söndag 18 december 2011

Jag (eller mitt huvud, rättare sagt) vägrar julstressen

En liten migränattack kan knappast komma vid en lämpligare tidpunkt. Nu kan jag inte stressa omkring och fixa saker och ting de närmaste dagarna. Jag är inte sängliggande, så svåra är inte mina attacker, men jag kan inte skynda mig whatsoever, och det är ju bra.
Onsdag, torsdag, fredag var mina nerver och även resten av mig i överspänt läge av en speciell orsak och i fredags gjorde jag med anledning därav något som kändes mycket mycket bra. Med följden att nerverna skrumpnade ihop som överbelastade gummisnoddar gör när de fått nog. När det sker finns inget längre som håller hjärnbarkens nervceller och blodkärl i schack och de löper amok, kan man säga. Migränattacken är därmed ett faktum. Detta förlopp är inte vetenskapligt belagt eftersom jag inte haft tid för slik beläggning, men man kan anta att det stämmer.
Idag läser jag för det tycker jag om. Maken tittar på fotboll och hackar samtidigt mandel till knäcken. Jag har inte köpt några julklappar än men ni vet hur det är: Det ordnar sig alltid!

30 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Och jag har fått nackspärr! Nästa år ska jag bojkotta julen totalt. Försökte mig på att leta första julklapparna igår, men det var vidrigt mkt folk. Gav upp och flydde.

Migrän är hemskt. Krya på dig! Julklappar ordnar sig alltid.

Agneta sa...

Usch för migrän. Taskigt att attackera dig just nu tycker jag.

Blingelibling sa...

Julstress? Jag har jobbstress? Den är värre....
Fast vid närmare eftertanke, snart sätter julstressen in också, och då blir den totala stressen MASSIV.

Åsa Hellberg sa...

Såklart det ordnar sig. Det gör allt till sist, även om det kanske inte blir som man vill:)

L. sa...

INGA JULKLAPPAR?!?

Knäck kan vi dock skippa. Inte bra för tänderna. Jag vill mest äta lax i jul. Mmmm.

Knasterfaster sa...

Nu vet jag precis hur en migränattack artar sig. Det var en bra och utförlig beskrivning. Det ordnar sig alltid och gör det inte det så var det väl inte meningen att det skulle bli som man hade tänkt.

Zelda sa...

Självklart ordnar det sig!
Viktigare att du tar hand om dig.
Och ibland är det så att jobbstress och julstress går väldigt mycket hand i hand, dom går liksom in i varann.

Cina sa...

Japps. Det ordnar sig alltid! Migrän är ett skit och jag tror faktiskt att din beskrivning av och varför migrän stämmer. Det är i alla fall så det känns!

reneesfotoblogg sa...

Kunde inte beskrivit det bättre själv. Stressa sig fram till fredag och ligga pall lördag och söndag samt spänningshuvudvär däremellan.
Herregud hur har man stått ut? Och hur har njurarna stått ut av alla tabletter.
Och halleluja, som genom ett under försvann allt när jag ändrade mitt liv och klev av "the ratrace".
Ja, ja OK då, om jag stoppar i mig choklad i mängder så morrar det lite.

Maj Korner sa...

Bra att du resonerar som du gör och litar på att allt ordnar sig. Annars skulle du antagligen må sämre av den stressen också. Men lite nyfiken blir jag på vad det var för speciellt med fredagen, men det kanske vi får höra. Eller så ska jag mind my own business. :-)

mockapocka sa...

Trust the process!
Du brukar väl dessutom aldrig köpa julklappar före den 23/12 om jag inte ha helt fel.

cat sa...

Hoppas migränen ger med sig snart.
Själv var jag ett vandrande nervknippe på tisdag, onsdag och torsdag. Det var skönt när det väl blev fredag.

Anonym sa...

Visst gör det det. Och jul blir det ju ändå, vare sig man vill eller inte...

Krya på dig!

Vero sa...

Jag vägrar också stressa!

Marina sa...

Som sagt: Det gör det, och jul blir det ändå...

Joanna Björkqvist sa...

En Treo igen kanske? Fast jag tycker lite boklsäningsslappande låter utmärkt...

Malla sa...

julstress är för rookies!

Singelmamman sa...

Ja jag har då aldrig varit med om att inte saker och ting ordnar sig. Och det blir bra som det blir. Tack för en utförlig och som jag känner det, korrekt beskrivning av vad som händer när saker och ting faller på plats och kroppens spänningar släpper. Själv har jag helt vägrat julstress i år och är således (gillar ordet) näst intill klar med allt utom maten till vår "julaftonskväll" den 23:e, men alla affärer har ju öppet så det lär ju ordna sig med det också.

Lisbeth sa...

Så befriande att höra: Det ordnar sig alltid
krya på dig

Pillargontanten sa...

Hoppas hoppas verkligen att spänsten i gummibanden kommer, inom kort, om inte, så kommer tomten ändå :)
Kram!

Karin sa...

