fredag 29 april 2011

Om konsten att skaffa bettskena

Idag har jag inte tittat på kungligt bröllop, istället har jag skaffat bettskena. Var och en blir salig på sin tro och min drar mer åt bettskenehållet.
Ny tandläkare fick jag också. En ung. Vart den gamla tagit vägen vet jag inte, bara att han aldrig kommer komma tillbaka. Ops. Hoppas han har hoppat av och dragit till någon grekisk ö. Eller till en stuga i skogen för att skriva en roman.
Den nya började med att berätta att bettskenor inte hjälper mot migrän. Nehej, vad synd, men jag vill ha en i alla fall, sa jag. Jag har ett par bloggkompisar som sluppit sin migrän sedan de skaffade bettskena. Vem litar man mest på, en ung spoling till tandläkare eller två mogna kvinnliga bloggare av den rediga sort som jag har största förtroende för?
Det är egentligen inte så mycket migrän jag har utan alla möjliga andra slags huvudvärkar, sa jag och då var han med på noterna. Klart du ska ha en bettskena, sa han.
Sedan pressade han in en metallskena med blå gegga i min mun så att jag bara kunde säga "Aaa".  I samma veva passade han på att berätta att det var hans första dag på jobbet som tandläkare.
"Aaaa..."
Om du tycker att jag verkar förvirrad...
"Aaa..."
Så är jag det, fniss.
Fniss fniss, svarade tandsköterskan och i det  läget började jag få panik eftersom jag inte kunde svälja med geggrunkan i munnen. Sväljreflexen lever sitt eget liv och om sväljandet hindras känns det extremt jobbigt. Nästan som att inte få luft.
Men uppfostrad som jag är, till att inte få panik så att det är till besvär för andra, satt jag helt stilla. Jag tror inte ens att jag blinkade. I all enkelhet närde jag ett hopp om att tandläkarpojken skulle ta ut skenan innan mina inre mer okontrollerbara överlevnadsmekanismer rullade igång. Det gjorde han.
När jag efter den här pärsen vacklade ut därifrån glömde jag bort att betala. Jag hoppas de inte tror att jag smet.
Den artonde maj får jag min bettskena, borde jag fira då? Och finns det någon grupp på facebook för kvinnor med bettskena? Den typen av frågor börjar nu poppa upp.

23 kommentarer:

Marina sa...

Har faktiskt varken sett på bröllop eller skaffat bettskena under dagen...på något mystiskt vis har dagen gått i alla fall ;)
Jag tycker absolut att du ska starta en "vi-som-har-bettskena-grupp" på facegrupp!!

Lena sa...

Har inte sett nåt bröllop, har jobbat hela dagen.

Har inte heller nån bettskena:)
Mår illa bara jag läser om det:)

kram

Åsa Hellberg sa...

Haha, om inte annat kan du väl starta en?

Singelmamman sa...

Kan man i så fall "gilla" gruppen vi-som-har-bettskena, på Facebook?
Tycker det låter kanonbra om en bettskena kan bota huvudvärk. Min styvpappa sa alltid att man skulle vara glad över huvudvärken, det visar att man har ett huvud. Jag har aldrig ont i huvudet...

Småländskan sa...

Det där med Facebook kommenterar jag inte, eftersom jag troligen är en av de få som inte finns med där! Men däremot bettskenor, såna känner jag liksom igen! Ja inte som bettskeneanvändare my self,men däremot som bettskeneanvändareanhörig. I mitt/vårt fall handlade det om att användaren snarkade och då menar jag SNARKADE!!! En bettskena i anhörigmunnen såg till att både hans och min sömn blev lite bättre och dessutom slapp han huvudvärken!
Så visst är bettskena en bra medicin mot huvudvärk. Vilken sort det än vara månde. Oj, det var ett gammalt uttryck " det än vara månde.." *L*.
Lycka till! Vi (jaja, JAG då, men jag tro inte jag är ensam) ser fram emot bettskenerapporter!
(Och nej, inget bröllopsseende här heller).

mockapocka sa...

