söndag 1 december 2019

December

December är här, och med den rara månaden tomtar och julmusik en masse.

Ja ja, jag kommer nog överleva det också. Mina tre döttrar kommer hem (till mig) och stannar över juldagarna och det är poängen med julen för min del. Innebär en liten kamp för mig att parera alla deras förväntningar på julfirandet, men jag har redan börjat.

Var och en fixar det den vill ha med på julbordet. Den är bra, i synnerhet som två är allätare, en vegetarian och en (that would be me) halvvegetarian.

Julklappsspelet är den bästa uppfinningen sedan raggsockan. Idén kommer faktiskt från en av mina telningar och jag håller krampaktigt fast vid den som den värdelösa julklappsköpare jag är. Man köper bara en eller två klappar och sedan fördelas de slumpmässigt i en lattjolajban lek.

Klimathotet anbefaller minimalistisk julpyntning. Härligt att känna sig som en miljöhjälte när man hängt upp sin tomte och sina två julstjärnor och stannar därvid. Att det handlar mer om lathet än miljömedvetenhet behöver man ju inte skylta med.

Julen är en högtid som firas årligen för att människan behöver vila. Obs, detta gäller även mammor. Enligt traditionen ska vilan äga rum i en lada, men nuförtiden sker den allt oftare i det egna hemmet, vilket är okej så länge man inte får för sig att hemmet måste julstädas. JULSTÄDNING är ett kapitel för sig, när blev den en del av julfirandet? Rotar man i julfirandets historiska utveckling upptäcker man sannolikt att den är ett påhitt från de krafter som vill fjättra kvinnan vid spisen. Skulle inte förvåna mig ett dugg.

Glad första advent på er!

Inga kommentarer: