lördag 5 december 2020

Bilbesiktning

Besiktigade bilen i veckan, för första gången i mitt liv. Spännande. Jag kan inte påstå att jag var nervös, men helt klart uppspelt. Man har ju hört talas om denna nervkittlande aktivitet en miljon gånger i sitt liv. Så lite speciellt förstod jag att det skulle bli.

Det blev det inte. Det mest spännande stod jag för själv, och det var att jag parkerade bilen på fel ställe. Fick en irriterad blick av besiktningskillen som fick springa tvärs över parkeringen för att hämta min lilla svarta. Ack ja, en del människor är så lättirriterade.

Sen sa det bara tjoff och min bil var färdigbesiktigad. Jag hann inte ens dricka upp kaffet jag hällt upp åt mig i en automat. Den enda frågan jag fick var varför jag hade brassestolar i bagageluckan. Jag vet inte vad han hade med det att göra, men såklart svarade jag lydigt. Jag tycker om att ta med en termos kaffe och köra ut och sätta mig i naturen, sa jag. Han berättade då att alla Toyotaägare har brassestolar i sina bagageluckor. 

Alla...? Nej, så klart inte, men jag svarade bara 'Jaha'. Man vill ju inte punktera en uppblåst karl precis när han håller på och pillar på ens bil. Han tyckte brassestolarna var i vägen när han skulle kolla efter varningstriangeln, det var hela grejen tror jag. Vissa människor kan döma ut en hel folkgrupp när de är stressade och irriterade.

Så här i efterhand funderar jag mest på vad allt drama runt folks bilbesiktningar har handlat om genom åren? En så smidig och enkel grej. Okej, man kan få handskas med en grinig karl, men det är ju bara i ungefär tio minuter. Sen får man lämna honom att ta hand om sig själv!

6 kommentarer:

Karin sa...

Kära du. Det kommer att komma en tid ... nej förresten, bäst att du inte vet något om det.

Grattis odramatisk besiktning och godkänd bil!

Markattan sa...

Handskas med en grinig karl?
Och hur grinig och trist, för att inte tala om överjävligt dryg, den där karlen är när bilen inte går igenom, tror du han är då?

Markattan, tycker visst du ska veta 😘

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Grattis?

Markattan: När bilen inte går igenom? Hur menar du då?

Markattan sa...

😁😂🤭

Markattan

Karin sa...

Åh Nilla, må du få leva länge i lycklig okunskap om bilbesiktningens checklistor som ibland kan locka en och annan nitisk besiktare (inte alla bilbesiktare, nej, nej) till de mest häpnadsväckande slutsatser om ens bil.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Det där låter läskigt. Som om det vore en situation där man inte har någon kontroll? Usch, en sån bilbesiktning vill jag inte ha!