tisdag 26 april 2011

Det går alltid, och går det inte så går det ändå

Jag överlevde återgången till arbetet idag. Fick dessutom reda på att jag även till hösten får fortsatt halv tjänstledighet för att skriva. Obeskrivligt loligt. Så obeskrivligt loligt att jag råkade hoppa på en kollega när jag berättade om det. Så mycket spratt det i mig av glädje bara av att säga det. Hon skrek till av rädsla så det var inget återhållsamt litet skutt, om ni trodde det.
För även om jag är dålig på utfyllnad i form av beskrivningar så är det författare jag ska bli. Och vill jag något så blir det så, för envisare kärring än den här finns inte. Är det något jag inte vill, däremot, blir det inte fullt så många barn gjorda.  (Det där sista var en liknelse, jag tänker inte skaffa några fler barn i bokstavlig bemärkelse, om någon nu blev orolig för det.)
Jag överväger också att skicka delar av den beiga till en miljöskildringsexpert för kritisk granskning. Kanske känner hon igen sig i beskrivningen när hon läser det här, annars får jag tjonga i hennes medaljong på facebook. (Det där sista var en liknelse som betyder att man puffar och skickar privat meddelande på en och samma gång.)
Eller så ångrar jag mig och sitter här och tjongar i min egen medaljong tills jag blir lite modigare.

13 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Tjonga på du bara!

Anonym sa...

Men vad kul! Säg till när den "beiga romanen" är ute på bokdiskarna. Jag köper den direkt... =)

Lisbeth sa...

Ja var blev det av världen om inte det fanns envisa kärringar.
Leve envisheten o du Grattis till ledigheten

S sa...

Så perfekt! Då kan du ju skriva nästa bok också! :)

XXX sa...

Jag är rätt bra på kritisk granskning (har jobbat med textgranskning) så här finns två ögon till om du vill ha mer synpunkter.

Och grattis till halvtidstjänstledigheten. Jätteloligt ju!

Magica de Hex sa...

Jag har nog missat det där med Felix Herngren som du skrev om i förra inlägget. Nu vet jag ju inte vad det är du syftar på när du pratar om eländet, men om du nu skulle råka vara intresserad av min åsikt så är han avskyvärd. Så. Nu var det sagt.

Shamrock sa...

Vad kul att du får tjänstledigt (även om det bara är till hälften). Hur gick det med kollegan - hoppade du sönder något på henne eller var hon bara oerhört lättskrämd?

Singelmamman sa...

Jag tycker att du ska skicka en bit av den beiga till miljöskildringsexperten och hon kommer absolut tjonga till dig på fejan. Absolut.

Anneli Stålberg sa...

Grattis till tjänstledigheten. Nu är det bara att skriva på :)

nillas liv på pinnen sa...

Åsa: Tjong, tjong.

Anna: Ja, jag har gett mig fan på att den ska hamna där så... Men det kan ju dröja förstås. Hur länge som helst.

Lisbeth: Tack, tack!

Stina: Mmm, men ska nog skriva klart den här först, liksom.

Tvillingen: Nähä? Hjälp, vad läskigt. Jag kanske skickar...

Magica: Jag är JÄTTEintresserad av din åsikt. Är glad att jag nu vet sanningen om Felix och kommer definitivt säga NEJ när han ringer.

Shamrock: Jag tror inte hon gick sönder. Möjligtvis lite i själen, men jag vet inte.

Singel: Tror du hon kommer nita mig...? För att det jag skriver är så bra eller?
Ja, man vet ju aldrig säkert hur folk reagerar.

Anneli: Ja, JIPPIE JIPPIE JIPPIE!!!

Marina sa...

Va kul, grattis! Nu blir det en uppföljare direkt, alltså!!
(Om du ska kunna fortsätta att vara ledig kanske du ska vara lite mer rädd om dina kollegor...nån måste ju jobba istället för dig...;)

Ulrika sa...

Det låter härligt med författarledigt. Det är du värd.
Sen så tror jag itne du behöver så mycket utfyllnad som du tror, du är bara ololig tlol jag.

Maj Korner sa...

Miljöskildringsexpert, jo jag tackar jag! Kan jag skriva det på visitkortet månne? Och jag tror inte heller du är så B på det som du tror, du har ju skrivit att Eilert har trådslitna tubsocker, det vet jag allt.

Men jag tackar absolut inte nej till provläsning även om det säkert finns andra kommentatorer här som är bättre skickade. Fast de kanske är för snälla, jag kan ju tjonga till. Har jag hört!