måndag 10 juli 2023

När Britta kommer hem

När Britta kommer hem ser Benny att något har hänt. Han iakttar henne med frågande blick.

Britta: Hans kom in på biblioteket!

Benny: Gjorde han det? Skulle han låna böcker?

Britta: Nej, jag tror inte det!

Benny: Nähä?

Britta: Han frågade efter en bok som jag aldrig hört talas om, Stenar jag minns, jag har svårt att tro att det ens finns någon bok med den titeln, nej, jag tror han ville prata lite. Jättemärkligt!

Benny: Prata lite? Med dig? Men det var väl trevligt?

Britta: Absolut. Jag vet bara inte vad hans egentliga ärende var.

Men det vet ju Britta. Hans kom in och pratade med henne som en konsekvens av hennes sms till honom. Ett sms som var ganska rakt på sak, om jag minns rätt. Har hon glömt det? 

Benny: Egentliga ärende?

Britta: Jag undrar vad Vera skulle säga om hon visste!

Benny: Visste vad?

Britta: Att Hans var in till mig på biblioteket idag! 

Benny: Är det någon slags hemlighet?

Britta: Såklart inte, varför frågar du det?

Benny: Du sa ju att Vera inte visste ...?

Britta: Det har jag inte sagt! Men vad tror du själv då? 

Benny: ???


Vi har en KAOS-situation, sålunda. Britta är förmodligen i chock. Hur de ska ta sig vidare från denna förvirrade dialog vet jag icke. 

4 kommentarer:

Karin sa...

Det fixar du.
Eller dom.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Det återstår att se!

professorkajsa sa...

Kaossituationer är ju alltid roligt att läsa om; mindre roligt att vara i :) Ser framemot fortsättningen!

nillas liv på pinnen sa...

Professorkajsa: Verkligen mindre roliga att vara i! Men i efterhand kan man dra nytta av dem. :)