måndag 2 december 2019

Adventskalendern

Två avsnitt har visats, och frågan hänger som en smocka i luften:

VAD SER TOMTEMOR I TOMTEFAR?

Jag fattar det ICKE. Vem, vid sina sinnens fulla bruk, vill vara ihop med en sån man som tomtefaren i årets julkalender? Seriöst, alltså.

Hur ska vi beskriva honom? Jag vet uppriktigt sagt inte, för det görs sannerligen inte i en handvändning. För att få hans vardag att rulla på måste både tomtemor OCH deras gemensamma barn i tolvårsåldern serva och curla all sin vakna tid. Tomtefar kan inte ta sig ur sängen själv, han sätter skumtomtar i halsen och han kan inte fixa sin egen frukost. Och det är bara början. Han är HELT inkompetent, både som tomte och pappa. Hur han är som partner vill jag inte ens tänka på.

Om tomtemor hade lämnat honom i dagens avsnitt hade det varit fullständigt begripligt. Istället ser hon ut att tycka det är JÄTTEROLIGT att ta hand om sin förvuxna bäbis, och det är HÄR jag känner att hela julkalenderprojektet hamnar i en trovärdighetskris. Varför ställer hon upp på att vara hans hushållerska, morsa, projektledare, personliga assistent, krockkudde och psykolog? Det är det enda jag kan tänka på när han lallar omkring som en idiot i sin för trånga tomtedräkt. Handlar det om en medberoendeproblematik av något slag?

Tredje avsnittet ger förhoppningsvis några ledtrådar.

2 kommentarer:

Markattan sa...

Ja käre värld!
Hur ska det gå med julen i år med den tomten?

Markattan

nillas liv på pinnen sa...

Markattan: Det blir KAOS!