söndag 10 september 2023

Från korv till glaskropp

Det blev en del korv på jobbet i veckan. Förra veckan hände en annan grej; en av mina kollegor drabbades av glaskroppsavlossning. Glaskroppen sitter i ögat, och lossnar den ser man blixtar och grumlingar. Då måste man åka in till sjukhuset, eftersom glaskroppen kan dra näthinnan med sig, och då blir man blind. Min kollega kom tillbaka seende. En glaskropp som lossnar är i sig ingen fara. 

I fredags när jag kom hem från jobbet började grumlingar hoppa omkring i mitt öga. I morse kom blixtrarna. 'Trolig glaskroppsavlossning', fick jag veta när jag ringde och blev kopplad till ögonmottagningen. Imorgon ska jag till sjukhuset för att undersökas.

Vi är båda fyllda sextio och mattelärare. Sitter mitt emot varandra i vårt arbetsrum. 
Plopp, plopp.

4 kommentarer:

Karin sa...

Men! Är du säker? Vad sa de på sjukhuset? Blev det laserpistol?

Professorkajsa sa...

Men vad läskigt! Har du fått hjälp? Min syster hade där med men blev snabbt hjälpt! Osannolikt att ni båda fick det samtidigt, men osannolika saker händer ju ständigt. Krya på ögat nu! 🤗🤗🤗

Anonym sa...

Karin: Ingen laser eftersom läkaren inte hittade något hål på näthinnan. Men jag ska ringa dem om det blir mer symtom för glaskroppsavlossningen är inte färdig och kan ännu ställa till det.

Anonym sa...

Professorn: Det kanske är en lärarsjukdom 🤪
Tydligen ekvivalent med ’naturligt åldrande’ …