måndag 4 september 2023

Man får roa sig bäst man kan

Inte för att mitt jobb är tråkigt, det kan man inte anklaga det för, men man kan ändå roa sig lite extra när tillfälle ges. När man gör läxförhör, till exempel.

Fill in the gap!

_______ look like seals and can be up to four meters long.

1. Sausages
2. Shrimps
3. Manatees
4. Sea utters

Men skrattade eleverna? Nej. Inte ett enda fniss. Men de kanske aldrig har sett en korv.

(Rätt svar är manatees, sea cows, ett djur jag inte hade en aning om innan vi började läsa texter om livet i haven.)

I had a _______ with your dad on the phone.

1. argument
2. talk
3. vacation
4. discuss

Gravallvarliga elever. Man blir lite orolig. Men de är unga, kanske vet de ännu inte att man inte kan ha semester på telefon med någons pappa? 

Eller?

NÅJA, jag hade roligt och det är ändå det väsentliga.

4 kommentarer:

Professorkajsa sa...

De kanske bara har en lång fördröjning på sina humorsresponser; de ligger nog alla just nu i sina sängar och viker sig av skratt när de tänkte på förslagen till meningar! 😄

Anonym sa...

De små liven! Hoppas bara att de inte kissar på sig. /Nilla

Karin sa...

Manatees, minsann! Jag blev tvungen att googla och inser att det är sjökor.
Alltså sjö-kor. Nära släktingar till elefanter. Bara en sån sak.

Jag tror också att dina elever skrattade när de kom hem!

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Nja, jag vet inte. Tonåringar kan ha extremt dålig tillgång till sitt humoristiska sinne på mina lektioner.