Det där med ofrivilligt stoppad sväljreflex är helt och hållet genomvidrigt. Ett under att inte fler tandläkare har fått en smäll på käften. Man gör till slut vad som helst för att de ska sluta. Och vara verbal är ju inte aktuellt i det läget.
Jag tror du kommer gilla din bettskena. Jag gillade min. Kändes tryggt på något vis. Att inte kunna skada sig själv när man sover.

Shamrock sa...

Det är så äckligt att gjuta bettskena. Man kräks nästan när de stoppar in den där massan i munnen.

Min första bet jag sönder och den andra är på god väg. Hoppas att du blir hjälpt av din bettskena

Sara sa...

Vi kanske borde starta en? Jag har också bettskena. Min anledning är att jag kniper ihop käkarna så hårt när jag sover att mina tänder går av ibland. Mindre bra. Får spänningshuvudvärk av det bland annat. Har fullt med repor i min bettskena vid det här laget.
Jag hade också en oerhört obehaglig upplevelse av geggan. Började nästan kräkas och min underbare tandläkare (som nu har för mkt att göra för att ha mig som patient, snyft) sa "andas genom näsan, andas genom näsan" och det hjälpte faktiskt lite. Tur man liksom inte var täppt i den just då. Det var en underbar känsla när han äntligen tog ut geggemojjan ur min mun! Frihet liksom!

Zelda sa...

Hmm, bettskena är bra, så länge den är hel, råkade bryta sönder min för massa år sen. Sen blev det ingen ny men jag verkar ha lärt mig att inte ligga och tugga på nätterna. Jag menar jag gnisslade inte tänder jag låg verkligen och tuggade, enligt maken. Med spänningshuvudvärk som följd.

Men det här med att de är så unga inom vården...är det ett tecken på att vi själva börjar bli gamla?!

Har varit på en del undersökningar sista tiden och alla är plötsligt så unga. Man vill nästan klappa dem lite på armen och säga: ja, ja stick på i fingret du det grejar du fint.
Var på gyn nyligen, tänkte innan att med det namnet så kan läkaren inte vara mer än 30. Ha, sa min kollega bergis bara 28. Och jag tror tamejtusan han var max 27. Men sååå ödmjuk och fin. La huvudet på sned med hakan i händerna och sa: - ja, kanske du har börjat komma in i klimakteriet.
Skit på dig tänkte jag, fast han förmodligen har rätt =)
Sen började undersökningen, och han var såå försiktig och såg helt förskrämd ut. Och jag som normalt avskyr sånt låg där och tänkte: Ja, ja pilla på du lille vän kanske du lär dig nåt. Ha, ha hade varit mycket värre med manlig läkare i min egen ålder.
Berättade för dottern att han såg ut som Dr. Reid i Criminal Minds (Matthew Grey Gubler), Åhh sa hon, honom skulle jag vilja gå hos =)

Maj Korner sa...

Ja, fy bubblan för gegga i munnen. I alla fall när man är hos tandläkaren. Jag får skärpa alla sinnen för att inte få panik.

När jag var hos en läkare på vårdcentralen för några år sen så såg han också väldigt ung ut. Ung och fläckvis okysst, om man så säger. Han var nog van vid det för när han sagt sitt namn, la han till "läkare". Kunde lätt ha trott att han pryade där annars. Eller praoade.

Malde sa...

Bettskena "is da shit" om man vill slipp huvudvärk (och sönderbitna plomber). Är inne på min andra... Mest beroende på att de inte, observera INTE, tål att kokas som jag gjorde efter att ha varit magsjuk med bettskena i munnen...

Efter första natten med bettskena så var min tandläkare glad att jag inte sov när hon fixade i min mun. Hade jag gjort det så hade hon inte haft sina fingrar kvar.

Kramar

Knasterfaster sa...

Jag tycker absolut att du ska fira att du fått en bettskena. Det är samma dag som vi öppna vårdcentralen. Vi firar hela dagen med öppet hus. Kom dit vettja och fira med oss! Vi bjuder på frukt.

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Jag har också funderat på att skaffa bettskena.

Önskar dig en underbar helg!

Chillypea sa...

