torsdag 12 oktober 2023

En dag närmare döden

Skåne och jag är för närvarande drabbade av förkylning, så något skrikande ut genom fönstret har det inte varit tal om idag. Som tur är har vi lågt sittande fönster och en alert hund som tar hand om skällandet när någon har fräckheten att passera på grusvägen utanför vårt hus, och jag själv är indisponerad.

Både Skåne och jag är av den döende sorten när vi blir förkylda, och försöker stötta varandra så gott det går. Ninja (vår hund) hjälper också till, tack vare henne tog vi oss ut i skogen i eftermiddags.

Samtalsämnet på promenaden: Döden, såklart.

Vidare har en snickare varit här (man avbokar inte skickliga snickare ens när man är döende) och fäst ett tungt skåp i väggen i vår tvättstuga. Ett sånt skåp som kräver skena och grejer, är väl bäst att tillägga så att ingen behöver sitta och undra varför vi inte kan fixa en så enkel grej själv.

Dessutom är vi inga hantverkare.

Till middag åt jag havregrynsgröt och Skåne bruna bönor.

8 kommentarer:

Professorkajsa sa...

Åh krya påver båda! Strongt av er att gå ut i skogen trots döendet! 🤗

Karin sa...

I know the feeling. Väl formulerad av Piet Hein:

Jeg er så forkølet, forpint og besværet,
og det er så synd og så trist,
og jeg er så syg, som ingen har været –
siden jeg var det sidst.

Småländskan sa...

Jag är också närmare döden varenda dag som går. I juni och tills nu har jag varit mycket närmare, men jag gav mig fan på att jag skulle vinna! Och det gjorde jag! Men vadå Nilla, har du blivit påverkad av mans- Skåneförkylning? Det trodde jag inte om dig!

krusiduller sa...

Man avbokar inte skickliga snickare I SYNNERHET INTE när man är döende. Behövs inga vidare argument för det. Tanken är ju att ni ska överleva ert döende tillstånd, inte få ett skåp över er och dö klämdöden när det nu är förkylning som står först på tur vad gäller dödsorsaker.
/lillasyster

krusiduller sa...

Bruna bönor.
I plastkorv.
Älskad och bortglömd.
Som jag har saknat.
Tack för påminnelsen <3

nillas liv på pinnen sa...

Professorn: Visst är det! Verkligen strongt. Men skogen har en uppbygglig effekt som man får del av om man lyckas släpa sig dit. :)

Karin: Mycket vackra ord! Och på norska också, man skulle brodera dem på en bonad.

Småländskan:Oj, då! Då är jag glad att du vann, sannerligen. Om sanningen ska fram så är nog jag den som är mest döende av oss när vi båda är förkylda. Mans-Skåneförkylning? Är det ett allmänt känt fenomen? Jag har väl alltid känt att skåningar är lite klena, men trodde att det kanske bara var en fördom?

Krusiduller: Nej, man avbokar verkligen inte snickare överhuvudtaget! De står ju inte precis i kö här utanför. Och klämdöden låter inte lockande. Men det gör tydligen bruna bönor! Såklart var de förpackade i plastkorv. Jag smakade inte på dem, men man kan anta att de var sjukt goda.

Karin sa...

Eh ... danska. Same, same but different. Jag har gjort en liten försvenskning och förkortning, som jag textat på akvarellpapper och färglagt:

Så sjuk har ingen varit sedan jag var det sist.

Anonym sa...

Snälla nån, kan jag inte ens skilja på norska och danska?! /N