lördag 9 april 2011

Mäpan dammet yr

Ulrika har lite funderingar på sin blogg över varför man ska skriva 'medan' och inte 'medans' vilket föranledde mig att göra lite efterforskningar. Vad jag fann, efter en stunds grävande, var att man på 1000-talet hade samma problem med att bestämma sig, men då var alternativen 'mipan' och 'mäpan'. Vilket storligen förvånar mig då jag inte har hört talas om det förut.
Under alla omständigheter så har nu Ulrika och jag bestämt att det heter 'mäpan' hädanefter, vi tycker det är en vackrare variant än medan/medans.
Och mäpan jag fortsätter damma min bokhylla kan ni ta och suga på den här reformen.

16 kommentarer:

Ulrika sa...

Skit också. Jag har skrivit ett nästan identiskt inlägg att lägga ut lite senare ;)

Men vi har så rätt. Mäpan låter jättefint. Så kanske du kan ta och damma av några fler ord som vi kan använda i våra inlägg.
Mipan går ju också bra men mäpan låter liksom mer näpet.

nillas liv på pinnen sa...

Men Ulrika! Om den här reformen ska få genomslagskraft i hela landet så måste ju du sprida informationen på din blogg mäpan jag sprider den på min!

Singelmamman sa...

Jag anammar det rakt av mäpan jag sippar lite bubbligt vin. Ogillar starkt "medans".

Maj Korner sa...

Mäpan ni diskutera att damma ord så frostar jag av frysen. Sug på den ni.

Småländskan sa...

Mäpan är fint, medans är mindre fint. Mäpan jag ska laga lite lunch kanske ni andra (Singel) tar och skålar lite mer.

mockapocka sa...

Nu tror jag du hittar på. Har svårt att tro att du dammar din bokhylla. Fast ni kanske inte har kortärmatväder hos er (det har vi!!!). Då kan man ju lika gärna damma bokhylan förstås.

Shamrock sa...

Där ser man - det hade jag ingen aning om

Magica de Hex sa...

Jag tänker på ert roliga dravel mäpan jag läser manus ...

Magica de Hex sa...

Mipan jag har snurrat runt lite i bloggosfären har jag funderat lite. Tror jag håller mig till dagens ord, typ medan. Mäpan låter som någon sorts apa ...

nillas liv på pinnen sa...

Singelmamman: Bra, då är vi tre.

Maj: Jodå, avfrostning av frys är också bra. Men inte lika bra som att damma bokhyllan.

Smål: Bra, då är vi fyra.

Mocka: Varför skulle jag hitta på det? Va? Va? Alla gillar inte att vara ute på våren.

Shamrock: Nu har du

Magica: Hörru, fokusera på dina manus nu!
Och vad gäller det där med apa så har du fel.

Kalle Byx sa...

Damma på. Jag suger.

Småländskan sa...

Kalle Byx´s kommentar är ju guld!!!

Lena sa...

För mer inspiration rekommenderas detta:
http://www.ur.se/Mega/Tidsresor/Forntiden/Vad-sager-han2/

Charmkvark sa...

Ha, ha! Diskussioner som denna är fantastiska då man (som jag) försöker undvika att skriva på mitt masterarbetet. Thanks!!!
/Nina
ordetarditt.blogg.se

Agneta sa...

När du dammat klart kan du kika in hos mig.
Om du har lust.
Och det är frivilligt.

nillas liv på pinnen sa...

Kalle: Bra!

Smål: =)

Lena: Ska jag kolla upp!

Charmkvark: Ja, det gäller att fokusera på väsentligheterna i livet!

SoS: Done! =)