måndag 19 december 2011

Känner mig lite labil

Idag har jag och min migrän glidit omkring på stan och uträttat några ärenden. Bara man hela tiden håller huvudet på ett och samma avstånd från marken och inte råkar se sig i någon spegel så går det bra.

Hade tid för pensionssamtal hos en bankman som lyckats fånga in mig i sitt nät, så där gled jag in och förklarade att jag inte hade en aning om min pensionsutveckling, eller avveckling som det ju egentligen är frågan om. Hon log milt och föreslog att hon skulle få ta hand om den lille rackaren i fortsättningen varpå hon gick in på sin dator och kollade in mitt ömkliga orangea kuvert.

"Men titta, du gjorde ju ett val här 2003", sa hon och såg förvånad ut. Jag var ännu mer förvånad för jag kan inte för mitt liv minnas att jag gjort något val. "Och, oj ... vilken bra utveckling du har haft", fortsatte hon snopet för det visade sig att hennes superdupererbjudande som hon ville pracka på mig gått sämre. Men, som hon sa, om jag ändå valde hennes erbjudande skulle jag få komma och prata med henne om det en gång per år. Jag tackade för mig, och min för mig ytterst luddiga pensionsutveckling får härmed fortsätta frodas fritt utom min kontroll. Kände mig lite skuldmedveten som tagit upp hennes tid utan att ge något tillbaka (kaffe bjöd hon på också) men intalade envist mig själv att det är okej att prioritera sin egen pension framför storbankernas vinster. Hur egoistiskt det än kan verka i stunden. En liten chokladbit fick jag också. Önskade att jag aldrig hade stoppat in den i munnen när jag såg besvikelsen i hennes ögon.

Gled vidare in i en butik som reparerar mobiler och tog fram min mobil som varit död ett par dagar. Två gånger hade jag tagit ut batteriet och sim-kortet och satt i dem igen utan att det hjälpt, vilket jag talade om för killen bakom disken så att han skulle förstå att det inte var det enkla felet. Han tog ur batteriet och sim-kortet, satte in dem igen och vips fungerade telefonen. "Oj, vad konstigt", sa jag, tog min mobil och gled ut därifrån. Jag behövde inte ens betala, fullständigt förnedrande som ni förstår.

Vilka lattjolajban jobbigheter har ni upplevt idag då?

24 kommentarer:

Blingelibling sa...

Jag har sagt upp mig. Tagit sort of tillbaka. Lovat sova på saken och kanske säga upp mig i morgon i stället. Och så fick jag beröm av chefen för att jag var stark. That's ungerfär it.

Blingelibling sa...

Och så har jag skrattat gott åt ditt roliga åtlöje! :)

Osloskånskan sa...

Inte mycket. Men jag beundrar dig som kan gliiiida runt med en migrän. Själv går jag då runt som en pirat med ett öga stängt (i brist på svart lapp) och kommunicerar väsande bara i allra största nödvändighet.

Singelmamman sa...

Jag kan nog tycka att bankens storvinst kan få sig en törn då och då. Just idag har jag inte upplevt någon jobbighet, vare sig lattjolajban eller vanlig. Tack för det.
Jo, jag har fått avdrag på lönen för ett av mig felaktigt ifyllt löneunderlag, och jag har fått en räkning som, i mina ögon, ser felaktig ut. Imorgon måste jag ringa och påtala det. Känner jag saker och tings tillstånd kan det sistnämnda bli en mindre lattjolajban jobbighet.

Joanna Björkqvist sa...

Jag sympatiserar helt med dig när det gäller mobilen. När jag understundom har problem med datorn och jag VET att jag har testat det där, det där och så även det där flera gånger, så kommer äntligen maken hem. Jag beklagar mig högljutt och han testar så klart med det allra första jag själv provade.

Och då funkar det jämt.

Jag blir inte ens glad över att problemet är löst, utan bara muttrar, för jag VET att jag testat det själv. Flera gånger till och med. Morr på sånt som får mig att framstå som en komplett idiot.

Det kan jag hellre vara på andra sätt.

h sa...

Så du har alltså uträttat ärenden fast utan att egentligen få något gjort? :D
Hade du stannat hemma med din migrän om du vetat det? Nästa gång kan du väl prova ta ur batteri och simkort minst tre ggr innan du lämnar in den. ;)


Ps: Kolla din facebook...tror jag hittat dig där...kanske...

Maj Korner sa...

Vad händer om du ser dig i en spegel? Krackelerar bilden då?

Anneli Stålberg sa...

Försöka scrappa ihop 40 julkort. Då får man ont i ryggen :)

Knasterfaster sa...

Motion fick du ju i alla fall när du gick runt på stan.

Cicki sa...

Haft ett större psykbryk, typ sånt som händer vart tionde år eller nåt!

Åsa Hellberg sa...

Inga alls. Här är stendött.

Marina sa...

Inte mycket mer än hämtat maken vid flyget - så nu är vi tre av fyra på samma ställe!!!

reneesfotoblogg sa...

