tisdag 30 augusti 2011

Jag tror jag går och gräver ner mig

Skummade igenom de tio sist skrivna A4:orna i den beiga och de var SKITDÅLIGA.
Alltihop utom så där femton rader som var okej.
Jag har börjat slappna av, det är det som är felet. Har börjat släppa på regeln att läsa genom allt jag skriver trettio gånger. Pratar istället med mig själv om att det nog duger ändå, jadå jadå, för jag kan ju skriva. Gör det sistnämnda med högerhanden samtidigt som jag facebookar med den vänstra. Frågar mig själv lite nonchalant hur svårt det kan va'.
GANSKA svårt vad det verkar.

Här kommer tre lösryckta meningar ur den beiga (bara för att ni ska kommentera att de inte verkar så himla dåliga):

”Nej, den är av äkta silke”, snoppade jag av och gick ner på knä för att plocka upp ritningen under bordet.

Han stod utanför hallen omklädd och klar en hel kvart innan passet började, omoget dinglande med en flaska vatten i handen.

Alltsedan dess har jag försökt andas med hela lungorna utan större framgång.

23 kommentarer:

Lippe sa...

Vågar inte ens komma med förslag!! Men gräv stort, jag känner mig också lite "gropfärdig" och två "gropisar" har roligare än en!! Eller var det groupies....?

Singelmamman sa...

Eftersom du ber om det. Så lösryckta de nu är, meningarna.
Sista meningen med lungorna haltar, jag kan inte sätta fingret på det. Kanske beror det på att jag börjar fundera på ditt inlägg om andning. Men orden "hela lungorna" känns märklig, jag inbillar mig att jag alltid andas med hela lungorna, men jag fyller dem inte alltid med luft fullt ut. Om jag säger. Hm, knepigt det där.
De andra två läser jag med tanken; "för bövelen Nilla, skriv klart den beiga NU".
Typ.

Marina sa...

Att prata med dig själv, samtidigt som du skriver roman o c h facebookar (himal kul ord, förresten!) tyder i alla fall på viss simultankapacitet - heja på - väntar med stigande intresse på resultatet!

gladmymlan sa...

vad är det som är av silke??
vad för ritning låg under bordet??
vart var han på väg och hur hann han vara klar en kvart innan?
och varför har hon problem att andas...
...många frågor som kräver svar.. Och enda svaret finns att din beiga roman blir klar och vi får läsa hela!
Kom igen nu!;) åh så roligt!!
Kram!!

Anonym sa...

Vill läsa resten nu..

nillas liv på pinnen sa...

Lippe: Måste gräva stort om jag ska få plats...

Singel: Alltså, lungmeningen är liksom lösryckt. Och det handlar om att någon får lära sig att man måste andas med HELA lungorna, och inte bara övre delarna. Andas med magen du vet...
Hm, det kanske låter konstigt. Men det är inte det i sitt sammanhang. Lovar. Tror jag.
Har jag haft ett inlägg om andning???

Marina: Jag som trodde att jag inte har simultankapacitet? =O

Gladmymlan: Ja, det där med att skriva klart... Det verkar inte vara min bästa gren.

Tant Björn: Är du verkligen säker på det...?

Maria sa...

De verkar inte så himla dåliga! ;D

Gomorron!

Hanna Lans sa...

Kanske att du ska försöka med ordet "lungkapacitet" istället? Fast det låter lite högtravande och som du säger, "hela" passar säkert ihop med sitt sammanhang.

Däremot blir jag konfunderad över mening nr 2. Det är svårt med huvudsats och bisats, vad syftar bisatsen på? Man förstår ju att det är han som omoget dinglar, men det låter som att det är passet som dinglar omoget.

Den beige verkar inte vara särskilt beige alls. Och jag tror inte alls att de där tio sidorna är kassa. Vänta med att läsa dem till om en vecka eller så. Då tänker du säkert annorlunda. Det är så lätt att bli blind för sin text.

Mika sa...

Alltså första meningen är ju jag för två veckor sedan. Så läskigt! Skriver du en bok om mig???

...fast det var förstås en barnvagn jag dök under och ett kameraskydd jag tog upp.

Annars tycker jag dom är väldigt talande. Jag tycker om när meningar lever och de gör verkligen dessa. Kanske lungorna skulle ändras till:
"Alltsedan dess har jag försökt använda mig av hela lungorna utan större framgång"
...eller...
"Alltsedan dess har jag försökt andas med magen, utan större framgång"
Fast för mig är det solklart vad du menar i meningen som är.

Kram
Mika

Åsa Hellberg sa...

Helt rätt, fortsätt så (men skit i FB).

Lisbeth sa...

Ja du jag tror nog du är rätt medveten om problematiken. Först och främst bör du stänga ner facebook när du jobbar. För det andra så är det din text och den är lösryckt så något tips får du inte av mig men jag rekommenderar dig att se över dom
Jobba på Jag tror på dig

cat sa...

Ärlighet: Är det verkligen omoget att dingla med en vattenflaska, är inte det lite mer att vara disträ?

Säger som ovan att begreppet "hela lungorna", känns lite skumt.

Men jag tror inte att du skrivit så dåligt som du säger :)

Ulrika sa...

Femton bra meningar är ju fantastiskt bra. Lite dåligheter hör nog till, hör med Stieg Larsson (ok, dåligt exempel kanske) så får du höra.

När dom bra meningarna är så bra som dessa var behöver du inte vara orolig.

Du är grym.

Kalbomàman sa...

Älskar lungmeningen! Vet precis hur det känns. :D

Spader Madame sa...

"Alltsedan dess har jag försökt andas med hela lungorna utan större framgång." Love it! Kan jag få den?

Småländskan sa...

Jag har inget av äkta silke numera och jag går aldrig ner på knä annat än när jag knyter skorna.Jag klär aldrig om innan jag dinglar med vattenflaskan... men däremot andas jag, för det mesta med hela lungorna. Men skit i allt detta!
Skriv på den beiga, så vi äntligen, äntligen får ta del av allt...

Magica de Hex sa...

Inge fel på någon av meningarna, men de känns onekligen lite lösryckta ...

XXX sa...

Tagga ner lite nu va, du beter dig som en tonåring vilket är charmigt på tonåringar. Kan dock uppfattas en smula ocharmigt på medelålders folks you know.

De där meningarna är, lösryckta alldeles jättefina. Kan dock inget säga om hur de fungerar i sitt sammanhang men jag är rätt säker på att alltihop är läsvärt!

Låt alltså bli att gräva ner dig, där skriver du inga böcker.

Madlar sa...

Fnuttar = citationstecken :)

Joanna Björkqvist sa...

Men vilken kul idé! Att rycka loss några meningar så där!

Jag kanske också ska göra det ifrån min roman, för du får ju grym respons här!

Själv tycker jag att alla tre meningarna funkar och jag gillar att de är så olika varandra! Det känns som om du verkligen jobbar med språket - det gillar jag! :)

Maj Korner sa...

De verkar inte så himla dåliga. Sa jag rätt nu?

nillas liv på pinnen sa...

TACK alla för era bradiga kommentarer! Ni är BÄST!

Duktiga Tjejen sa...

Ser så fram emot din roman!!