måndag 11 april 2011

Inte konstigt att man blir upprymd av alkohol

Idag har jag undervisat kemi. Kolväten, närmare bestämt. Långa, korta, förgrenade och trassliga. Kolväten som kommer ur rumpan på korna och kolväten som man kan köpa på en mack.
Vet ni att det på molekylnivå bara skiljer en enda syreatom mellan kofis och träsprit? Nu vet ni det.
Skillnaden mellan kofis och den alkohol som skvimplar runt i vin och öl är bara: en kolatom, en syreatom och två väteatomer.
Det är inte så stor skillnad, tycker jag. Om ni ser små bubblor i glaset kanske det är lite kofis, rent av. Det skulle jag tro, och jag är kemist så ni kan lita på mig.

Jag är väldigt många saker när man tänker efter: Kemist, matematiker och engelsk. Nej, jag är inte engelsk, men jag kommer inte på någon benämning för någon som är expert på engelska. Expert på engelska, kanske man kan säga i och för sig. Sen är jag författare också, det är ingen hejd på allt jag är, känner jag.
Igår på jympan såg jag lite dryg ut när jag råkade få syn på mig själv i spegelväggen, vilket förvånade mig. Jag som är så ödmjuk, tänkte jag. Men om man beaktar allt jag är, så är det kanske inte så konstig att jag ser lite besserwisseraktig ut. Men speciellt kvinnligt är det inte så jag bestämde mig för att jag inte ska sträcka så förbannat på ryggen när jag jympar hädanefter. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli, som min faster brukade säga.

24 kommentarer:

Hanna sa...

Anglofil tror jag man kan säga väl? Ska tänka på det där med kofis nästa gång jag dricker bubbel. :)

reneesfotoblogg sa...

Inte undra på att man känner sig lite groggy när man är i ladugården.
Skulle man kunna förädla dessa fisar till något drickbart menar du?
Ska väl inte var så svårt att trolla bort den där ynka syreatomen?
Knäck det så slår vi oss ihop och startar ett förädlingsföretag och säljer koskit på flaska.

Småländskan sa...

Ja, jag gillar koskit på flaska, tror jag.

Maj Korner sa...

Och jag var ihop med en man en gång som (till frukosten..) ritade upp en molekylkedja, om det nu heter så. Han visade att om man bytte den där plutten mot en annan plutt så blev det explosivt.

Precis lagom samtalsämne vid frukost. Jag är inte ihop med honom längre.

Magica de Hex sa...

På torsdag vid sexsnåret så tänker jag att det nog blir till att hälla i sig lite kemi dåra. Högfärdsblåsa där!

Lisbeth sa...

Lite engelsk är du nog som vågar trotsa jantelagen och skryta om dig själv. Heja på fortsätt på den linjen

Osloskånskan sa...

Skit i att kröka rygg, sträck på're!

Shamrock sa...

Mina minnen från kemin är att skillnaden på ester och smörsyra inte var så stor heller. Har för mig att det var sprit som var skillnaden

Shamrock sa...

förlåt mig. På kemispråk heter det väl inte sprit utan alkohol

Knasterfaster sa...

Jag tycker att du ska fortsätta vara dryg för jag vill att du ska räcka länge.

Åsa Hellberg sa...

Hade jag varit lika bra som du hade jag också varit besservissrig.
Eller Besservajser som min mamma säger.
Räta på ryggen, kvinna!

m sa...

har precis hittat din blogg och är väldigt glad för det!

/också gymnasielärare (ma/sv)

Ninas skrivarlya sa...

Jahaja. Nu har man fått en förklaring till varför man blir så bubblig i magen efter intag av alkohol... Omvandlas det till kofis i magen kanske?

Anneli Stålberg sa...

Det var kanske lite mer information än man skulle önskat att få :)

Susjos sa...

Hittade hit via en annan blogg...
Hm, kofis och alkohol..jo jag tackar jag! Jag tittar vidare här inne på din spännande blogg!! Tjing!

Singelmamman sa...

Och fyllehunden har fått sitt namn eftersom molekylen ser ut som en hund. I övrigt instämmer jag helt, som vanligt skulle jag kunna tillägga, i Knasterfasters kommentar.

Cicki sa...

Vaddå böjas i tid? Lära sig böja/kröka rygg i ödmjukhet? Nä, nä, det gör inte riktiga kvinnor. Vi rätar på ryggen och sopar bort Jante och Luther från våra axlar. Det gör du också, eller hur?

Marina sa...

Sparar flaskan med kofis som ligger i kylen ett tag, tills jag har förträngt det här inlägget ;)

Nillas sa...

Hanna: Men är inte en anglofil en sån som älskar allt som har med anglosaxien att göra? Är osäker så jag får nog ta och göra lite efterforskningar.

Renée: Nej, usch, jag vill inte sälja koskit på flaska! Guuud, va äckligt, liksom.

Smål: Då är vi inte två.

Maj: Jag hade fallit som en fura.

Magica: Och på vilket sätt skulle JAG vara en högfärdsblåsa?!

Lisbeth: Hej! Ja, kanske det. Det är svårt att vara ödmjuk när man kan så mycket som jag.

Oslo: Ännu mer? Då kommer jag kanske tippa över bakåt.

Shamrock: Ja, sprit kan man använda till mycket. Och 'sprit' är benämningen som används mest skulle jag vilja påstå.

Knaster: Räcka länge kommer jag nog. Ont krut förgås inte så lätt.

Åsa: Eller bajservajser?

m: A sister in crime! Välkommen!

Nina: Japp, så är det. Utan undantag.

Anneli: Va? Kunskap skall man aldrig förakta.

Susjo: Ja, här är det VÄLDIGT spännande.

Singel: Vad du kan! C2H5OH

Cicki: Okejrå.

Marina: Jag kanske kommer med en liten påminnelse längre fram...

cat sa...

Oj jag måste genast försöka tänka till hur många saker jag kan titulera mig.
Jag kommer nog inte kunna kalla mig så mycket som du.

Tur att jag sällan dricker något med kofis i ;)

Sedan tycker jag visst att du kan räta på ryggen hur mycket du vill!

* M E T T E * sa...

Expengelsk?

nillas liv på pinnen sa...

Cat:Jag har en känsla av att du har rätt många titlar. Fotograf och bibliotekarie är bara början,eller hur?
Jag är inte heller så svår på kofisdrinkar, känns liksom lite ofräscht.

METTE: Jag ska tipsa svenska akademin. De petar ju in så många nya konstiga ord varje år, varför inte expengelsk?

Charmkvark sa...

Inte som lärare, men som kemist skrattar jag gott åt ditt inlägg.

Naturen är fantastisk! Visste du att det finns alger (ja, i vattnet) som kan göra att det blir moln på himmlen. Galet!
/Nina
ordetarditt.blogg.se

cat sa...

Det är helt klart två av mina titlar :)