söndag 14 februari 2010

Hjärtifjärt

När jag växte upp var det inte så mycket väsen om Alla hjärtans dag. Man skulle vara lite extra snäll, om jag minns rätt. Och inte var det någon direkt uppföljning på det heller med kontroll av snällhetsgärningarna.
Hela den här Valentin-grejen med presenter och chokladhjärtan är en nymodighet i Sverige kan jag berätta för alla yngre läsare. Den kommer från Amerikat.
Jag ska inte säga: Det var bättre förr, för så säger bara gamla och trångsynta människor, och en sån är ju inte jag, men!
Vissa saker var lite mindre pretentiösa
på den gamla goda tiden.

15 kommentarer:

Magica de Hex sa...

Och där är det uppfunnet av The business people!

M sa...

i Amerikat är de helt galna i valentins dag. allt är rött, hjärtligt och pluttinuttigt, iaf var det så när jag bodde där... fast jag upplever att det har lugnet ner sig lite här hemma, eller också har jag varit blind och instängd i hemmet för länge...

Fru Venus sa...

I Finland uppmärksammas den mer som Vändagen och man ska ta vara på de mindre gynsamma i samhället, förutom nära och kära! Kram på dig :-)

Märta sa...

Word! :)

XXX sa...

Min son ringde nyss och önskade mig grattis på hjärtdagen och det var ju lite sött. Men i övrigt gör vi vad vi kan för att skita i den här dan...trams...tycka om gör man väl ändå.

Gillar dina motton.

bakom berget sa...

Du har så rätt så..vi försöker väl att ha allahjärtansdag alla dagar i stället. Det tycker jag verkar bra..eller hur? Sen kan vi ju säga att det är en svensk sed.
Ha en bra söndagskväll!
Kram Åsa.

Markattan sa...

Alla hjärtan borde få ha dag alla dagar.

Markattan

Gafflan sa...

Jag tycker att vi kanske ska fira som i Finlans, så som Fru Venus beskriver, som en Vän-dag :)

Bajsugglan sa...

Min sambo är borta så jag myser ensam med pizza! det är fint det!
Jag såg jättemånga söta tanter som köpte alladinhjärtan till sig själva idag (eller det kanske var till någon annan men jag fick känslan av att det var till dem själva) i matafärren, så himla gulligt!

Ewa sa...

Kommersiellt spektakel! En kram varje dag duger väl gott o länge

Osloskånskan sa...

Hjärtekramen!

Knasterfaster sa...

Min sambo och mina tre söner fick badbomber i allahjärtansdagspresenter utav mig. De blev överraskade och jag tror de blev lite glada. Jag tycker att man bara skall ge när man vill ge och inte bara för att tror att man måste.

Knaada sa...

T o m jag minns ju att det var bättre förr, å jag e ju knappt torr bakom öronen ;)

Ulrika sa...

Du är bäst!!

(jag måste och pinka, du får mig annars att pinkabrallan ;))
Amerikat. hehe.

Mattias sa...

Jag har nästan bara dåliga minnen av den dagen. Skönt att den är förbi.