måndag 1 februari 2010

Min syn på saken

Jag blev ombedd i en kommentar att ge min syn på problemet med mobbing och det är snabbt gjort:

Det behövs fler vuxna i skolorna.

Jag vet att det anses omöjligt (eller det är iallafall vad vi blivit itutade) eftersom det kostar för mycket pengar. Jag är dock övertygad om att det skulle innebära en gigantisk ekonomisk besparing på lång sikt. Och det är katastrof att begreppet "lång sikt" inte finns med i den ekonomiska politiken där det framförallt handlar om att vinna valet varje fyraårsperiod.

Jag ska ge ett exempel på vad en extra vuxen i en klass kan innebära.
I en åtta, som jag hade insyn i, blev för några år sedan en arbetslös kille placerad i form av en arbetsmarknadsåtgärd. Att det blev just denna klass var för att den hade stora problem med utagerande elever, mobbing, noll arbetsro på lektionerna och lärare som själva inte klarade situationen. Det var kaos helt enkelt.
Killen, som hette Göran, var hela dagarna, både på lektioner och raster, tillsammans med eleverna och blev ganska omgående omtyckt och respekterad av desamma.

Anledningen till det var att han hade de egenskaper som unga behöver att vuxna har.

* Han tyckte om eleverna och hade kul med dem.
* Han orkade lyssna på dem och hjälpa till när det uppstod problem.
* Han blev förbannad och reagerade med ryggmärgsreflexen när det behövdes.

Efter en termin var situationen i klassen märkbart förbättrad vilket egentligen är ganska självklart. Görans närvaro skapade en tryggare miljö för eleverna och elever som känner sig trygga beter sig inte lika jobbigt som elever som känner sig otrygga. Arbetsron ökade och mobbingen minskade.

Har vi råd att inte ge det uppväxande släktet den trygghet det innebär att ha vuxna till hands? Nej, det har vi fan inte.

Kan tillägga att "arbetsmarknadsåtgärden" Göran efter denna termin flyttades till en annan klass som bättre ansågs behöva honom och situationen i ovanstående åtta var snabbt tillbaka till kaos igen.
Vad trodde de? Att högstadieelever bara behöver tillräckligt med vuxna till hands en av sex terminer i högstadiet?
Kanske trodde de det, men de fick snabbt erfara att de hade fel.

23 kommentarer:

Tänkte bara sa...

Precis. Besparingarna slår hårt mot barnen och därigenom slår det tillbaka på samhället senare. Den som inte vill bli mobbad måste ta på sig den tuffa kepsen även om den oftast känns obekväm.

Knasterfaster sa...

Du har så sant! Det är ju så enkelt egentligen: fler vuxna i skolan.

Cicki sa...

Kan inte annat än hålla med dig i bägge dessa inlägg. Vi begår ett stort svek mot våra ungdomar idag. För en gräsrotsmänniska så är det självklart att det behövs fler vuxna i skolorna, det behövs fler ungdomsgårdar och andra liknande insatser. Det skulle spara mycket pengar åt samhället om man ser det i ett brett perspektiv. Tyvärr så ser varje instans bara till sin egen lilla plånbok och agerar därefter.

Markattan sa...

Huvudet på spiken. Det där vet alla som har med ungar att göra. Synd att inte politiker har med ungar att göra.

Markattan

Ms NN sa...

Bra rutet!

Fast jag tycker också att en del föräldrar släpper taget lite väl lätt. Låter skola/samhälle ta över ansvaret. Så ska det inte vara...

M sa...

Det behövs nog mer personal i alla stadier. Stora som små barn, personalen räcker inte till.

När jag gick högstadiet hade vi kamratstödjare. Ungdomar i 20-års åldern som fanns utanför klassrummet. Som fanns med alla stora helger. Som fanns där för eleverna när de behövde...

Y sa...

Under tiden som jag läste, hann jag tänka: "ja, och Göran fick väl inte vara kvar sedan". Så är det ju jämt! Det är så vi/man idag löser alla problem, spec (känns det som) de relaterade till skolan och barnomsorgen. Jag blir så heligt förbannad, men det hjälper ju inte. Vem man än försöker prata med, så måste man ju alltid hitta någon som sitter ett pinnhål högre upp och till slut så ger åtminstone jag för stunden upp för kraften måste ju läggas på att få det existerande att fungera. Ibland blir jag dessutom så trött för att det nu verkar ha blivit en trend (här iaf) att fly till friskolor ist för att stanna och gemensamt kämpa och ställa krav i den kommunala skolan. Gud vad jag blir arg - så det är skönt att veta att fler är det!!! Puh, vilken lång kommentar :)

Y sa...

Ps. Inget ont om friskolor alls egentligen, men tänk om alla gemensamt la energi på att samverka och ställa upp (även som föräldrar) i den kommunala skolan...

Madlar sa...

