torsdag 18 juni 2009

Det regnade aldrig när jag var liten

När jag var liten var det alltid sol och fint väder i midsommarhelgen.

I likadana klänningar, som mamma sytt, dansade och lekte Mocka och jag i dagarna två på lövad dansbana. Och jordgubbstårtan åt vi alltid ute i solskenet.

Första gången jag var uppe en hel natt var just en midsommarnatt. Vi satt och ritade klippdockor och kläder till dem. När solen gick upp på midsommardagens morgon gick vi ut och andades in skogens midsommardoft. (I solen!)


Nu åker jag till stugan. Regnkläderna är nedpackade.
Lite sol kanske man ändå kan hoppas på?
Och faktum är att inget väder är som ögonblicket när solen spricker fram efter att det regnat...
Speciellt om man är i skogen.

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!

21 kommentarer:

Agneta sa...

Ha en härlig, solig midsommar!

MissC sa...

Jag minns också sommaren när jag var liten som mest regnfri!! Juni var det alltid kanonväder. Årstiderna var så tydliga då när "vi" var små! Nu är det ett enda trassel ;)

Hoppas du å de dina får en underbar midsommar!!!
Jag håller tummar för sol! De säger att vi på denna sida kan få det :P

Kram

Annika sa...

*tittar förundrat på de fina färgerna på orden GLAD MIDSOMMAR PÅ ER*
Vad fint!!
Vad du kan!! :-)

Ha nu en underbar midsommar.
Jag beställer sol till dig också!

Mofsan sa...

Hm jag kommer knappt ihåg att vi firade midsommar? Kan inte ha varit så stort i MofsFamiljen antagligen..Jo nu minns jag att vi ofta var i Älvkarleby då eftersom vi hade stuga där. Vid Dalälvens strand restes midsommarstången och så sprang vi runt i diverse lekar. Jag fick storstrut och godis.

Ha det gott nu.

mockapocka sa...

Ja jäklar vad vi dansade och lekte. "Affärleken" var också en höjdare. Jag tror vi stängde affären "för dagen" vid femtiden. På morgonen.
Hoppas ni får det skönt i stugan!

Ulrika sa...

Mina barndoms somrar var också regnfria. Och långa. Somrarna var så otroligt mycket längre då. Flera flera månader sommar hade man.
Nu inte.

Hoppas du får en glad midsommar du med!!

Kram!

cat sa...

Ha en härlig midsommar:)

Anonym sa...

Vilket underbart inlägg. Vilken känsla jag fick inombords. Tack snälla du Nilla. Ha det så skönt i stugan om du inte bloggar nåt över helgen. Kramar från trollskogen.

Singelmamman sa...

För min del får du en alldeles särskild stor midsommarkram och oavsett klädsel... Hoppas du har det härligt.

Lillian sa...

Visst var det alltid vackert väder när vi var små. Och tur är väl det: alltså att vi bara kommer ihåg allt som var bra från när vi var små!
Sedan har man ju andra parametrar när man är liten har jag sett nu när jag tittar på mina egna barn: De badar för att det hör till och det är kul, jag badar och vill att det ska vara skönt och härligt och vill helst ha känsel i händer och fötter när jag går upp. Helt olika prioriteringar med andra ord!! Usch, börjar nästan bli en badkruka hör jag, sicken kärring...

Mika sa...

Regnade det verkligen aldrig... eller var det så att man inte brydde sig...? Var det så att man tog dagen som den kom; var det sol så var det bra och regnade det så var det oxå bra...
Jag tycker om när det regnar... det gör mig lugn i själen...

Glad midsommar till dig med!!!!
Mika

Anna sa...

Ja, lite underligt är det att man minns händelser från förr med fint väder.

Jag kommer ihåg flera skolavslutningar (har gått på skolor på ett antal orter) och de var alltid fint väder... =)

camilla sa...

Nepp...vi hade aldrig regn på sommarloven :)


Hoppas du får en varm och solig midsommar!!!

GladaKatarina sa...

Glad Midsommar tillbaka! Lustigt, det regnade heller aldrig på midsommar när jag var barn. ;-)

Har också läst en del i boken! Den är jättebra!

segsliten sa...

Glad midsommar på dig med! Just nu minns jag inte hur det var, men nog var det sol. Åtminstone är det vad jag vill minnas.
Kram ☺

Ulrika sa...

Kikar in och önskar Glad Midsommar!!!

thebromanders sa...

Ja, så kommer jag också ihåg det. Inget regn! Hoppas ni fick en fin midsommarafton i alla fall!! Jag sitter här, mätt som en propp! Har haft en riktigt fin dag. Inget regn!!

Titti sa...

När stången är dansad runt, sillen äten, jordgubbarna slut och säckelöpningen avslutad, så känns det ganska skönt att det fortfarande bara är Midsommardagen och alltså två lediga dagar kvar!
Kram!

Nettis sa...

Japp... precis så minns jag oxå midsomrarna när jag var liten... hihi!

Nettis sa...

Hoppas att solen skiner på dig denna söndag :) !

Ann-Louise sa...

Var håller du hus? Jag har ju sett på kommentarerna att du är vid liv men jag funderar faktiskt på skallgångskedja.

Utmaningen är din, börja med den (och ett riktigt klatchigt favoritcitat, så kommer inspirationen av sig själv;)