söndag 16 juli 2023

På morgonkvisten

På morgonen, när Britta vaknar, står Benny och ser på henne med en bricka i händerna. Han sätter försiktigt ner den på sängkanten och Britta spärrar upp ögonen. Bigarråer, jordgubbar, aprikoser och gröna druvor breder ut sig i droppformationer på ena sidan. På den andra en solfjäder skapad av fint skurna stavar av ost och salami. Tre olika sorters frallor rundar av solfjädern, och i mitten av brickan tronar en stor kopp kaffe. Britta tittar upp på Benny.

’Vad har du gjort?’

’Fixat frukost bara.’

Britta är mållös. Aldrig förr har Benny serverat henne frukost på sängen, och när det nu sker har han skapat ett mindre konstverk. 

’Vad gulligt av dig’, säger hon till slut och drar sig upp till sittande. ’Jättegulligt ... men oväntat?’

’Livet är kort, Britta. Det gäller att ta vara på det.’

'Det var fint tänkt, absolut.'

'Det är de små sakerna i vardagen som räknas.'

'Ja.'

'Vill du äta här eller i salongen?'

'Jag borde kanske äta här?'

'Det kan du göra.'

'Eller vad tycker du?'

'Här blir bra, jag hämtar en handduk så att det inte kommer smulor i sängen.'

5 kommentarer:

Karin sa...

The plot thickens ... Frukost i sängen har aldrig varit min grej och jag försöker att motstå impulsen att säga "Håll käften!" om någon tilltalat mig före första kaffekoppen på morgonen, så jag kan verkligen inte uttala mig om det lämpliga i Bennys ansträngningar.

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Och jag som trodde att du var en vän liten varelse! :o

Karin sa...

Men oh, visst är jag det! Mycket vän, rentav vänsäll.
Dock inte före första koppen kaffe på morgonen.

Professorkajsa sa...

Benny gjorde ju allt rätt när han kom med frukost på sängen, men när han ska hämta handduken förstör han ju allt! Där är det märkligt om Britta inte tappar det, åtminstone rejält inom sig! 😄

nillas liv på pinnen sa...

Professorkajsa: Jag tror inte hon var riktigt DÄR, om man säger så. Hon fattade nog inte vad som hände, varför hon så plötsligt fick frukost på sängen. Kraken.