lördag 7 oktober 2023

Korvprojektet är avslutat

Gjorde ett sista försök på läxförhöret igår, men fan vad mina elevers nunor var allvarliga när de tog sig an testet. Fullt fokus på skärmen med en nästan sjuklig seriositet. Som om de var kirurger in action, eller nåt. 

Förmodligen har de humor, bara inte i den här allvarliga situationen. Man kan anta att de är mer intresserade av ett bra resultat på testet än att lyfta blicken och bekräfta mig och min humor. Det är min analys.

Min humor som ändå är väldigt rolig. I det här testet hade jag klämt in två korvar:


Then one day he discovers ______ dancing.

1. sausage

2. race

3. ballet

4. strike


I put the scarf around my ______ and went to school.

1. waiter

2. sausage

3. van

4. neck


Men mina 'korvar' kanske inte är så roliga ändå? Och om det är roligt med alternativet sausage så är det väl lika kul med race dancing, till exempel? Oavsett så är mina elever totalt likgiltiga inför mina ansträngningar, och det är ju rätt sorgligt om man tänker efter. Här lägger jag ner både tid och möda på att göra livet lite, lite roligare, och det blir ett fullständigt magplask.

5 kommentarer:

Karin sa...

Dina elever var sammanbitet koncentrerade på att inte skratta, eller ens le, eftersom de slagit vad om att den som visade minsta tecken på munterhet skulle bjuda hela klassen på varm korv!

krusiduller sa...

Jag älskar din humor.
Dock skulle jag som din elev passa mig ytterligt noga för att fara iväg och eventuellt vilseledas av dina humorutsvävningar. Ett humorinslag på ett läxförhör kan lika väl vara en förtäckt kuggfråga och då behöver koncentrationen gå till just det; orientera sig och kryssa mellan eventuellt utlagda minor för att klara sig helskinnad till mål. Bara det faktum att syftet med det här humorinslaget var att bekräfta dig(!), inte i första hand roa den stackars grillade eleven talar sitt tydliga språk. PASS UPP, VILSELEDANDE DISTRAKTION!
Åtminstone om jag var angelägen om ett godkänt resultat på läxförhöret.

Så, spot on på din analys. Känns trösterikt att du har självinsikt i din självupptagenhet.

I egenskap av ickeelev och därför öppen för ditt oberäkneliga inslag av humor på ditt läxförhör skulle jag definitivt kryssat för alternativ 2 i fråga två. Efter att under uppväxten bott granne med en korvfabrik där vi som barn alltid fick en näve gratiskorvar medans föräldrarna köade för att köpa andrasorteringskorvar har jag (och tydligen även du) en speciell relation till korvar, i synnerhet knäckekorven. Att visa omsorg för korven i fråga och exempelvis klä den varmt med en scarf om det är kyligt ute känns inte alls främmande.

/lillasyster

nillas liv på pinnen sa...

Karin: Du har höga tankar om mina elever!

Krusiduller: Jag självupptagen bekräftelseknarkare?! Jaja, okej då. Men en ganska rolig sådan!

krusiduller sa...

Nilla:
Och dessutom; självupptagna bekräftelseknarkare är vi alla i högre eller lägre grad. Skillnaden är att de med humor och självinsikt, par exemple du är så mycket roligare än de utan <3

Professorkajsa sa...

Din analys är knivskarp! Självklart är eleverna så upptagna av stundens allvar att de inte tänker på hur det skulle vara om de slängde sin halsduk runt korven innan de begav sig till skolan. Kanske är din obestridligt roliga humör pärlor för svin i denna situation, men jag är helt för att du fortsätter. :)