fredag 1 januari 2010

Decenniumskifte

Vad jag hoppas att vi, i och med 2010, lämnar bakom oss:

1. Vi-kan-tänka-oss-lyckliga-mentaliteten.
Man blir INTE glad, frisk och lyckad för att man tänker att man är glad, frisk och lyckad. Man blir bara irriterande för sin omgivning.

2. Kategoriserandet av oss människor i vi och dom, baserat på etniskt ursprung.
En människa är en människa. Punkt.

3. Alliansen och de nya sjukförsäkringsreglerna.
Inte för att alternativen till Alliansen direkt står som spön i backen, men det kan iallafall inte bli värre...hoppas jag verkligen.

4. Den kalla och cyniska människosyn som brett ut sig under 00-talet.
"De som inte anser sig fullt arbetsföra är bara dåliga på att tänka rätt." Se punkt 1.
"Alla som lever på socialbidrag är bara ute efter att leva lyxliv på skattebetalarnas bekostnad. Johodå. Det vet man ju."

5. De låga lönerna inom de kvinnodominerade yrkena.
Inte så realistiskt att vi blir av med dem, jag vet. Kvinnorna måste ju ta sitt samhällsansvar och inte kräva lika lön som män förstås. Annars faller ju hela systemet. Ju. *japp,detvarliteironidär*

6. Patriarkatet.
Ja, men man kan ju alltid önska...

10 kommentarer:

cat sa...

Hear, hear!
Jag hoppas också att vi lämnar bakom oss "det-var-inte-mitt-fel-mentaliteten" och att människor återigen lär sig att deras egna handlingar har konsekvenser!

mockapocka sa...

Hade jag haft förmågan att tänka ut en "lämna-bakom-oss-lista" själv, så hade den sett ut precis så.
Kram!

Singelmamman sa...

Ett glatt tillrop får du absolut för din "lämna-bakom-oss-lista". Jättebra.

Knaada sa...

Frisk, det vet jag vad det är, men det kan jag inte göra nå med...

Glad å lyckad, det vet jag inte vad det är, men det kan jag göra nåt med...

Hm, jag är förvirrad...

Som vanligt.

nillas liv på pinnen sa...

Cat: Håller med! Det är ett gigantiskt problem att i synnerhet makthavare inte vågar stå för det de säger och inte vågar ta ansvar. Som om det viktigaste är att inte ha gjort fel.

Mocka: Du kan få vara med på min lista! =)

Singelmamman: =)

Knaada: Hm...jag med. =)

Märta sa...

Mycket bra lista! Blir spännande att se vartåt förändringens vindar blåser oss!

Mika sa...

Jag skriver under på den... om du ska skicka den någonstans menar jag... Äh jag skriver under på den ändå!

Gott nytt år på dig du väldigt fyndiga, förnuftiga, trevliga, uttrycksfulla, intressanta, mänskliga människa! (alla dessa ord är i positiv mening...känner att jag måste förtydliga detta... ifall att det inte framgår... det är trots allt dagen efter en väldigt sen fest.)

Kram
Mika

Gafflan sa...

Jag håller med på alla punkter.

nillas liv på pinnen sa...

Märta: Spännande blir det!

Mika: Tack för alla fina ord. Ramlar nästan omkull.
Man kanske skulle skicka den till Reinfeldt så han vet vad som gäller...?

Gafflan: Ja, men då måste det ju bli förändring nu!

stina sa...

Blir faktiskt lite rörd för du satte "huvudet på spiken" där OBS ! ingen ironi här (iaf inte nu...

...men nu....ska minnsan välja kön på mig själv i mitt nästa liv....hm....om det finns en plats för mig då ?!
Å' så ska jag se till att välja rätt gener så att jag ALLTID kommer att vara frisk och stark!!! Så att jag slipper ligga andra till last.

Absolut, det sår på min framtida önskelista !

God fortsättning :O)