Viss igenkänning där - man klarar av något som kräver både anspänning och vånda (betygen kanske?)och så när man är över puckeln, då kommer förkylningen, influensan eller migränattacken och hoppar på en bakifrån. Ta hand om dig!

Apropå julklappar tog jag mig samman i går och köpte födelsedagspresent till sonen som fyller år i morgon.
– Jahaja, sa den vänliga expediten, du shoppar lite sistaminutenklappar?
– Nej för sjutton svarade jag automatiskt, han fyller inte förrän i övermorgon.
Lite goddag yxskaft, kanske, man jag kunde ju inte föreställa mig att expediten talade om den där julen, som ligger på behagligt avstånd, ungefär en vecka från nu. Oceaner av tid!

Titti sa...

KÖPA julklappar!?! Vad pratar du om, de kommer ju tomten med på julafton!?

nillas liv på pinnen sa...

Duktiga tjejen: Nackspärr är nästan ännu bättre om man inte vill stressa.

Sos: Eller schysst, det beror på hur man ser det.

Blingelibling: Tur att du är ledig några dagar sen...

Åsa: Den där viljan brukar lite snällt anpassa sig efter dagsformen som tur är.

L: Några små julklappar ska vi väl tota ihop. Och det bidde ingen knäck, det bidde chokladgodis med mandel i istället. Mycket bättre för tänderna!

Knaster: Tänkte att det kunde vara bra för dig att veta, det var därför jag skrev det.

Zelda: Ja, huvva. Alla borde vara lediga en vecka innan jul. Förutom de som jobbar i affärerna då.
Okej, det där blev nog lite orättvist...

Cina: Och du borde ju liksom jag veta! Så då tycker jag att vi kan slå fast vetenskapligheten i det hela.

Renée: Jag mår också bättre sedan jag gick ner i arbetstid. Men den hormonella migränen blir jag inte av med. Ge mig övergångsåldern nu! Och låt den vara över på en vecka, tack.

Maj: Du får nog majnda din egen business i det här fallet, ha ha. Allt kan man inte skriva om utan att riskera sparken.

Mocka: Nej, det brukar jag verkligen inte. Det är alltid lugnt och fint på stan mellan 19 och 20 den 23:e december.

Cat: Minsann?

fruntimret: Ja, det gör ju det. Den fan kommer oftare och oftare.

L. sa...

*puh*

Nu känns det bättre!

(jag har inte heller köpt några julklappar. brukar inte vi ha en traditionell julklappsinhandlingsrunda den 23 varje år på Åhléns?)

Annelie H sa...

Kloka ord, för det är ju så att allt faktiskt ordnar sig i slutändan.. Hoppas huvudet mår bättre idag! //Annelie H

nillas liv på pinnen sa...

Vero: Det behövs. Om man ska överleva.

Marina:Och snart är den över, swisch, säger det bara.

Joanna: Jo, nu blir det treo. Två och ett halvt dygn av migrän utan smärtstillande tänker jag inte utsätta mig för.

Malla: Ja, de stackarna.

Singel: Som borna tidoptimister vet vi ju det, du och jag: Det ordnar sig alltid. Så varför jaga upp sig? (Ska jag säga?! Men ändå.)

Lisbeth: Tack, tack. Kryandet kommer på tisdag (imorgon, alltså)
framåt kvällen.

Pillargontanten:Innan dess ska spänsten vara tillbaka, annars lägger jag in mig. Men tomten lär komma ändå.

Karin: En hel vecka ÄR oceaner av tid! Bara kontrollfreaks som inte fattar det. (Säger vi.)

Titti: Vår tomte är lite bångstyrig, han kräver att klapparna ska vara fixade när han kommer ... (Skittomte, man kanske skulle skaffa en ny?)

nillas liv på pinnen sa...

L: Bra! Och det som inte ordnat sig fixar vi på sedvanligt vis den 23:e!

Anneli H: Det gör det inte, men jag kan leva med det. God Jul på dig! =)

Ulrika sa...

Stackare, hoppas skallen känns bättre nu. Stress ska man inte ha före jul. Inte efter heller.
Och klappar hinner du ju köpa många gånger om. Det är ju många dar kvar. En rejäl runda på stan så är det fixat.

Och sen resten... ta det som det kommer. Det brukar bli jul ändå även om man inte hinner allt man har tänkt. Det gäller att prioritera.
Jag är bra på att prioritera.
Städning går helt enkelt bort. Man kan suga upp värsta smulorna vid diskbänken och framför Makens plats i soffan. Sen kan man dänga en såpaindränkt trasa på ett element och vips luktar det rent.

Resten av måstena ransonerar man bort helt enkelt på samma sätt.

Kvar blir: Äta julgodis, julmat, se film, snooza, slappa och hänga.

Lippe sa...

Klart att det ordnar sig!!
Krya nu!
Kram

nillas liv på pinnen sa...

Ulrika: Anecknar flitigt! Speciellt det där tipset om såpadängandet på elementet och godisätandet och slapphänget. Vad skulle jag göra utan dig?!

Lippe: Ja, det ordnar sig. Och imorgon kväll är jag färdigkryad. =)