torsdag 7 januari 2010

Lösningen för er som knappt kan bärga er

Eftersom vi har en massa okända åldrar (se förra inlägget) men samband mellan dem så använder vi oss av x.


Låt oss säga att äldsta dottern var x år gammal.


Då var mellandottern som är sju år yngre: x-7 år gammal


Yngsta dottern som är tre år yngre än mellandottern och alltså tio år yngre än äldsta: x-10 år gammal.


Jag var dubbelt så gammal som äldsta: 2x


Tillsammans var vi 93 år, dvs:



x + x-7 + x-10 + 2x = 93 (Våra åldrar lika med 93)
5x -17 = 93
5x = 93 + 17
5x = 110
x = 110/5
x = 22
Äldsta dottern var alltså 22 år.
Hur gammal var då jag? =o

27 kommentarer:

Linn sa...

Där förlorade du 50% av dina bloggläsare!

22 år. har jag varit så gammal. :|

Realisten sa...

Puh! Jag känner mig sjuk nu. Riktigt matt faktiskt. Och jag har ingen aning om svaret.

Gafflan sa...

Ok, just nu har jag IQ mask ;)

Madlar sa...

Herregud, hellre en modeblogg än detta!

Maj Korner sa...

Men vad gör du människa?

Hjälp!

Ting sa...

44!
Var jag duktig nu?

Agneta sa...

Jag FÖRSÖKTE verkligen men jag fixar det inte. Gaaaah. Jag är helt dum i huvudet när det kommer till matte.

Osloskånskan sa...

*suck*

Singelmamman sa...

Dubbelt så mycket som 22, varför sa du inte det på en gång!

=44.

Agneta sa...

Jasså du ville veta hur gammal du är? Varför sa du inte det med en gång? Du är 46 snart 47!

nillas liv på pinnen sa...

Linn: Tror du inte att det kan bli motsatt effekt? Ett nyvaknat intresse för matematikens sköna värld? Nehej.

Realisten: Jodå, det har du visst det. Läs om, tänk rätt!

Gafflan: Haaa...? Vad är det?

Madlar: Modeblogg? Tja, jag kan väl slänga in någon bild på någon gammal trasa...

Maj Korner: Haha, det jag gör hela dagarna!

Ting: Superduktig måste jag säga. Standarden i det här gänget är inte så värst hög...

Stortosmått: Nej, det är du inte.

Osloskånskan: F'låt!

Singelmamman: Se där! Det blir MVG.

Stortosmått: Har inte du redan kommenterat detta inlägg? (Jo, två gånger!)
Jag tror du gillar matte. =)
Och jag är 47, going on 48.

Magica de Hex sa...

Nä, nu tyaaaar ja inte mer!

Pillargontanten sa...

ORKA! Hur gammal?

nillas liv på pinnen sa...

Magica de Hex och Pillargontanaten: Eleverna är ju rena rama änglarna jämfört med er! *fnys*

Märta sa...

Jag kan! Jag kan! 72!! ;D

mockapocka sa...

Men hallå!!! Så där svårt är det inte på riktigt. Kan det inte vara. Jag vet (nu) att du är 47. Och jag behövde inte ens använda ekvation.

Malde sa...

Klart du var 44!

Det är så vackert att jag blir tårögd!

Du ska veta att du förgyller min dag, varje dag, när jag läser din blogg :-)

Anonym sa...

Fröken. Fröken! Jag kan... :)

stina sa...

Räckte upp handen länge (tillhör den tysta sorten)......men tröttnade när facit började trilla in !


P.s by the record....jag är duktig på andra saker som intresserar mig (kommer inte på något just nu....)??? det liksom fastnar bättre då och med stigande ålder så medföljer vissa privilegier att få välja input och out put själv =D


*sjunger* känner mig fri som en fågel....fri som en fågel.....

GladaKatarina sa...

Ja... Här är det iallafall minus 10. F'låt, vad var frågan? ;-)

reneesfotoblogg sa...

Nu blev det härdsmälta här! Hårddisken kraschade!
Och det är ditt fel!
Nu går jag över till Blondinbellas blogg....bara så du vet!
mvh R

LabHäxan sa...

Tog hem problemet igår kväll, och funderade lite på det. Gick mycket lättare när man fick koncentrera sig på endast det. Jag måste skryta lite, men jag löste det igår fast på ett lite annorlunda sätt. Typ X/2 istället, men det gick bra det också.

Mika sa...

...hm... men varför fick dina elever det till 72? Är jag trög nu eller var det dom som var det???

Mika

Spader Madame sa...

Skrattar... ser inte en dag äldre ut än 25! KRAM!!

nillas liv på pinnen sa...

Märta: *ser farlig ut*

Mocka: Nej, men alla vet inte (nästan) hur gammal jag är. Och dom måste ställa upp en ekvation för att ta reda på det.

Malde: Ha, tusen tack! Det är skönt att det iallafall finns nån som förstår sig på äkta skönhet.

annabellan: Och vad kom du fram till då?

Stina: Jaja, det kanske går att leva utan ekvationer. Hur då?

Gladan: Men!? Undervisar du bara i engelska? Tog för givet att du körde mattekurser också...

Renée: Välkommen tillbaka sen! =)

Labhäxan: Går ju lika bra förstås! Men att räkna med bråk är något svårare. Så du får guldstjärna.

Mika: Det hade varit intressant att utreda men jag var för chockad at the time så jag kom mig nog inte för.

Spader Madame: =D Kram tillbaks! Kan behövas nu när terminen dragit igång och det är 15 grader i arbetsrummet...

cat sa...

Fast var kom siffran 17 in i bilden?

nillas liv på pinnen sa...

Cat: -7-10 = -17

Om 5x-17=93
så är 5x=93+17

Hm hm, svårt att förklara såhär...
Du får komma hit.