onsdag 13 januari 2010

Möllenöh

Det är tomt i mitt huvud.
Vakum, typ.
Är så trött att det enda ord som kom upp i mitt huvud när jag skulle börja skriva var: Möllenöh.
Ni minns väl Möllenöh?
Eventuellt kan det ha stavats på något annat sätt, eventuellt har det ingen stavning.
Jag har ett svagt minne av att ordet sas i slutet av något barnprogram jag såg som liten.
Av Robban Broberg...?
Han vinkade, log så charmigt och sa:
MÖLLENÖH!
Är osäker, men jag kommer snart få svar misstänker jag.
För visst är det fler än jag som minns Möllenöh?
Och Robban Broberg som studsar runt?
Det måste vara fler.
Jag kan ju inte ha hittat på det själv.
Antar jag.
Hoppas jag.

26 kommentarer:

Agneta sa...

Eh. Jag har ingen aning. Aldrig hört ordet. Men jag känner igen det där med att ha ett tomt huvud. "Dääääo"

nillas liv på pinnen sa...

Stortosmått: Okej, då kanske jag HAR hittat på det själv? Kanske får min fantasi fritt spelrum när resten av hjärnan är i koma? Kanske kommer jag komma på en massa nya bra ord om jag bara låter det flöda lite?
Eller så går jag och lägger mig.

Realisten sa...

Det där MÅSTE du ha hittat på.

nillas liv på pinnen sa...

Realisten: NÄ?!
Nej. Jag väntar tills lite äldre personer kommenterar. DOM vet att jag inte hittat på det. (Hoppas jag.)

Knasterfaster sa...

Vet inte om jag är lite äldre. Jag är 41 år. Jag minns inte det där. Lite lite svagt så kanske jag minns att min brorsa gick omkring och sa möllenöh. Han är född 1964.

nillas liv på pinnen sa...

Knasterfaster: Ja, men då närmar vi oss! Jag är född 1962.
Jag tar din kommentar som ett bevis på att jag inte hittat på det själv.

mockapocka sa...

Latjobolaget Pling och Plong!
Klart det var Robban!
1964 är en utmärkt årgång btw.

nillas liv på pinnen sa...

Mocka: Ah, jag visste att du skulle kunna svara på det! Var bara orolig att du inte bloggade ikväll...
Latjobolaget Pling och Plong? Har jag inget minne av.

Cina sa...

Här kommer en av de "äldre" dårå! Äsch, jag är också en 62:a. Mockapocka hann före, (är inte allt en tävling?) Latjobolaget Pling och Plong var det. Minns det som igår. Eller, nä. Fick tänka till ordentligt. ;)

Ulrika sa...

Japp, här är en Äldre som kommenterar och minns! Du har rätt, såklart! Möllenöh, på dej!
Kram!

mockapocka sa...

Det var ett jättebra barnprogram! Roboten Plåt-Niklas var också med har jag för mig.

nillas liv på pinnen sa...

Nu vaknar minnen till liv!
Började just sjunga på signaturmelodin:

Hej hej,
jag vill ju va med deeeej,
hej hej.
Latjobolaget Pling å Plång!

Känner ni vad det svänger! =)

Realisten sa...

Härligt att få känna sig ung! :)

Spader Madame sa...

Lattjobolaget skapade ångest hos Spader för han skulle gå över gatan -och kom aldrig över... det blev röd gubbe och så gick han aldrig när det var grön! Det ihop med 'Televinkens trafikskola'. De skyller på 'Vilse i pannkakan', men en annan vet ju vad som förstörde Spader för alltid!

Gafflan sa...

Visst minns jag Pling och Plong och Robbans alla sånger och påhitt.
Möllenöh på dig!

Cicki sa...

Jag tillhör ju de äldre men jag vet inte. Jag får Lasse Berghagen-feeling men det kan vara helt fel. Fast det kan vara rätt också....:-)

Singelmamman sa...

Minns också, precis som Spader Madame fick jag min ångest grundad redan då. Hur svårt kunde det vara att gå över en gatdjävel!

Malde sa...

Lattjobolaget pling och plong!
Robban Broberg! Underbart!
Jag hade LP'n "Tjejer", med underbara låtar på :-)
Själv är jag född 59, så jag slipper ångesten med Vilse i pannkakan, Ville, Valle och Viktor med flera ;-)
Jag hade en Televinken marionettdocka som var kul ända tills trådarna trasslade sig. Det gick rätt fort.

Må så gott!

Osloskånskan sa...

Jag trodde det var "mÅllenöh!"

mockapocka sa...

"Mullenö" (med u) om man ska vara petig.

Anonym sa...

Hej Nilla... Bloggar i all ära... Men de har nu hänt saker så JAG(Emsam mamma) har för tillfället stängt min blogg... om du fortfarande vill läsa om mitt liv o leverna så kan du läsa på: http://magdafunderarnu.blogg.se

/ M

Miss Upsey Daisy sa...

Känner igen men kan inte placera... :)

Ulrika sa...

Jag är ju så ung att jag inte kommer ihåg detta program. Jag upprepar, jag är tyvärr för ung ;)

Född 67 och totalt oskuldsfull vad gäller pling och plong.
Jag minns mest språka på serbokroatiska efter halvfembarnprogrammen!

mockapocka sa...

Hahaha! Det minns jag med! Tyckte dock inte alls att det var lika bra som Pling och Plong.

DDT sa...

...för liten och för stor
och för kort och lång, med
Latjobolaget Pling och plång...

Självklart finns detta för alltid inprogrammerat i min hjärna tillsammans med mullenö och andra fantastiskt användbara uttryck. Sådant kommer jag ihåg... sinus, derivata och hur man böjer franska verb är däremot fullkomligt borta.

anne sa...

Javisst!!! Kommer du ihåg roboten som sa: Robbankommersnart, Robbankommersnart, pip-pip, tut-tut!