tisdag 23 februari 2010

Halli halla!

Sitter vid receptionens dator pa ett vandrarhem i Uruguay.
Det ar tisdag idag och vi kom till Buenos Aires i lordags vilket kanns helt omojligt eftersom det maste ha gatt minst en vecka med tanke pa allt vi varit med om.

Nar vi kom i lordagsmorse akte vi in till Buenos Aires till det stalle dar aldsta dottern, L, sedan en manad tillbaka bor,pa ett slags studentresidence, som ligger jattefint i en stadsdel som heter Palermo. Efter att ha tranat kindpussar (och gjort bort mig med att stracka fram handen ett par ganger i ren forvirring) pa L´s residencekompisar fran framforallt olika lander i Sydamerika, sa gick vi ut och strosade omkring.

Vi hade en del energi att ta av eftersom vi, trots extremt obekvamt flyg mellan Madrid och Buenos, sovit en hel del. (Helt obegripligt, kan jag saga.)
Ja, sa vi gick omkring och forsokte fatta att vi var i Sydamerika (helt plotsligt), at mat pa en mysig liten restaurang, gick lite i sko-, klad. och vaskaffarer, delvis beroende pa att mina skor, som jag tagit med fran Sverige, fick underkant av L. Nu ar jag stolt agare av ett par Havaianas, dvs sydamerikanska flipflops. Sana gick alla omkring i och da maste ju aven jag ha ett par.

Sasmaningom var det dags for mig och yngsta dottern, E, att aka till hamnen for att ta baten over Rio de la Plata till Uruguay. Vi hade pa forhand tagit reda pa att det skulle ga en bat kl. 19.00 vilket det forstas inte gjorde. Efter lite panik som inte bara berodde pa ovisshet over om vi skulle komma till Uruguay dar min mellandotter, F, satt och vantade pa oss, utan ocksa`pa att jag inte hittade vara pass nar en tjej(som bara pratade spanska) skulle hjalpa oss att fa biljetter till en bat som skulle ga klockan atta. Ingenstans var dom. Passen, alltsa. Jag insag att vi formodligen glomt dom hos L eftersom jag hade tagit upp dom, och en del annat, pa hennes rum och packat om lite sa att allt skulle ligga pa smartare stallen. Jag rev upp halva packningen dar framfor disken i hamnen och funderade febrilt pa var vi skulle spendera natten i Buenos, eftersom man inte kan aka till Uruguay utan sina pass. Da hittade jag dom.

Pa baten over somnade E och jag som sma grisar (eller snarare en liten och en stor) och yrvakna klev vi i land i Uruguay klockan 10 pa kvallen och fick krama var F som vi inte sett sen augusti. Hon sag sa avslappnad och glad ut sa jag forstod direkt att det var sant detta att hon trivs sa bra I Uruguay (dar hon ar utbytesstudent ett ar). En underbar kansla.
Eftersom vi kom sa sent med baten (F hade vantat pa oss i tre timmar) sa fick F prata oss ombord pa en buss som inte egentligen var for sana som oss och jag lyssnade forundrat pa hennes flytande spanska. Hon kunde ingen spanska alls nar hon for fran Sverige i augusti sa detta ar tydligen ett effektivt satt att lara sig ett nytt sprak.

Nar vi kom hem till F´s vardmamma som bor i en liten ort en bit in i landet var klockan runt midnatt och dar vantade vardmamman, mormor och vardbror med hustru med middagen fardig. Det var tur att vi hade sovit pa baten sa vi inte somnade med huvudena pa tallrikarna. Efter middagen, dar konversationen skedde pa en intressant mix av svenska, spanska och engelska, gick vi och la oss.

Dagen darefter vaknade jag halv tva. Lite pinsamt.
Nar vi atit lunch korde brodern och mamman ut oss pa sightseeing i byn med dess omgivningar och darefter till broderns frus foraldrar som bodde (bor fortfarande far man formoda) pa en gard pa landet med grisar, hons, kaniner, gass (som de hade som vaktare!), far (sana som braker) osv. Blev bjudna pa mate vilket ar nationaldrycken i Uruguay. En termos med pip passeras runt och den innehaller ett slags starkt te med hemliga ingredienser...

Igar akte vi vidare till det stalle vid havet dar vi ar nu. L anslot i Montevideo och det var ocksa hon, som jag tidigare skrivit, som fixade boende har i La Paloma. Vi bor pa ett vandrarhem som pa webben beskriver sig som ett "partyhostel". Well, well. Lite party har val ingen 47-aring dott av. Det var halligalli inatt nar jag gick och la mig men jag somnade ovaggad till den uruguayanska rockmusiken kan jag saga.
Igar nar vi kom hit regnade det men nu lyser solen och mina alsklingar sover sott sa jag ska ga ner till havet och se om det ar blatt.

Kram pa er sa lange!

35 kommentarer:

Koola Viola sa...

Låter som ni har det riktigt bra! Vad spännande :o)

Och vad underbart med lite värme och solen som skiner och ett hav som kanske är blått och inte is-vitt. :o)

Malla sa...

SÅ härligt det låter! Ta hand om er :)

Ulrika sa...

Låter jättehärligt! Vilken resa, vilken upplevelser du får tillsammans med dina barn.
Otroligt så mycket du får se och uppleva med dottern som guide.

Jag är avundsjuk.

Jag vill också göra en sån där "speciell" resa, en upplevelseresa istället för en solresa t.ex.

Härligt. Njut.
Kram!

