fredag 12 februari 2010

Frisk! *håller i trä*

Bestämde mig imorse för att vara hemma även idag. Återhämtning är viktigt har jag fått lära mig och jag ville inte gå till jobbet för att omedelbums insjukna igen. Klart som korvspad, tyckte jag men inte sjuksköterskan på vårdcentralen jag ringde för att få sjukintyg (vilket man måste ha när sjukskrivningen går över en vecka).
"Magsjuka? Så här länge? Det var konstigt........*lång uppfordrande tystnad*........"
"Ja", sa jag. Sådana här processer är det bäst att göra så korta som möjligt. Annars finns risken att man blir uppfostrad. *tvi tvi tvi*

Jag fick min tid hos läkare nu på eftermiddagen. Han var inte heller glad utan svor och muttrade så pass att han kände sig manad att be mig om ursäkt. Det var dock inte mig han svor över utan försäkringskassans överambitiösa formulär som han måste fylla i när han sjukskriver någon nuförtiden.

"Skriver jag som det är kanske de nekar dig sjukpenning", mumlade han irriterat. "Men förutom vätskeförlusten skriver jag att du ser blek och matt ut...alltså, ursäkta, men annars kanske du inte får sjukpenning..."
"Du kan ju skriva att jag gått ner fyra kilo", sa jag hjälpsamt men det tog han inte med.
Sen behövde han också skriva vad i mitt jobb som jag inte klarade av i nuvarande kondition så nu står det i intyget att jag är "för trött att leda lektioner". Hepp!

När jag lämnade vårdcentralen kände jag mig plötsligt oförskämt pigg. Försökte se lite sjuk ut utifallatt någon på jobbet (ca 1000 pers) skulle råka få syn på mig men inombords bubblade det av känslan att vara frisk, frisk FRISK! Kraft i benen och aptiten tillbaka. Så lovely!

Härligt fredagsgodis på er!

31 kommentarer:

cat sa...

Vad bra att du är på benen:)
Äter fredagsgodis just nu faktistkt!

stina sa...

HELT SJUKT SYSTEM !!!

Nästa gång jag behöver sjukskrivas för sjukdom , men som inte syns....ska jag gå till ett smink proffs före.

Skönt dock att du KÄNNER DIG FRISK NU !!!!

Har inte börjar riktigt änn...hihihi Men snart åker den första godbiten in i den utsvultna munnen hahahahaha

Trevlig helg på dig:O)

Malla sa...

Så skönt att du känner dig piggare!

Ewa sa...

Jag har känt av denna hemska sjuka i en vecka nu. Hugg i magen o kallsvettig. Fy fy fy!

Agneta sa...

Härligt!
Jag har köpt mig en påse med mjuka turkisk peppar, men jag ska förka att inte öppna den. *försöker försöker*

Koola Viola sa...

Härligt att du känner dig bättre! Men ve den som blir sjuk längre än fem dagar. Man får inte vara det, förstår du.

Cicki sa...

Hoppas du kände dig så pigg att du orkade gå och köpa semlor och godis så du klarar helgen. Själv har jag köpt lite surisar eftersom det är mitt favvogodis.

Osloskånskan sa...

Käka på du bara, djupdyk i godispåsen rekommenderas!

Maj Korner sa...

Jag gläder mig åt att du är på benen igen, men förbannar dig för att du förde godis på tal. :-)

Här har jag kämpat hela dagen för att inte byta mitt lördagsgodis mot fredagsgodis och så... poff!

Fast jag är nog för slö för att gå de 4,5 minuterna till affären för att inhandla dem.

Knasterfaster sa...

"Förr i tiden" tog man ju alltid en extra dag hemma efter att man varit sjuk. Jag tycker att du har gjort helt rätt. Skönt att du känner dig bättre!

Gafflan sa...

Att dom ska krångla så! Är man sjuk så är man!

Ms NN sa...

Hu, för maginfluensa i en hel vecka. Skönt att du äntligen mår bättre.

Här intas just nu lite Päronglass med After Eight till. Kanske vore något... ;)

Miss Upsey Daisy sa...

Hivat i mig en oförskämd mängd bubbel! *hick*

Lillian sa...

Finns lite välbehövligt fredagsmys hos mig! :-)

nillas liv på pinnen sa...

Cat: Det har jag också gjort ikväll...Nu funderar jag på att sluta äta godis.

Stina: Man kan säga mycket om vårt system...T ex så får man som man vill om man är bra på att snacka för sig. Och det är jag.

Malla: Himla skönt! Känner mig pånyttfödd.

