torsdag 14 september 2023

Idag är det varannan dag

Och varannan dag betyder blogginlägg.

Vi tar väl dagens debacle, eller? Det är inte bara ett, debacle heter debacle även i plural. Jag har alltid flera debacle varje dag, här kommer två ur dagens skörd.

Det första debaclet handlar om mitt bristande minne. Jag hade lovat en kollega att påminna två av våra elever om deras uppgift i svenska. Det skulle jag, jadå jadå. Jag fick berätta för min kollega att jag glömt bort det. Hon borde i och för sig veta bättre än att be mig om tjänster, det är allt jag har att säga om det.

Ett annat av dagens debacle utspelade sig på en av mina lektioner eftersom jag inte lyckades få något ljud i högtalarna när mina elever skulle lyssna på ett nyhetsreportage. Jag försökte allt, utan framgång. Till slut sa jag åt dem att spetsa öronen och koncentrera sig och så fick de lyssna direkt från min dator. Det innebär mycket lågt ljud i ett stort klassrum fullt med elever, men jag sa att det bara handlade om deras dåliga fokus om de inte hörde och klickade på play. Att lägga över ansvaret för alla sina debacle på eleverna är en konstart jag förfinat genom åren. De var jättesöta när de satt där och fokuserade med sina spetsade öron.

Det var det.

4 kommentarer:

Karin sa...

Genialt! Mina visserligen begränsade och numera i tid rätt avlägsna lärarerfarenheter lärde mig att till och med den stökigaste klass skärpte sig rätt ordentligt om jag antydde att vi hade ett besvärligt läge, men att det kanske fanns en lösning...Det gick inte att upprepa alltför ofta i samma klass, men ett par gånger per termin i alla fall.

Professorkajsa sa...

Åh att ha elever - det var tider det! Studenter går i och för sig icke av för hackor de heller! Med studenterna använder jag istället strategin. Jag får inte igång ljudet; kan någon fixa det åt mig! Och medan någon fixar det, har jag en lagom lång utläggning om att det är så de också ska göra när de kommer ut i klassrummet (de är lärarstudenter) för att inkludera eleverna och visa att man har tilltro till deras kompetens! (Och hoppas samtidigt att de ska glömma min klantighet 😄)

Anonym sa...

Den kan vara värd att testa, tack för tipset. /N

Anonym sa...

Den strategin är välkänd hos oss där flertalet lärare är kvinnor 60+.
Prestigen är kastad över bord för länge sen, det finns så mycket att vinna på att låta eleverna göra jobbet.
Dock inte i nämnda situation. Jag bara sket i högtalarna, vilket också är en slags strategi. 😊