Agneta sa...

Härlig läsning! Njuuuut av att vara där. Njut njut njut!

Spader Madame sa...

Ett glatt tillrop! Ha det underbart!

Stina med Blenda sa...

Låter som en SAGA !! (nåväl ...kanske inte allt) *S* ;)

Antar att du INTE saknar snönt och det kalla vädret ?!

Ha det nu jättehärligt !!!!....med dina döttrar :O)

Kramar

Bibban sa...

å va kul med lite uppdatering från dig, ha det så gott:))
Kram Bibban

Osloskånskan sa...

Det här är säkert inte sant. Du sitter och morrar bak snöhögarna som alla andra. Bombis.

(bada lite för mej också, tack)

Singelmamman sa...

Fantastiskt härligt du har det! Men du glömde packa ner mig så jag blev kvar här. Och jag fryser.

* M E T T E * sa...

Jaha! Du glömde mig också, faktiskt! Man blir inte ETT DUGG sugen på att packa (liten) väska och dra...

Ewa sa...

Mmmmm....låter underbart. Varmt! Gött! Här kommer det bara mer o mer snö. Ha de gött!

Magica de Hex sa...

Njut av värmen för guds skull! Här fryser vi arselet av oss!

Camilla sa...

Så underbart det låter.
Vi hade -31 grader i morse.
Så du anar inte vad jag längtar till värmen.
Ha det bra och kram på dig!

S sa...

Och kram på dig,
det är roligt att få läsa om er fina resa!
Kram

Pillargontanten sa...

Låter helt underbart! Klart mycket bättre än, 20 grader kallt en meter snö och Sverige....
Avundsjuk? Jag? nej absolut inte....

Malde sa...

Det låter alldeles underbart! Ha det så härligt!

Skogshuldran Titti sa...

Vilken rysare, det där med passen!

Så mycket spännande, så mycket vackert, och så mycket nytt du får se!

MissC sa...

Låter ju himmelskt underbart!! Å vad vore en resa utan lite krångel, panik å missöden.. ;)

Ha en fantastisk vistelse!!

Havaianas är ett MÅSTE :P

Kram

Fru Venus sa...

Åh vad det låter underbart! Riktigt kul att få veta hur det går! Massor med kramar till er alla :-)

bakom berget sa...

Oj, vilket äventyr! Var rädda om er och ha det jätteskönt!
Kram Åsa.

Y sa...

Sa jatteroligt att fa ett inlagg fran andra sidan varlden. Blir som alla andra grymt avundsjuk, sa nu latsas jag att jag ocksa ar langt borta... Skot om er i varmen ;D

Märta sa...

Så underbart det låter! Vilket äventyr! Ha det riktigt gott och njut av varenda sekund!

Tänkte bara sa...

Vad underbart! Gå omkring i hawainas och slänga sig i vattnet när det behagar. En annan går ju omkring och ser skidåkare där man normalt inte ska se en sådan, tex utanför Ica i Göteborg.

Ulrika fabulousforty sa...

Å så spännande, vilken resa! Viket annorlunda val att åka som utbytesstudent till Uruguay!! Ett riktigt äventyr! Vad tur att ni kom fram ordentligt! Ha en fortsatt fantastisk resa och sköt om er! Kramar!

Cicki sa...

Det låter som om du har det helt underbart. Fortsätt med det.

cat sa...

Låter som en jätterolig resa:)
Visste inte att du hade två av dina döttrar i Sydamerika.
Måste ha varit helt underbart att se dem igen:)

Mika sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅh! Vad härligt och spännande det låter!!! och vad cool du är där på andra sidan jorden (nästan i alla fall)!!!!

Kram
Mika

mockapocka sa...

Härligt att träffa tjejerna! Hur länge blir du och E kvar där?
Är det varmt och skönt så man kan bada i havet? Vad har ni för planer? Eller ska ni mest softa?
Jag har precis kommit hem från Dolomiterna (Ita) och vill TILLBAKA!!!!
Hälsa E, L och F!
Kram

GladaKatarina sa...

Fantastiskt kul! Inte minst med far, sana som braker! :-D Fantastiskt med ungar som växer upp och kan så himla mycket - man blir så imponerad!!

HA DET UNDERBART!!!

Mamma J sa...

Åh, vad härligt det låter alltihop! Vilken underbar resa med dina tjejer!!

Pia sa...

Det låter helt underbart!! En sådan resa, fast till USA, blir det för mig och dottern Johanna sommaren 2012 när dotter Carolina är iväg på sitt utbytesår(åker nästa höst).. Det ska bli spännande..
Ha det fortsatt härligt!! Kram!

Lillian sa...

Gott att höra ifrån dig och att ni alla har det bra! Håller med Mette, det suger något vansinnigt i resatarmen just nu... Skulle kunna packa en liten Nikonväska och vara beredd på fem minuter!

*Mette* sa...

OJojoj så orolig jag blev för er när jag hörde om jordskalv och tsunami i Sydamerika, gällde tydligen Chile-kusten, tur att ni är på östkusten ***hålller tummarna att du inte irrat över på andra sidan*** men fy fasiken för alla som bor på västsidan nu!

Kram från trygga gamla Sverige,

Mette

Gafflan sa...

Kram till dig också! Roligt att höra att ni har det bra :))

♥ Carina ♥ sa...

Halli halla på dig själv :)
Vad roligt att få läsa om ert äventyr.
Ha en fortsatt trevlig resa!
Kram