fredag 27 oktober 2023

Dagens ord

Som den ordnörd jag är blir jag lycklig av att lära mig nya ord. Idag efter sista lektionen, när jag satt i personalrummet och samtalade med några kollegor om arbetsveckan som förflutit, lärde jag mig ordet dalj. 

Är det inte ganska vackert? Jo.

För att befästa ett nytt ord är det, som jag brukar säga till mina elever, en god idé att använda det i fem olika situationer under det närmaste dygnet. Till att börja med kan man rätt och slätt fråga den första person man ser om hen känner till ordet. 

Känner du till ordet dalj?

Fler exempel:

Vad är skillnaden mellan dalj och medalj? (I samtal med annan ordnörd.)

Ska du ha dalj? (Till valfri person.)

Jag har hört att ditt företag säljer dalj, stämmer det? (Till eventuell telefonförsäljare som ringer.)

Det var mycket dalj i skolan förr i tiden, visste du det? (I samtal med historiskt intresserad person.)

Ha en trevlig kväll!

5 kommentarer:

Karin sa...

Sådant läder ska sådan dalj ha. (Gammalt djungeordspråk.)

Dalja, som verb, finns i Onkel Adams bok (1864) om "Svenska folket sådant det ännu lefver vid elfvom på berg och i dalom". Där daljas det en hel del i vid elfvom, på berg och i dalom, kan jag berätta.

Men där tar spåren slut och jag tycker det är väldigt frustrerande när etymologiska ordböcker bara säger "oklart ursprung". Ge mig en teori, åtminstone varför smörj och dalj kommit att betyda stryk!

krusiduller sa...

Känns som ett synnerligen användbart ord! Kort, och lätt att uttala. Har aldrig hört det förut och vet inte vad det betyder men om jag skulle slå till med en gissning utifrån att det användes i lärarkollegiet en fredagseftermiddag så kan det kanske handla om någon typ av fredagsfeeling. Lärare är ändå en yrkesgrupp som sliter på hårt under veckan och inte sällan ser fram emot två schemalösa dagar. Kanske inte nödvändigtvis ett adjektiv eller något man känner utan något man gör, typ i helgen ska jag slå dalj, alltså göra just ingenting förknippat med krav. Dalj; planlös aktivitet/passivitet.
Ja, så vill jag använda det.

Blir spännande att se vad SAOL säger. Tänk om det är nåt helt annat. Nåt som inte alls rimmar med min tolkning.
Vad förvånad jag kommer bli.

/lillasyster

Anonym sa...

Tack för intressant information! Är glad att jag inte levde 1864.
Ja, vill man veta mer än det man kan hitta i etymologisk ordbok får man nog börja forska själv. Jag skriver upp det på listan jag har inför min pension. :) /N

Anonym sa...

Lillasyster: Jag tycker du ska använda det precis som du vill! Du kan strunta i att det betyder stryk, för det är det nog inte många som känner till. Att slå dalj tycker jag låter trevligt! 🤗

Professorkajsa sa...

Så många konstiga ord det finns i vårt språk som outforskade ligger där för mig att lära! Nice!