söndag 3 september 2023

Livet på landet

På landet finns många små grusvägar som tar slut. Vårt hus är byggt i ett vägskäl av två sådana vägstumpar. Idylliskt, men det innebär också att staten tagit sin trygga hand ifrån oss, ty staten frånsäger sig allt ansvar för vägstumpar på landet. Istället finns här en vägförening bestående av boende, för skötsel och vägunderhåll. En vägförening som tycks fungera sådär, med tanke på alla gropar i vägen.

För ett par veckor sedan fick vi frågan om någon av oss ville axla sekreterarämbetet i föreningen. Det var i skogen det hände, när vi passerade ordföranden i blåbärssnåret. 

’Naaaj’, sa Skåne. 

Jag sa att vi kunde fundera på saken. 

Ordförande Tina berättade att det handlade om att skriva protokoll en gång om året, på årsmötet, samt att dela ut fakturor, också en gång om året, till de elva hushåll som finns i byn. 

'Nja, vi har för mycket med vår utbyggnad', sa Skåne. 

Tina menade att uppdraget inte var så betungande, men vi stod bestämt fast vid vårt nja där och då. Man kan ju inte kasta sig in i vad som helst utan betänketid. När vi kom hem från vår skogsrunda kom vi på att vi kunde dela på uppdraget. Om jag tog ena delen och Skåne den andra skulle inte bördan bli så stor. Vi insåg också att ett uppdrag i vägföreningen kunde innebära att vi finge möjlighet att bli mer bekant med bygdens invånare, ett plus ju om kriget kommer. Sagt och gjort, vi sms:ade Tina och frågade om man kunde vara två på sekreterarposten och det kunde man.   

Så. Nu är vi sekreterare i en vägförening. 

5 kommentarer:

Karin sa...

Vägföreningarna är en av de grundpelare som vår demokrati vilar på, så: Grattis! (Tror jag ...)

Anonym sa...

Karin: Kan väl knappast gå fel nu när Skåne och jag är med. Antar jag?

Professorkajsa sa...

Bra upplägg med delat ansvar! Är du protokollskriverskan?

Anonym sa...

Jag är protokollskriverskan, vad annars! Min talang är att skriva och ha koll.
Eller inte art ha koll precis, men det skadar ju inte att träna, ha ha /Nilla

krusiduller sa...

Inspirerande!
När jag flyttar till landet ska jag också bli sekreterare i vägföreningen. VI menar jag. Vi ska också dela på sekreterarämbetet och bekanta oss med bygdens invånare. Känns helt i linje med MSB:s förebyggande arbete om krisberedskap.

Om vi blir tillfrågade vill säga.
Kräver såklart viss kompetens. Men skriva kan jag och fakturan får uppfinnarJocke ansvara för.
Känner plötsligt att jag vill ut i blåbärsriset för att stöta på ordföranden.