Alltså när man läser kommentarerna är det svårt att tro att någon i vårt långa land INTE har bettskena... Jag har också en, men lik förbaskat ännu både migrän och annan skallebang (och traktortunga). Men det kan ju bero på att den ligger i min nattdukslåda... nattygslåda...hur som helst, där ligger den - så dyr som den var vill jag ju inte slita ut den...Nu har jag fått tipset av läkaren att ha den i på dagtid. På DAGTID!! Hur tänker man då??

Annika, Bokplantan sa...

Om jag skulle sitta stolen under en tandläkare som hade sin första dag på jobbet skulle jag också vilja prova ut en bettskena.

Undrar om han berättade det även för dem som han borrade?

Mina dagar sa...

Ha ha ha..Tack för dagens första skratt:D

Klart du ska fira, åk till Knasterfaster där får du ju gratis frukt, för bettskenan kostar väl en slant;)

Ha en mysig valborg!

Ulrika sa...

Klart du ska fira när du får den! jag älskar min bettskena. Och det är hemskt när de gör avgjutningen, jag tycker du var duktig. Själv får jag panik. PANIK. OCh så börjar jag kvälja och nästan kräkas. Det är sexigt tycker tandläkarna. Hoppas jag.

Men det är skönt när man vant sig vid skenan, då lättar många huvudvärkar.

Och det är klart att du ska lita på medelålders bloggare till åtskilligt större del än nybakade tandläkare. Dom vet ju ingenting, tandläkarna. Dom tror dom vet bara.
Lyssna på mig, jag kan tandläkare.

Grattis till att du fick dig en skena! Snart.

cat sa...

Om det inte redan finns, så kanske du ska starta en stödgrupp för kvinnor med bettskena på facebook :)

nillas liv på pinnen sa...

Marina: Nä, men du har ju åkt buss med en tåviftare. Det tog väl också på krafterna, antar jag.

Lena: Du verkar höra till en minoritet!

Åsa: Då måste jag ta reda på hur man gör när man startar fb-grupp. Kommer förmodligen inte ske...

Singel: Har du aldrig huvudvärk? You lucky thing.

Smål: Män använder bettskena för att minska ner på snarkandet, kvinnor för att inte tugga söner sig själva i ren frustration...Kan det finnas något samband här?

Mocka: Vart har du gjort av din nu då? =O

Shamrock: Den behöver tydligen vara i ett starkt material...? Kanske skulle testa diamant.

Sara: Ja, den stunden upptäcker man livet på nytt, liksom...=)

Zelda: Hahaha! Det är tur att vi är så erfarna och kunniga att vi egentligen inte behöver de där valparna.

Maj: Hur gick detta till? Att de plötsligt blev så unga? Fattar nada.

Malde: En till i bettskeneklubben. Vi verkar vara många! =O

nillas liv på pinnen sa...

Knaster: Jag kommer!

Klokegård: Tack!

Chilly: Jag tänker absolut ha den på dagtid. Då kommer man inte kunna prata så mycket skit, en bra bieffekt.

Annika: Du, det undrar jag också!

Mina dagar: Klart jag åker till Knaster!

Ulrika: Känns mycket tryggare att förlita sig på den samlade kvinnliga erfarenheten. Förutom om det ska borras eller opereras, eller nåt.

Cat: Om jag visste hur man gjorde tra la.

Lisbeth sa...

Vilken härlig humor du har i dina inlägg. Ett riktigt proffs är vad du är. Tur att det inte var jag. Skulle dött på fläcken tandläkar rädd som jag är
Ha en bra valborg

Anonym sa...

Hua.. har också lidit rejält av huvudvärk. Har länge misstänkt att jag pressat tänder och fick en chock när jag började jämför hur när tänderna är tandköttet längst in i munnen. Jag skaffade en bettskena på nätet och den har faktiskt fungerat riktigt bra! Tog några dagar att vänja sig.
Är det någon som har märkt att problemen blivit värre efter en stressig period? Mina problem startade i samband med att jag startade företag och jobbade på tok för mycket..

Anonym sa...

Jag hade också problem med sömn och tandgnissling och vaknade med huvudvärk. Jag skaffade en bekväm bettskena och nu sover jag bättre och vaknar utan huvudvärk, jag köpte bettskena som inte behöver värmas
Hälsningar bettan