Du har helt rätt! I ä.dotterns högstadie hade de en period äldre invandrare som fungerade som extra vuxna. Hade stor betydelse för alla inblandade i många hänseenden. Ska det vara så svårt att "tvinga" arbetslösa att istället för att hasa runt hemma tillbringa dagarna på skolor/äldreboende etc?

Malla sa...

mycket bra skrivet, jag minns det bara själv fr min egen skolgång - att vi det gick bättre då det fanns fler vuxna runt om oss.

Singelmamman sa...

Som vanligt jättebra inlägg! Kan bara instämma med det och de kloka kommentarer här ovanför.

nillas liv på pinnen sa...

Tänkte bara: Ja, och det påverkar dem för livet.

Knaster: Ja! Och egentligen behöver det inte ens kosta så mycket om man tänker på att alla som går arbetslöas också kostar pengar.

Cicki: Det ensidiga fokus på årsbudgeten som skolorna numera har kommer ge ett högt pris att betala på lång sikt.

Markattan: Synd att de blundar för det mesta utom årsbudgeten...

Ms NN: Självklart behöver föräldrar ta hand om sina barn! Men på skoltid är det skolan som har ansvaret för att eleverna inte blir utsatta för våld, kränkningar etc.

Mona: Låter ju också bra! Mer sånt.

Regnnatt: Ja, förbannad är bara förnamnet! Och jag känner så väl igen mig i att man många gånger har fullt upp med att se till att det existerande fungerar hjälpligt... Fan.

Madlar: Jag är inte så säker på att man behöver tvinga dem. Många arbetslösa skulle nog gärna ta dylika jobb.
Låter som en bra idé med äldre invandrare. Bra med vuxna över huvudtaget.

Malla: Ja, hur svårt ska det vara att fatta det???

Singelmamman: Jao.

* M E T T E * sa...

RÄTT!!! Jag vet, både från elevhåll och lärarhåll.

Magica de Hex sa...

Kan bara instämma.

Spader Madame sa...

Couldn't agree more. Det var en kommentar på engelska som innebär att Spader håller med- jättemycket!

Märta sa...

Fler Göran åt småfolket!
Vet att i min kommun har dom på försök haft klassmormödrar och -morfäder. Var lika uppskattat av barnen som av de sysslolösa pensionärerna. Fast jag tror det blev något administrativt knas, så projektet avslutades..

Gafflan sa...

Tycker och tror att för många vuxna eller unga vuxna i skolan kan aldrig vara fel. Det är synd att ekonomi på kort sikt ska styra det som på lång sikt är vår framtid och det värdefullaste vi har...våra barn.

Ewa sa...

Ja kära nån så rätt du har. Jag är inte lärare men mitt äldsta barnbarn har gått en termin i första klass o jag tror inte att det finns nån vuxen till hands där hela tiden. För det är vad jag tror att dom måste ha. Tillgång till vuxna som har koll på vad som sker hela skoldagen.Det är en trygghet som borde vara självklar.

GladaKatarina sa...

BRAVO!! Så sant!!

nillas liv på pinnen sa...

Mette, Magica, Spader, Gafflan: Japp!

Märta: Hur "administrativt knas" kan komma i vägen för något sådant är helt obegripligt. Sånt slöseri på mänskliga resurser!

Ewa: Ja, finns inte vuxna tillgängliga så tar stökiga barn över. Det funkar så.

Gladan: =D

Agneta sa...

Fan vad trött jag blir!!! När jag läser ditt inlägg slås jag av hur enkelt det kan vara att få det bättre i skolan! Fler vuxna!?!

Och det blir ju så självklart på något sätt... jag har jättedålig koll vad gäller ungdomar - jag har ingen kontakt med några, känner inte ens några!!! Så för mig är skolan bara vad jag hört ryktesvägen och via media.

Men ... ditt inlägg får mig att tänka: Är det inte svårare än så? Varför görs inget då? Varför ska det sparas på ungdomarna, som ju faktiskt ÄR vår framtid!?

Tack för ett intressant inlägg!

Ni lärare är hjältar! Vilket jobb ni gör, och så får ni ofta jobba i motvind (min uppfattning här!) men shit vilken uppgift ni har!

Cina sa...

Åh, så bra skrivet, Nilla! Barn och ungdomar måste få bli lyssnade och trodda på och det behövs så många vuxenöron man bara kan hitta!

Äppelträdet sa...

Något jag har reflekterat över är att det första man gör när det finns någon "strulpelle" i klassen är att ansöka om en extra resurs. På sätt och vis är det ju bra att det blir en till vuxen, men eftersom det tycks behövas i var och varannan klass/dagisgrupp är det ju synd att man inte har större personaltäthet från början. Då slapp det bli till något negativt och en stämpel på det här barnet som kanske hade mått bättre från början med mer vuxenstöd.