novell om den?

Kalle: Ja, det är det enda scenario jag kan se ...

Markattan: De små sötnosarna! Då kommer jag bli glad!