söndag 19 november 2017

Friskvårdssystemet i det här landet

Ett fungerande friskvårdssystem vill vi alla ha. Det ska vara genomtänkt och det ska vara rättvist.

Men är det så?

För att få klarhet har jag tagit på mig att jämföra Örebro och Malmö, avseende kommunanställdas möjligheter till ett friskt och hälsosamt liv, och jag har kommit fram till följande halsbrytande fakta:

Om man är anställd i Örebro kommun får man tusen kronor per år i friskvårdscheck.

Om man är anställd i Malmö kommun får man ettusen femhundra kronor per år för att röra på fläsket.

En orättvisa som kan få den bästa att vingla till och förlora förtroendet för systemet. Hur är det möjligt? Varifrån får Malmö alla pengar? Kommer de från Danmark? Är det feta bidraget en kvarleva från Edvard Perssons dagar?

Man blir upprörd, det blir man.

4 kommentarer:

Tess sa...

Va??? Vi får 500 kr! Och sen finns det en gemensam del på 500 kr/person och år till nån aktivitet tillsammans med kollegorna på jobbet.

Katarina sa...

Hur många anledningar behöver du för att flytta till Skåne egentligen? Snygga, trevliga karlar med bra smak vad gäller kvinnor, härlig dialekt och högre friskvårdsbidrag! Och spettekaka! Ok, det sista är kanske en bra anledning att bli kvar i Örebro. Men det andra; bara bra anledningar.

nillas liv på pinnen sa...

Tess: 500?! Var bor du???

Katarina: Framförallt friskvårdsbidraget får en ju att överväga det hela ...

pralinen sa...

Jag bor och jobbar i Malmö - dock privat och vi har - ta da - 2000 kr. Skåne och privat - flytta vet jag 🤑