Ewa: Vi har nog haft samma skit!

Sos: Ha, lycka till! (Fast du är nog i Norge nu och kan inte läsa detta...)

Koola Viola: Nej, jag har upptäckt det! Det är första gången för mig.

Cicki: Jodå, godis handlade jag. För mycket.

Osloskånskan: Redan avklarat. Ha det så kul på semmelkalaset imorgon!

Maj K: Såg att du köpte blommor istället. *mållös*

Knasterfaster: Jag är säker på att det behövs även nuförtiden. Kanske ännu mer med tanke på att tempot och stressen i arbetslivet är högre nu.

Gafflan: Eller hur!

Ms NN: Inte just nu eftersom jag förätit mig på godis...=/

Missupsidaisu: Då lär du inte hitta tillbaka hit för att kolla mitt svar men ändå; Trevlig fortsättning på kvällen!

Camilla sa...

Underbara härliga Nilla!!!
Skrattar så tårarna trillar när jag läser dina inlägg. Trots att du stått med ena foten i (mariner?) graven så lockar du till skratt.
Skönt att du kännar dig bättre nu!
Såg att det fanns choklad doppade Ahlgrens bilar i affärn.
En påse blev med hem men jag har inte hunnit smaka!??

Lillsnörpa sa...

Hoppas att du blir helt bra snarast! (:

Mina dagar sa...

Känner igen det där med att läkarna måste tänka till på vad dom skriver i intyget för annars kanske man inte får ett korvöre.
Det har blivit så konstigt!

Hoppas nu att du blir frisk och kry snart!!!!
Nu är kl.0.04 så jag säger trevlig lördag på dig!
Kram
Eva

linn sa...

mamma! vi ar i paradis strand stad, punta del diablo, jag har brant mig precis lagom och jag har det jaaaaaakligt bra.

och SNART ses vi!! vi maste borja putsa pa detaljerna.

looooove.

Yvonne sa...

Va skönt att du är frisk igen! =)

Ha en fin helg!
Kram!

Annelie sa...

Känsla av att nästan födas på nytt..haha. Hoppas godiset smakade! Kram//Annelie

Camilla sa...

Skönt att du känner dig bättre!
Ha en underbar lördag!
Kram på dig!

Märta sa...

Härligt att höra att du börjar bli på hugget igen! Det bästa med att vara sjuk är att man inser hur trevligt det är att vara frisk!

nillas liv på pinnen sa...

Camilla: Hej Camilla! Kul att du tittade in! =D Jag har varit in och röstat på din fina bild. Och kollat på massa andra fina bilder du tagit på dina hundar. Livsglädjen de förmedlar får mig att le från öra till öra!

Lillsnörpa: Känner mig helt bra nu, tack! =)

Mina dagar: Trevlig lördag på dig ock!

Linn: Ska omdelbart googla placet! Hur ska vi putsa? Maila mig! Kram <3

Yvonne: Detsamma! =)

Annelie: Det smakade ändatills jag hade ätit för mycket. Då smakade det inte längre. Kram!

Camilla: Underbar och underbar. Nja, lite underbar kanske. ;)

nillas liv på pinnen sa...

Märta: Det är det verkligen! Bara känslan av att benen är starka är en sån hit! Nu ska jag ut och gå. =)

Bloggande 4barnsmamma sa...

Bra att du tviar och håller i trä. Det gjorde inte jag och det slutade med kräksjuka.

Mattias sa...

Sjukt!

Anonym sa...

Jag hittade precis hit via Koola Viola och får säga att jag gillar din blogg.

Och att jag är hemskt glad att du är friskus igen :)

I'll be back!

Ulrika sa...

Skönt att du mår bättre!

Visst är det märkligt att man vill se så sjuk ut som möjligt när man går sjukskriven.
Man skäms om man åker och handlar när man är "sjuk", för är man frisk nog för att handla kan man också jobba tänker man...

Har man en jäklig förkylning så måste man ju handla iaf, äta måste man och bunkra upp medicin måste man.

Himla konstigt det där!

Skönt att du känner dig piggare iaf.

pillan sa...

bamse kram till dig på alla hjärtans dag

nillas liv på pinnen sa...

Sandra: Nu tvias och hålls det i trä för glatta livet här. Ska åka bort snart så jag kan INTE bli sjuk igen.

Mattias: Ja, det finns en del i övrigt att önska...

Puffan: Välkommen! =)

Ulrika: Ja, det är märkligt. Som om man hade något att skämmas för, fast man inte har det.

Pillan: Tackar, tackar!