onsdag 17 januari 2018

Vilken funktion har egentligen januari?

Svar:

Januaris funktion är att verka som kontrast, för tack vare januari låter vi bli att klaga när det är februari.

Sen kommer mars, som ett blekt brev på posten. En väldigt lång, seg och hopplös månad. Stundtals skarpt solljus, men ingen värme och noll grönska. Precis som det ska vara, eftersom mars enda funktion är att fungera som kontrast till april! Tack vare mars tycker vi april är tjolahopp tjolahej. Värme, spirande grönska, fågelkvitter och hela klabbet. Som följs av en deprimerande maj månad vars enda funktion är att vara kontrast till juni. Och så vidare.

Om ni har några frågor om det så kan ni ringa när jag har telefontid.

7 kommentarer:

Markattan sa...

Tack för upplysningen!
Funderar dock lite på skillnaderna vad gäller temperatur och grönska i Närke och Skåne. Hur upplever man dem som pendlare?

Markattan

Småländskan sa...

Tack! Jag är född i kontrasternas månad, den månad då det är fullständigt onödigt att klaga på nästkommande månad. Vilken tur jag har! Jag som tänkt klaga på den där förbannade februari som aldrig tar slut innan det blir mars. Men det gör jag inte nu.
Din majprognos skiter jag däremot fullständigt i, för då är jag på Mallis! Nån prognos på det?
Skåne-maj brukar däremot vara helt otrolig. Ja, det vet jag efter många, många gånger där nere i södern.

nillas liv på pinnen sa...

Markattan: Tål att tänka på. Får återkomma i ärendet!

Småländskan: Mallis är fusk! Det stör hela årscykeln.

Kalle Byx sa...

Har inte tänkt på det bara...

nillas liv på pinnen sa...

Kalle: Tur du har mig!

DDT sa...

Hmmm.... jag som brukar klaga i stort ett oavbrutet från januari till en bit in i april. Ska jag nu vara tvungen att bryta denna fina tradition? Men teorin låterju bra.

nillas liv på pinnen sa...

DDT: Ja! Nu blir det andra bullar. Sedan jag kom på min kontrastteori.