söndag 18 juni 2023

Balkong

Jag: Vad associerar du till när jag säger balkong?

Skåne: Att de ska komma hit och sätta upp balkongräcket.

Jag: Något mer?

Skåne: Det är många fönster att putsa här.

Jag: Det har väl inte med balkong att göra!

Skåne: Nej.

Jag: Så?

Skåne: Jag minns när farsan och jag satt på balkongen. Han gillade att sola. Vi hade en flaska med kapsyl man kunde öppna och stänga. Såna som fanns på mjölkflaskorna.

Jag: Vad var det i flaskan?

Skåne: Sockerdricka.

Jag: Hur gammal var du då?

Skåne: Fyra eller fem, kanske. Det är lurigt med minnen, det kanske bara var en gång som vi satt där och drack sockerdricka, men jag minns det.

5 kommentarer:

Karin sa...

Så sant, minnen ÄR luriga. Extremt punktvisa. Vilken man inte märker förrän man granskar dem med hjälp av oomkullrunkliga fakta. Kommunarkivets samlade dokumentation över skolfrånvaro, till exempel.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Borde jag kolla Örebro kommuns samlade dokumentation över skolfrånvaro för att få mer information om mig själv, alltså? Ett specifikt men intressant råd du har där.

Karin sa...

Ja vem vet vad du kan hitta. Jag trodde till exempel att jag var en mönsterelev med hundraprocentig närvaro, men när jag råkade hitta vår klass i arkivet (eller i alla fall dokumentationen om klassen) såg jag att jag slår klassrekord i frånvaro.

Professorkajsa sa...

❤️❤️❤️

nillas liv på pinnen sa...

Professorn: <3<3<3