Det ska jag blogga om lite senare!

Ulrika sa...

Å herreminje så lattjolajbanaktig dagen har varit. Inte.
Dock har jag inte gjort bort mig hos mobilmän även om det ligger helt rätt för mig att göra så.

Pensionssamtal har jag lyckats undvika helt. Nästan iaf. Jag misstänker att min pension (riktiga inte sjukpensionen som är låg nog) inte är något att hurra för så jag väljer att blunda när det gäller den.

Förhoppningsvis dör jag innan jag svälter ihjäl på gamla dar liksom. Dör av något annat i n n a n jag svälter ihjäl menar jag.

Kati sa...

jag tror det finns något slags hemlig pakt mellan män och tekniska prylar. de har liksom sammansvärjt sig mot oss för att vi ska verka fåniga och de själva (männen) framstå som överlägsna och den(tekniken) som obegriplig. ;)

mockapocka sa...

Skottat snö. Det var väldigt roligt.

Katarina sa...

Bara försovit mig lite. Inte tillräckligt för att komma för sent till jobbet men tillräckligt för att inte hinna vare sig frukost eller smink.

Sedan trista möten hela dagen och till slut en så kallad VIP-kväll på MediaMarkt som inte var speciellt VIP utan det var knökfullt med folk så jag har rosor på kind men långt i från solsken i blick eftersom det jag tänkte köpa tog slut innan jag hann fram.

Men annars bra. Ingen migrän och ingen förnedring. Så jag tror du vinner. I dag. ;-)

cat sa...

De enda egentliga jobbigheter jag har upplevt på sistone är att vi har för mycket choklad på jobbet och så mitt eget dåliga humör förstås.

Anonym sa...

Vet inte om det varit något lattjolajbanjobbigt idag. Skulle kunna vara att jag gick hem från jobbet i vetskapen om att det är en hel vecka kvar tills jag får gå dit igen. Lite jobbigt. Eller inte... ;)

God Jul!

Bittan sa...

migrän är skit! dagen hasr varit skit! bakade lussebullar, de blev sådär enligt sonen,hittade ingen liten fin gran,hittade inte sista julklappen jag sökte. Fyfaderuttan vilken skitdag. Men mobilen funkar...det gör den i alla fall ;) kram till dig

Anonym sa...

Inga större jobbigheter här just idag, men så gick jag in här och blev påmind om den näst intill obefintliga pensionen och DÅ blev det lite jobbigt...Kan man inte få det där tipset om var du placerat dina pensionspengar? Verkar vara hett!
God jul på dig förresten!

nillas liv på pinnen sa...

Bling: Glad att jag kan bjuda på ett leende!

Oslo: Jo, det finns ju olika typer av migrän liksom grader i helvetet...

Singel: Se där! Bara man tänker efter lite så kommer jobbigheterna neddimpande.

Joanna: Om det inte vore för att internet kan vara bra att ha ibland så skulle jag VÄGRA TEKNIKEN. Jag skulle starta en rörelse tror jag. En proteströrelse.

Helena: Nästa gång ska jag testa tre gånger, men tror du det kommer hjälpa? Mycket tveksamt.

Maj: Då är det inte kul. Prova att glida framför spegeln så förstår du vad jag menar.

Anneli: Ja, det skulle jag aldrig göra! Huvva.

Knaster: Det var nog det lilla det. Lite träning för lårmusklerna blir det dock när man glider.

Cicki: Helt normalt! Måste man ändå säga. Vart tionde år låter lite glest dock.

Åsa: Ut och skäm ut dig lite!

nillas liv på pinnen sa...

Marina: Grattis! Det kräver sin kvinna att samla ihop flocken.

Renée: Jodå, det rasslade till i din del av internet, det hördes ända hit!

Ulrika: Ja, nu är ju inte min pension heller något att skryta med, det ska gudarna veta. Efter att ha varit hemma i flera år med barnen och sedan jobbat halvtid så är det femtioöringar vi räknar här alltså. *påpekar*

Writeful: Ja, ibland får man lust att bunta ihop och slå ihjäl dem.

Mocka: Jobbigheter frågade jag efter!

Katarina: Fast den där VIP-kvällen på Mediamarkt lät ju inte som någon höjdare direkt... Låt oss dela förstaplatsen.

Cat: För mycket choklad låter som en jobbighet jag skulle kunna stå ut med. Ditt humör vet jag dock inte ...?

Fruntimret: Eller kanske inte jättejobbigt...?

Bittan: Se där! Äntligen någon mer som har haft en skitdag. =)

Tant Björn: Ja du, om jag det visste! Bara för att hon på baknen nämnde det lite sluddrigt så betyder det inte att jag VET det. Det var något med P i, tror jag. PPM eller Las Palmas, kanske?

Annika, Bokplantan sa...

Jag hoppas att du fattat vilket spänna de liv du lever! Massor an action hela tiden.